Ga naar inhoud

Konijn eet geen hooi meer


Kimberly89

Aanbevolen berichten

Hallo

Het is nu al een aantal maanden dat mijn konijn geen of amper hooi eet. Enkel in augustus heeft hij er een week gegeten omdat hij toen zijn korrels niet meer at.

Hij is gestopt met hooi te eten toen zijn snot begon, maar voor de rest eet hij nog normaal (dagelijkse hoeveelheid korrels en groeten).

Er liggen 2 soorten, paardenhooi  (waarmee hij is opgegroeid) en hooi een dierenzaak (kreeg hij vroeger ook al af en toe). Iemand een idee hoe ik hem kan stimuleren om terug hooi te eten? Ben al tijdelijk gestopt met groeten geven omdat zijn keutels te zacht werden en in de hoop dat hij dan de hooi zou eten, maar tot nu toe nog geen resultaat.

 

Groetjes

Kimberly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar redenen waarom een konijn minder of geen hooi gaat eten.

- Te veel brokvoer / andere voeding: Hoeveel gram brokvoer geef je en hoeveel weegt jouw konijn?

- Tand/kiesproblemen: Zijn zijn tanden al goed nagekeken (onder narcose)?

- Er is iets met het hooi: Kan het zijn dat het hooi inmiddels te lang ligt, vochtig is geworden of misschien muf of schimmelig is geworden (niet altijd zichtbaar)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt je juiste dosis brokvoer, heb het wel moeten verhogen omdat hij nu te weinig weegt (810g, is een kleurdwergje, woog normaal altijd net geen kilo), gaf vroeger 20g, sinds een week een beetje meer.

Tanden zijn al een paar keer nagekeken en zijn geen problemen en ik vervang het hooi ook  telkens.

Zijn er andere dingen die hij kan eten om zijn tanden te 'slijpen' zoals het hooi normaal doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn helaas geen andere dingen die de tanden/kiezen voldoende slijpen dan vers gras of hooi. Vers gras zou dus nog kunnen, maar dan moet je wel echt flink veel voeren - iets waar de meeste huisdierkonijnen niet goed tegen kunnen - en ook voldoende vers gras hebben om dat te kunnen doen. Daarbij moet het dan het liefst ook nog gevarieerd gras zijn (weidemengeling voor paarden bijvoorbeeld).

Zijn zijn kiezen onder narcose bekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn niet onder narcose bekeken nee, maar zo lang hij voor de rest goed eet doe ik dat liever niet. Hi is al niet 100%, dus wil het niet riskeren om hem te verdoven.

Zal eens wat gras bij hem leggen, heeft bijna een jaar buiten gezeten, maar nooit echt gras gegeten. (Na het snot en 2 andere dingen heb ik besloten om hem terug binnen te houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Kimberly89:

Ze zijn niet onder narcose bekeken nee, maar zo lang hij voor de rest goed eet doe ik dat liever niet. Hi is al niet 100%, dus wil het niet riskeren om hem te verdoven.

Zal eens wat gras bij hem leggen, heeft bijna een jaar buiten gezeten, maar nooit echt gras gegeten. (Na het snot en 2 andere dingen heb ik besloten om hem terug binnen te houden)

Meestal zijn tand en kiesproblemen toch echt de oorzaak van geen / niet goed hooi eten. Hem niet onder narcose brengen voor gebitsbehandeling omdat hij nu niet 100% is, kan als gevolg hebben dat hij straks nog zwakker is en je dan geen keuze meer hebt, en de kans dat hij dan de narcose niet goed aan kan, is nog veel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Probeer eens om wat minder brokken te geven als je teveel geeft wil hij het hooi misschien niet meer.  Ook vaak vers hooi geven en het oude hooi weghalen. Soms een vers plukje hooi erbij doen een paar uur later kan weer stimuleren om wat ervan te eten.  Mocht het probleem aan zijn tanden liggen kan je proberen om een eetbaar niet giftige tak te proberen hier zou hij ook aan moeten gaan knagen of een eetbaar houtenspeeltje speciaal voor konijnen waar je ook nog extra hooi in kan stoppen, en zo niet dan is de dierenarts toch een optie denk ik voor de zekerheid toch even laten checken nog. Konijnen zijn taaie beestjes en laten soms moeilijk merken dat er wat is. Mijn konijntjes konden een gebitscheck makkelijk doen zonder verdoving. Vraag naar info of opties bij dierenarts. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .