Ga naar inhoud

Baytril siroop in de koelkast beweerd, help!


Maurane

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Gisteren avond kwam ik thuis en vond ik mijn dwergkonijntje Pixie helemaal slap en trillend in haar hok terug (ze zit altijd binnen). Ze reageerde niet veel, had het wat koud en wilde niets eten wat ik haar gaf. 
Ik ben dan meteen naar de dierenarts gegaan, want ik maakte me wel zorgen. De dierenarts vermoedde dat ze last heeft van haar darmen. Ze heeft daar een injectie gekregen en ik kreeg baytril siroop mee om nog twee dagen te geven. Ik moest ze ook warm houden. 

Eenmaal thuis heb ik mijn konijntje dicht bij de verwarming gezet en na een tijdje was ze echt merkelijk beter en begon ze weer wat hooi te knabbelen. Ik heb haar vandaag geen groenvoer gegeven op advies van de dierenarts, maar Pixie lijkt weer haar vrolijke zelf. Ze loopt rond en eet ook weer goed. Ik wilde haar toch nog haar baytril siroop geven, maar die had ik -stomkop die ik ben- in de koelkast gezet. Nu blijkt dat je dat niet in de koelkast mag bewaren!

Nu is mijn vraag: kan het kwaad dat de baytril siroop een dag in de koelkast heeft gestaan? Is het nog veilig om aan mijn konijntje te geven? Of zou ik het gewoon niet meer geven, aangezien ze toch al veel beter is? Maar mag je zo'n antibioticum 'kuur' wel gewoon afbreken?
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Groetjes, Maurane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je echt baytril meegkregen van de dierenarts voor een konijn met waarschijnlijk last van zijn darmen? Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, maar baytril mag je eigenlijk alleen geven nadat je een bacteriekweek hebt gemaakt en een gevoeligheidsbepaling hebt gedaan. 

Ik zou de kuur in dit geval afmaken, omdat je er nu ook al mee begonnen bent. Dat het in de koelkast heeft gestaan maakt niet heel veel uit. Maar ik zou eerlijk gezegd wel mijn vraagtekens zetten bij deze dierenarts, want zomaar baytril meegeven kan echt niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet veel ervaring met medicijnen voor dieren, omdat mijn vorige dierenarts alleen maar homeopathische middeltjes gaf. Ik wist niet dat baytril zo'n ernstig middel was! Ik woon zelf in België. Misschien is er een verschil tussen België en Nederland wat betreft deze antibiotica? 

Er is niet veel meer te vertellen dan ik al getypt had. Pixie is nog maar 1.5 jaar oud en heeft wel regelmatig last van platte ontlasting. Telkens ze dit heeft, minderen we wat met het groenvoer en dan gaat het vanzelf over. Toen ik dat vertelde aan de dierenarts heeft die meteen de conclusie getrokken dat het dan haar darmen zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytril is geen ernstig middel hoor, zo bedoelde ik het niet. Het is juist een antibioticum dat super goed werkt, maar helaas wel heel resistentiegevoelig is. Daarom mag het in Nederland alleen nog maar als laatste redmiddel gebruikt worden. Hoe dat in België zit weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ga evan uit dat het daar dan gewoon is toegestaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even reageren op je berichtje waarin je zei dat Pixie wel vaker last heeft van afwijkende ontlasting, wat voor een groenvoer geef je dan eigenlijk als ik vragen mag? En wat voor een voer? Gemengd voer kan namelijk diarree veroorzaken, maar ook groenvoer met veel vocht zoals (ijsberg)sla en ook dingen met teveel suiker zoals appels, bananen en zelfs wortels bevatten heel veel suiker. Ik heb een dwerg(hangoor) en hij kan ook niet goed tegen groenvoer, zelfs van veilige groentesoorten van witlof en wortelloof krijgt hij diarree, dus op het moment krijgt hij alleen andijvie wat hij wel goed kan verdragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pixie krijgt elke ochtend wat andijvie, peterselie of witloof. Een stukje wortel of korstje brood krijgt ze heel af en toe als extraatje, ik probeer inderdaad zo weinig mogelijk suikers te geven. Verder krijgt ze een handvol biks (Supreme Science Selective) per dag en onbeperkt hooi (kruidenhooi met kamille). 

Ik denk dat mijn konijntje gewoon zwakke darmen heeft. Soms gaat het dagen goed en plots vind ik dan weer platte ontlasting in haar hok. (Ik vermoed dat het vooral blindedarmkeutels zijn.)
Ik heb nog lang zitten opzoeken op internet wat ze nu precies gehad heeft en volgens mij komen haar symptomen het meest overeen met gas. Het gaat momenteel prima met haar, ben gisteren ook gestopt met haar siroop omdat ze het niet goed wilde nemen. Ik probeer nu gewoon iets minder groenvoer te geven. Ben wel ongerust dat ze opnieuw last gaat krijgen van gassen ofzo... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .