Ga naar inhoud

Jong konijn rijdt op moeder


Marjoleink

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn konijntje Beany van 7 weken rijdt regelmatig op zijn moeder Bunny (7 maanden). Weliswaar aan de voorkant, maar toch. Ik zie Bunny ook wel op Beany rijden, dus het zal wel gaan om wie de baas is, maar is dit normaal voor zo'n jong beestje? Ik vind Bunny er de laatste dagen ook wat meer gespannen uitzien dan anders. Ze maakt wel binkies, en ze ligt ontspannen, maar ze ziet er niet zo goed uit als anders en ze is naar mij toe iets schuwer. Verder kunnen ze het samen goed vinden.

Ik weet nog niet het geslacht van Beany, mijn dierenarts bepaalt dat het liefst pas bij 2 maanden, om vergissingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Wat vinden jullie? Moet ik ingrijpen, of moet ik het gewoon laten gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je het geslacht van een konijn pas bij 2 maanden bepalen? Ik twijfel daardoor gelijk aan de kundigheid van de dierenarts. Als ze echt jong zijn, 4-5 weken, dan is het soms nog wat lastig te zien omdat het allemaal zo klein is, dan kan het inderdaad zijn dat je een keertje mis bent, maar als je dat duidelijk aan een klant uitlegt en een eventuele twijfel uitspreekt zou dat toch ook geen probleem moeten zijn? Maar met 7 weken kun je al zien of een konijn een ram of voedster is. Overigens rijden zowel voedsters als rammen, dus wat gedrag betreft zegt het niets over of het een ram of voedster is.

Wat is jouw bedoeling, waarom zitten ze samen? Is het het enige / laatste konijntje uit het nest en haal je ze over een week uit elkaar? Is het de bedoeling dat ze een koppel gaan vormen? Laat je het konijntje als het een mannetje is met 12 weken castreren? 

Het is wel vrij jong dat hij/zij dit gedrag vertoont, meestal zie je dit pas later.

Of je ze wel of niet uit elkaar moet halen ligt er aan wat jouw bedoeling is, voor hoeveel onrust het zorgt en wat het geslacht van het konijntje is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee,

Dit is het enige levende konijntje uit het nest. Wat ik ermee wil is bij voorkeur houden, mits dat goed gaat met mijn voedster en ex-ram. Als het niet klikt moet Beany weg, en houden we alleen Bunny en Blackie, zoals oorspronkelijk de bedoeling was.  Blackie  (de ex-ram) zit nu nog apart, maar moet wel weer terug gekoppeld worden aan Bunny en indien mogelijk Beany. Lukt dat niet, dan zal ik een goed tehuis moeten zoeken voor Beany. 

Als het een mannetje blijkt te zijn, wordt hij zeker gecastreerd. 

Ik hou je opmerking over de dierenarts in mijn achterhoofd, ik had er zelf wel een goed gevoel bij, maar misschien ga ik dan toch ergens anders heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .