Ga naar inhoud

Lui konijn


Charita

Aanbevolen berichten

Eigenlijk hoort dit bij zowel gedrag als voeding als gezondheid, maargoed moest er toch 1 kiezen. 

Eind mei is Leyla zoals de meesten van jullie weten gecastreerd. En natuurlijk was het de bedoeling dat ze qua rijden enzo rustiger zou worden. Maar ze is nogal doorgeslagen. 

Ze doet echt helemaal niks meer, op languit liggen, eten en drinken na. Nouja en daar naartoe lopen. 

Ik leg iedere keer tunnels door de hele tuin, kartonnen dozen zowel recht als op de kop met een gat erin, er liggen ballen met belletjes, andere spelletjes dus ik weet niet hoe ik haar nog moet motiveren om te bewegen. Ze loopt zo af en toe wel door een tunnel, maar de binkies en bokkensprongen zijn verleden tijd. 

Daarbij heeft Leyla nogal aanleg om dik te worden en is ze dus weer een propje. 

Meteen na de castratie heb ik de hoeveelheid voer al naar beneden gehaald omdat ik er al voor gewaarschuwd werd dat ze sneller dik zou kunnen worden. 

Ley is middelgroot en mylo klein. Ze krijgen samen ongeveer 30 gram care+ per dag verdeeld over 2 voedingen van 15 gram. 

Daarnaast krijgen ze een witlof, wat bladeren andijvie, een stengel bleekselderij en een blad chineze kool als groenteschotel. 

En een handje gedroogde kruiden. 

 

Krijgt ze nog steeds teveel biks? Ik vind geen blindedarmkeutels ofzo, maar ik ben een beetje ten einde raad met haar inmiddels. 

Mylo is trouwens wel prima op gewicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de luiheid van de laatste dagen is, kan het door de warmte komen. Die van mij doen ook zo min mogelijk tot het schemerig begint te worden. Dan worden ze opeens wakker ofzo haha. Het koelt dan natuurlijk een beetje af en het is sowieso de tijd dat een konijn het meest actief is.

Eet ze wel goed hooi? Zo ja, dan zou je de hoeveelheid brokken best nog omlaag kunnen doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is sinds ze gecastreerd is. Ze was eerder al te dik, maar toen maakte ze wel binkies en vloog zo af en toe de tuin door. 

Ze is toen flink afgevallen en toen was ze helemaal actief. Maar nu doet ze niets meer en komt ook weer aan. 

Ze eet wel hooi, maar er gaan geen hele plukken per dag in. Het is geen ruime hooi eter zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze nu weegt weet ik niet. De dierenarts vond haar met 3,3 kilo prima, met de castratie zat ze op 3,5 en moest ze dus weer af gaan vallen. 

Toen heb ik meteen de hoeveelheid biks flink naar beneden gegooid maar ik heb het idee dat ze alleen maar zwaarder is geworden. Terwijl de hoeveelheid groente van de dierenarts juist omhoog mocht daarbij en dat heb ik niet eens gedaan. 

Ik zal er nog wel een beetje biks af halen en groente, maar ik wil ook weer niet dat Mylo te weinig krijgt. Hij was de laatste keer 2,4 kilo en dat was volgens de DA prima, hij is nog steeds mooi slank dus daar verwacht ik geen problemen mee

 

Het is met Leyla altijd al een gevecht geweest met haar gewicht. Dat ik haar kocht was ze veel te mager, botjes met een velletje er omheen. En sinds ze bij mij thuis is, heeft ze eigenlijk bijna een obsessie met eten. 

Ik voel me ook vaak schuldig en radeloos, ik heb het beste met haar voor maar ik vind het zo lastig om het voor allebei goed te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We gaan de goede kant op, ze gaat steeds minder liggen en steeds meer lopen en op ontdekking uit. 

Of ze al echt is afgevallen weet ik niet, ze moeten zaterdag naar de dierenarts dus dan weet ik het meteen. 

Wat ik wel maf vind. Ik vond nooit blinde darm keutels. Ze krijgen nu minder biks en ook minder groente, dus er wordt wel meer hooi gegeten. 

Maar nu vind ik ineens wel blinde darm keutels... Ik probeer nog minder te geven, maar nog even en er blijft geen biks meer over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het er zaterdag ook wel met de dierenarts over hebben. Ik heb haar vanmorgen wel een blinde darm keutel op zien eten, maar ze liggen ook in het hok. 100% zeker weet ik niet of ze van haar zijn maar ik zal wel wat meenemen. 

Er is in dec ook al getest op wormen, maar toen was er niks te zien.

Ik vind haar buik ook niet echt als vet aanvoelen. Nou weet ik natuurlijk niet helemaal hoe dat voelt bij een konijn. Maar haar buik voelt niet flubberig ofzo. Tis een stevige ronding, lijkt wel een beetje een ballon vol met water voor het gevoel. 

Nou is ze eind mei nog geopereerd dus de dierenarts heeft het van binnen gezien lijkt me, maar voor de zekerheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze was maar een schamele 50 gram afgevallen, mylo meer dan 100 gram. Terwijl ze  minder dan 1/3 krijgt van wat ze kreeg en de hoeveelheid biks was het probleem ook niet volgens de da. 

Ze hebben allebei iverquantel drops gehad om te ontwormen voor de zekerheid. 

Groente moet ik er helemaal uit gooien of heel minimaal en ze moet op speciaal voer.

Dus hij heeft Supreme vetcare plus obesity management besteld voor me. Heb het gelukkig online goedkoper gevonden en dan komt het ongeveer tegelijk uit met care +

En dan maar hopen dat het beter gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet je met groente stoppen @Charita? Je zou zeggen dat ze daarmee niet veel calorieën binnen krijgt en dat het wel buikvulling geeft. En heb je het dan over groente uit de winkel of ook over groen uit de natuur zoals gras/paardebloem/weegbree enz? Ik zou me kunnen voorstellen dat bepaalde groente uit de winkel meer suikers bevat dan andere? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om minder calorieen binnen te krijgen, maar hij ging ook van wortel uit enzo en dat krijgen ze sowieso niet. 

Ze krijgen witlof, andijvie, bleekselderij en chineze kool. Natuurlijk niet allemaal tegelijk maar ik wissel iedere keer een beetje. En qua gedroogde kruiden krijgen ze echinacea, paardenbloem en aardbeiblad, dat gemixt een handje. 

Gras eten ze sowieso iedere dag want ze lopen iedere dag een tijd los in de tuin en we hebben een grasveld.

Hij gaf aan voorlopig alleen die biks en heel veel hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .