Ga naar inhoud

Snot bij ouder konijntje


Anoniemer

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje heeft al meer dan een maand last van niezen. Twee weken en een half geleden is hij naar de dierenarts geweest, die hem o.a. antibiotica heeft voorgeschreven. 

Nu, meer dan twee weken later is er eigenlijk niks veranderd. Hij is 6,5 jaar maar de dierenarts zei dat hij zeker oud zou worden. Hij zit in een kleine, koude ruimte met andere konijnen. Maar niet in hetzelfde kot. Een allergie is het ook niet. 

Ik las op een andere site dat het bij iemand na drie weken was overgegaan. En op een andere site (http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/80012-gevaarlijke-infectieziekten-bij-het-konijn.html - Snot) las ik dat ze ervan dood kunnen gaan. Ik wil dat hij er zo snel mogelijk vanaf geraakt aangezien de leeftijd. Ik vrees dat dit zijn 'einde' zal worden :'-( 

Dus als je ervaring hebt of gewoon weet wat heb beste is dat ik nu kan doen, zeg het dan aub! Alvast bedankt. Maak me echt zorgen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!  Krijgt hij antibiotica oraal of via injecties? Als het antibiotica wat hij nu krijgt niet helpt, dan zijn er nog andere mogelijkheden, andere antibiotica. Welke krijgt hij nu? 

Bij ons konijn hielp baytril niet. Alfacilline en (in mindere mate) duplocilline hielpen wel, via injecties. Uiteindelijk blijkt draxxin nog het beste te werken.

Heeft je konijn ook echt een snotneus, of is het alleen niezen? 

In ieder geval kun je het beste zo snel mogelijk teruggaan naar de dierenarts! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct het snot op kweek laten zetten! Wij hebben 4 soorten antibiotica geprobeerd en elke keer 'dachten' we dat het aansloeg omdat het weg ging. Maar zodra we ermee gingen stoppen waren we terug bij af. Medicijn zorgde er alleen voor dat het werd onderdrukt. Het bleek uiteindelijk een snot bacterie te zijn die resistent was tegen bijna alle antibiotica, uiteindelijk 2 weken 'duplo'- injecties moeten geven en het is weg gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er bestaat wel degelijk een vaccin tegen snot bij konijnen informeer maar eens bij dierenarts Eva Stoffels die komt **** ook altijd voor de konijnen.

Al de konijntjes worden hier bij hun entingen bij gevaccineerd tegen pasteurella wat de boosdoener is van het snot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Christaaa:

Waarom zou ik?! Omdat zij een vaccin voor varkens in konijnen spuit? 

Prima als zij denkt dat dag goed is, maar ik zou daar niet aan beginnen. Er is geen voor konijnen geregistreerd vaccin en het lijkt me goed dit dan ook niet te adviseren. 

Dat vaccin werkt heel goed bij konijnen. De pasteurella van konijnen en varkens zijn dezelfde.

Deze dierenarts doet niets anders dan konijnen en knaagdieren (cavia's - hamsters - gerbils enz....)

http://dierenartsevastoffels.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Sanne1993:

In Nederland is er geen geregistreerd vaccin voor konijnen tegen pasteurella. Zou goed kunnen dat dat er in België wel is en dat Eva Stoffels daarmee vaccineert. In Nederland is het in ieder geval (nog) niet mogelijk om je konijn te vaccineren tegen snot. 

Jammer dat de konijntjes in Nederland nog niet kunnen gevaccineerd worden tegen pasteurella.
Er zijn ook mensen uit Nederland die bij haar op consultatie komen met konijntjes en cavia's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google kent ook in belgie geen geregistreerd vaccin. 

Ik ben dan wel benieuwd hoe je dat doet. Gewoon dezelfde hoeveelheid vaccin geven? Of op gewicht? En hoe weet je dat je het juiste doet, of meet ze ook titers? En hoe weet je wanneer je het moet herhalen?

En hoezo werkt het vaccin goed? Hoe weet je dat? Mijn konijnen hebben ook geen pasteurella, ondanks dat ze geen vaccin gehad hebben.... 

Maar waar mijn reactie vooral over gaat: vertel geen dingen op een forum die niet waar zijn. Konijnen kunnen i.p. niet gevaccineerd worden tegen snot, omdat het vaccin tegen snot niet voor konijnen geregistreerd is. Ik denk dus dat je bij de meeste dierenartsen tevergeefs zult aankloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Christaaa:

Google kent ook in belgie geen geregistreerd vaccin. 

Ik ben dan wel benieuwd hoe je dat doet. Gewoon dezelfde hoeveelheid vaccin geven? Of op gewicht? En hoe weet je dat je het juiste doet, of meet ze ook titers? En hoe weet je wanneer je het moet herhalen?

En hoezo werkt het vaccin goed? Hoe weet je dat? Mijn konijnen hebben ook geen pasteurella, ondanks dat ze geen vaccin gehad hebben.... 

Maar waar mijn reactie vooral over gaat: vertel geen dingen op een forum die niet waar zijn. Konijnen kunnen i.p. niet gevaccineerd worden tegen snot, omdat het vaccin tegen snot niet voor konijnen geregistreerd is. Ik denk dus dat je bij de meeste dierenartsen tevergeefs zult aankloppen.

Ik doe niets. De da komt hier maandelijks nieuwe konijnen vaccineren waarbij ook tegen pasteurella.
Als opvang kan ik beter mijn voorzorgen nemen dan af te wachten tot er één of meerdere konijnen de pasteurella bacterie
krijgen.
Beweer ook niet dat u konijnen pasteurella hebben daar heb ik niets over gezegd.
Het is wel degelijk de waarheid. Hier in Belgie worden konijnen gevaccineerd tegen pasteurella.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik studeer diergeneeskunde in Gent en ik heb net even gekeken wat er in de lessen is gezegd, maar vorig jaar werd er gezegd dat er geen vaccin beschikbaar was in België, enkel autovaccins (die dus worden gemaakt door een pathogeen uit het zieke dier zelf te isoleren), dus worden de konijnen dan gevaccineerd met een vaccin dat bij konijnen niet is geregistreerd? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Wendy04:

Ik studeer diergeneeskunde in Gent en ik heb net even gekeken wat er in de lessen is gezegd, maar vorig jaar werd er gezegd dat er geen vaccin beschikbaar was in België, enkel autovaccins (die dus worden gemaakt door een pathogeen uit het zieke dier zelf te isoleren), dus worden de konijnen dan gevaccineerd met een vaccin dat bij konijnen niet is geregistreerd? 

http://dierenartsevastoffels.com/tarieven/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als al de dierkundige geneesmiddelen die niet geregistreerd zijn voor konijnen niet op deze dieren wordt toegepast dan zullen er veel konijntjes sterven vanwege een ziekte. De meeste medicijnen/injecties die konijnen krijgen zijn niet voor hun geregistreerd.

Maar goed ieder zijn gedacht hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .