Ga naar inhoud

Niet eten


KonijnFrits

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

sinds 4 mei eet onze Frits bijna niks tot helemaal niks. Ik ben na dierenartsbeziek begonnen met dwangvoeren en carprofen. 

Tweede bezoek da antibiotica ivm met vermoeden blaasproblemen. 

Eergisteren nog geen verbetering en een andere dierenarts gebeld op het spoednummer. Zij zag toch haakjes op de kiezen. De andere da had niks gezien. Gisteren dus de haakjes weg gehaald. 

Onze Frits wil nu nog niet eten. Heeft nog steeds pijnstilling en dwangvoer. Als hij in zijn kooi ligt dan trillen zijn achterpoten en soms trilt hij helemaal. Hij zit binnen dus warm. 

Moet ik dit als naweeën van de narcose en het kiezen vijlen zien of is er toch nog wat anders aan de hand??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar is dat altijd.

Keutelt hij wel? Is er ook aan zijn buik gevoeld? Dat keutelen is heel belangrijk, als hij dat ook niet doet heeft hij zeer waarschijnlijk ook darm-/maagstimulerende medicijnen nodig (maar dat moet de dierenarts natuurlijk zeggen). 

Ze kunnen zich wel een poosje lamlendig blijven voelen na de narcose, en ook kan hij natuurlijk pijnlijke wondjes in zijn mond hebben van de haken. Maar of dat bij Frits het geval is kan ik natuurlijk niet zeggen. 

Weet je zijn temperatuur? Als die te laag is is binnen zitten niet voldoende en kan je hem een snuggle safe geven of een frisdrankfles gevuld met warm water en in een doek gewikkeld.

Is hij nog wel actief? Ik zou toch even de dierenarts bellen om advies, ook omdat hij trilt.

Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Lienappelsien. Ik zou zeker ook even overleggen met de dierenarts. 

Verder zou je eventueel geweekte brokjes kunnen aanbieden. Ik heb hier een konijn die het presteert om 5 dagen na het verwijderen van de haakjes niet zelf te eten. Geweekte brokjes eet hij al de derde dag. 

Beterschap met Frits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. 

Ben even bij de dierenarts langs geweest en dat hij niet eet kan te maken hebben met dat hij dan weer te weinig dwangvoeding krijgt. Ik heb nu een heel schema gekregen en ik gaf hem inderdaad te weinig. 

Ik denk zelf dat hij pijn heeft aan zijn bekkie. Merk verschil tegen de tijd dat de pijnstilling weer moet. 

Hooi en biks wil hij nog steeds niet  maar als ik met salie of andijvie aankom dan vliegt hij er als een dolle op. Hopelijk duurt het geen 5 dagen net als bij stamperpluis want dit is vrij lastig als je een hele dag moet werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre waren er ook echt haakjes aan de kiezen? Ik bedoel door een tijdje niet eten en dwangvoeding ontstaan er al snel kleine haakjes, maar meestal niet zo dat het de oorzaak is van niet eten. Daarom ben ik wel benieuwd toen hij daadwerkelijk onder narcose was hoe ernstig de haakjes waren.

Als die niet zo ernstig waren en ik lees ook iets over de blaas, wat zijn er verder voor onderzoeken gedaan? Röntgenfoto? Bloedonderzoek? Urineonderzoek? Als ik het zo lees is er namelijk verder nog erg weinig gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek,

het volgende is gedaan op 4 en 7 mei:

rontgenfoto vd blaas, temperatuur, kiezen bekijken, blaas gevoeld en daar reageerde Frits op. Dus toen kreeg ik een kuur voor die blaas. 

Toen moest ik op vakantie een heeft mijn moeder voor hem gezorgd maar die was er niet zo handig in al dacht ze van wel. Ik heb hem toen 13 mei weer opgehaald bij haar. 

15 mei weer naar een andere dierenarts omdat hij lag te bibberen in zijn kooi. En nog steeds niets at. Deze da zag dus haakjes. Ze heeft hem op 15 mei gehouden en dwangvoer gegeven en op 16 mei de haakjes verwijderd. Het was niet extreem zei ze maar hij had wel een wondje aan zijn tong. Dus misschien dat dit nog pijn doet. Anders is er inderdaad meer aan de hand. 

Bloed en urine is niet onderzocht trouwens. Ik denk dat ik het nog een paar dagen de tijd moet geven ook omdat laniboekje schrijft dat het bij haar 5 dagen duurde  

11 minuten geleden zei Aniek:

In hoeverre waren er ook echt haakjes aan de kiezen? Ik bedoel door een tijdje niet eten en dwangvoeding ontstaan er al snel kleine haakjes, maar meestal niet zo dat het de oorzaak is van niet eten. Daarom ben ik wel benieuwd toen hij daadwerkelijk onder narcose was hoe ernstig de haakjes waren.

Als die niet zo ernstig waren en ik lees ook iets over de blaas, wat zijn er verder voor onderzoeken gedaan? Röntgenfoto? Bloedonderzoek? Urineonderzoek? Als ik het zo lees is er namelijk verder nog erg weinig gedaan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah iig een röntgenfoto gemaakt, dat is fijn. Het was niet helemaal duidelijk in het verhaal namelijk. 

Wondje aan de tong kan zeker vervelend zijn en even duren voordat ze weer gaan eten, want het is pijnlijk en dat je wellicht wel een week moet dwangvoeren. Alleen ondertussen natuurlijk ook andere dingen in de gaten houden. Zolang je maar darmstimulerende medicatie hebt, dwangvoeding en er keutels aan de andere kant uitkomen, dat is wel heel belangrijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Aniek:

Aah iig een röntgenfoto gemaakt, dat is fijn. Het was niet helemaal duidelijk in het verhaal namelijk. 

Wondje aan de tong kan zeker vervelend zijn en even duren voordat ze weer gaan eten, want het is pijnlijk en dat je wellicht wel een week moet dwangvoeren. Alleen ondertussen natuurlijk ook andere dingen in de gaten houden. Zolang je maar darmstimulerende medicatie hebt, dwangvoeding en er keutels aan de andere kant uitkomen, dat is wel heel belangrijk. 

Hoi Aniek, nou die darmstimulerende middelen die heb ik dus net niet. Alleen pijnstilling maar dat is bijna op. Misschoen moet ik maar nieuwe halen en meteen die middelen voor zijn darmpjes kopen. Dat is trouwens te krijgen op internet ook toch? Kan ik dat beter doen voordat de dierenarts weer begint dat ik dan langs moet komen. Loopt nogal op qua kosten en dat heb ik allemaal voor hem over hoor maar ik zit nu al aan €330. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .