Ga naar inhoud

Haken op kiezen: wat eten?


Rammelaar

Aanbevolen berichten

Mijn konijn, 7 jaar oud, moet sinds een jaar regelmatig naar de dierenarts wegens haken op kiezen. 

 

Vandaag weer en het is nog maar 8 weken geleden. Hij eet korrels, witloof,appel, wortelloof, wortel en brood. Hooi lust hij niet graag. 

 

Nu het beste is wel hooi, maar hij eet dat niet graag. Zijn er speciale hooisoorten dat ze sowieso naar binnenspelen?

 

En hardere korrels?

 

Bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop met het voeren van brood. Dat is heel slecht voor konijnen. Voor de darmen, maar ook voor het gebit.

Vooral veel hooi geven, dat is het allerbelangrijkste. Je zou bijvoorbeeld voor timothy hooi kunnen kiezen in dit geval, de meeste konijnen vinden het erg lekker en het is laag in calcium.  Als hij niet goed hooi wil eten, kijk dan of het mogelijk is om verse grassoorten te voeren.

Appel en wortel zijn beide erg rijk aan suikers, geef dat in kleine hoeveelheden en zeker niet elke dag (2-3 keer per week is ruim voldoende). Kies vooral groene bladgroenten zoals vers geplukt gras, andijvie, spinazie.  En geef juist het wortelloof in plaats van wortel zelf. Pluk het gras wel uit eigen tuin of een andere veilige plek waar geen honden of katten poepen en geen wilde konijnen komen. Zie dit artikel voor meer informatie over groenvoer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Evee zegt, en voer ook niet teveel korrels. :) Een eierdopje per dag is genoeg voor veel konijnen (als het een Vlaamse Reus is zou ik er misschien 2 eierdopjes van maken. ). Juist korrels, appel, wortel en brood vullen enorm. Dus dan zit je konijntje vol, en hoeft hij geen hooi meer.

Hooi is soms uitproberen. Timothy hooi kun je proberen, maar als hij dat ook niet wil kun je zeker kruidenhooi/paardenbloemhooi proberen. Het is alleen soms wel zo dat een konijn dan niet meer 'terug' wil naar 'gewoon' hooi. Maar goed, dat is op zich niet echt een probleem.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .