Ga naar inhoud

help mijn konijnen vechten plotseling


bambam en choco

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb 2 dwerkonijntjes (Bambam & Choco). Voordien waren ze beste maatjes maar sinds gisteren zijn ze beginnen vechten. Ik heb ze gisterenavond apart gezet (1 boven 1 beneden). Vanochtend stak ik ze bij elkaar en zonder dat Bambam nog maar iets deed liep Choco al weg en dan begon Bambam opnieuw te vechten. De pluisjes vliegen in het rond en choco stampt vaak. Ze zitten nu weer apart maar ik weet totaal niet wat ik moet doen

Alle hulp is welkom,

Alvast bedankt,

Mvg Kobe, Bambam en Choco

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat ze ruzie maken! Maar als het inderdaad twee rammetjes zijn van een maand of 5 oud nu, dan is dit heel normaal en voorspelbaar gedrag, de heren zijn geslachtsrijp geworden. De afmetingen van het hok helpen ook niet erg mee, want ze kunnen hun energie zo niet kwijt en elkaar niet ontlopen. Je zou ze nu kunnen laten castreren en ze meer ruimte moeten geven (konijnen hebben echt een aantal m2 nodig!) om nog een kans te hebben dat het goed komt. Een ander optie is om ze, na castratie, een eigen vriendinnetje te geven.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan is het niet zo gek dat ze zijn gaan vechten. 2 jonge konijnen gaan vrijwel altijd goed samen. Maar jouw konijnen komen nu in de puberteit (ja, dat hebben konijnen ook). Als ze volwassen worden of zijn gaat het meestal mis bij 2 ongecastreerde rammen samen. Ongecastreerde rammen kunnen elkaar ernstig verwonden, dus het is goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald. 

Het beste laat je ze zo snel mogelijk allebei castreren, daar zullen ze nu ongeveer oud genoeg voor zijn. De hormonen blijven na castratie nog een week of 6 in hun lijf. Ik zou ze tot die tijd volledig uit elkaars zicht, geur en ruik houden.

Daarna kan je ze weer proberen te koppelen door ze in een ruimte te zetten waar ze allebei nog nooit zijn geweest en die minimaal 2 a 3 vierkante meter is. Jagen, haar uittrekken en rijden mag allemaal, maar als ze als 1 bol konijnen door de ruimte rollen haal je ze uit elkaar, of als er bloed vloeit. Met een voedster en een gecastreerde ram combinatie heb je veel meer kans van slagen, maar je hebt nu deze 2 rammen, dus het is zeker het proberen waard. Mocht het niet werken, dan zou je ze allebei een eigen voedster kunnen geven en als 2 aparte koppels houden, of 1 van de 2 rammen bij een konijnenopvang 'omruilen' voor een voedster. Dat laatste klinkt wat hard, maar dan krijgen beide rammen een fijner leven (met een vriendin) dan wanneer ze allebei de rest van hun leven alleen zouden moeten blijven. Maar zover is het nog niet, je kan ze eerst nog laten castreren (als je een ram aan een voedster wilt koppelen moet hij tenslotte ook eerst gecastreerd worden) en daarna weer proberen aan elkaar te koppelen.

Daarnaast is de ruimte die ze nu hebben echt te klein. Helaas verkopen dierenwinkels veel te kleine konijnenverblijven, en is ook de algemene perceptie dat een konijn is een hok hoort. Maar een koppel kleine konijnen heeft minimaal 2 vierkante meter ruimte nodig, dag en nacht. Grotere konijnen, en konijnen van hetzelfde geslacht zelfs meer. Op een te kleine ruimte gaan konijnen ook eerder vechten. Het hok dat je nu hebt kan je prima blijven gebruiken, maar koppel daar dan een ren aan vast waar de konijnen dag en nacht toegang tot hebben. Je kan de ren zelf maken met hout en stevig gaas (bij voorkeur nertsengaas) of tralies, of er 1 aanschaffen, bijvoorbeeld de ren outback rechthoekig met dak, grote variant, van zooplus.nl. Ik zou een overdekte ren adviseren (van tralies of gaas of hout, of...) zodat de konijnen niet kunnen ontsnappen en er ook geen katten, roofvogels, marters, of andere roofdieren in kunnen.

Het is misschien niet de reactie waar je op gehoopt hebt. :( 

Edit: ik zie dat BammyFlurry inmiddels ook de korte versie van mijn verhaal gepost heeft ;) 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je dat inderdaad niet doen. De ren moet zo veilig zijn dat ze er niet uit kunnen en dat er ook geen roofdieren in kunnen. Ze moeten 24 uur per dag toegang hebben tot die ren, vandaar dat hij ook van de bovenkant dicht moet zijn om, met name 's nachts, roofdieren buiten te houden.Op dit forum vind je een gedeelte over huisvesting waar je allerlei foto's kunt vinden met voorbeelden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was eigenlijk al van plan om 2 voedstertjes bij mijn rammetjes te steken en mijn rammetjes te castreren

ik had al een mooi hok op het oog waar ik ook plaats voor heb http://www.2dehands.be/dieren-toebehoren/dierenaccessoires-materiaal/konijnen/nieuw-dierenverblijf-ruime-ren-319422324.html

alleen nog even overleggen met mijn ouders en de dierenarts maar dat komt goed

nogmaals bedankt voor alle informatie ik zie wat ik kan doen

choco en bambam zijn jullie dankbaar ;)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .