Ga naar inhoud

Mijn kat is bang.


Sanneeeeeee

Aanbevolen berichten

Hallo , goede-morgen, -middag of -avond,

 

Natuurlijk zit ik elke dag met mijn konijn (10maand)  te kroelen, maar als mijn kat (3jaar) dan binnen komt gewandeld springt het konijn gelijk in de aanval! Weet een van jullie hoe dit komt? Bescherming, of boosheid. (Het konijn doet hapneigingen naar de kat) Mijn kat doet namelijks niks bij het konijn en heeft ook nooit wat gedaan. 

 

 

Ps: als ik (het baasje) binnen kom doet ze niks (ja blijheid tonen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast me eigenlijk niet zo heel erg dat je konijn niet zo overweg kan met je kat. Het zijn natuurlijk twee totaal verschillende diersoorten en je konijn wil waarschijnlijk zijn territorium verdedigen. Natuurlijk zijn jij en je konijn ook verschillende diersoorten (ja ja, de mens wordt ook beschouwd als dier volgens de biologie), maar jouw relatie met het konijntje is waarschijnlijk heel anders, jij geeft je konijntje ook aandacht en hebt een band met hem en dat doet jouw kat niet. Het komt wel eens af en toe voor dat konijnen samen met andere dieren goed samen kunnen leven zoals cavia's en zelfs soms honden en katten, maar volgens mij gebeurt zoiets vaker niet dan wel. 

Misschien zou het kunnen helpen voor jou konijn, als je voor hem of haar een konijnenvriendje haalt uit de opvang. Op die manier zijn de konijnen misschien wat meer met elkaar bezig en minder met de kat en voelt je konijn zich daarom hopelijk minder bedreigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denken dat het angst is. Een konijn dat alleen woont, moet in zijn eentje alles in de gaten houden. Voor een prooidier (wat het konijn natuurlijk is) is het van levensbelang om continu je omgeving in de gaten te houden. Een kat is een roofdier. Hoewel ook veel konijnen wel wennen aan katten en honden. Het is ook niet voor niks dat wilde konijnen altijd met meerdere soortgenootjes zijn om samen op te letten. Een konijn wat alleen woont voelt zich vaak sneller bedreigd, hij moet alles alleen doen. Als hij een vriendje heeft zijn ze samen sterk! Ik heb ooit zelf ook een konijn gehad die mijn katten aanviel, maar ook zij leefde helaas alleen...toen wist ik nog niet beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met de toevoeging van een vriendje, maar mijn voedster deed het ondanks haar vriendje ook altijd: ze maakte hapbewegingen naar de kat als die in de buurt kwam. Ik vond het eerlijk gezegd altijd geweldig! Ze beschermde zichzelf en haar partner zodat ik dat niet hoefde te doen. Andersom zou een groter een probleem zijn... De kat is nooit echt gebeten, want die had snel in de gaten wat het beste was: vluchten op de bank ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .