Ga naar inhoud

Wanneer de beste tijd voor castratie?


Charita

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen van jullie weten wil ik Leyla laten castreren hoe eng ik het ook vind.  

Ik wil haar buiten laten, al is dat lastiger met medicatie, het is voor haarzelf beter want binnen is ze altijd doodongelukkig. Ik neem trouwens aan dat het stro dan uit het hok moet? Al krijgt ze wel een pleister...

Afijn, het was de bedoeling het eind mei begin juni te doen. Ten 1e vanwege de temperatuur, ten 2e komt het ook goed uit met het vakantiegeld natuurlijk. 

Maar ik ga 1 juli een weekendje weg, dus ik twijfel nu eigenlijk of het niet te riskant is. Stel dat ze wel complicaties krijgt, de kans is niet groot maar je kunt er ook niet zomaar van uit gaan dat alles goed gaat. Dan zit er maar een week of 4 tussen als het begin juni gebeurd  

Is half of eind september ofzo ook een optie? Qua temperatuur buiten enzo

Na het weekendje weg lijkt me qua warmte riskant in verband met maden. Wat zouden jullie aanraden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een maand ertussen denk ik persoonlijk dat je haar wel kunt laten castreren. Inderdaad geen stro of zaagsel in het hok, de pleister op de wond was er bij mijn konijnen vrij snel af. Ik heb mijn konijnen toen op oude handdoeken gezet. Zodra de hechtingen eruit zijn mogen ze weer op stro enz. Verder hadden mijn nijnen geen hesje aan na de operatie, ik weet niet of anderen hier ervaring mee hebben. Alles is goed gegaan, alleen had een van de twee er al zelf een paar hechtingen uitgehaald, gelukkig pas toen de wond al dicht was, vandaar dat ik zeg dat een hesje misschien handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier weken er tussen is echt ruim voldoende hoor, de kans dat er dermate ernstige complicaties ontstaan is volgens mij nagenoeg nul. Ik laat elke 2-3 weken een stel helpen, als er elke keer een reële kans was dat er zulke grote problemen zouden ontstaan dan kwam ik nooit meer ergens. 

Qua hechtingen er uit halen heb ik eigenlijk nog maar één keer mee gemaakt, ze blijven er eigenlijk altijd keurig van af. En natuurlijk zitten er tussen die tig konijnen ook wel slopers. Enige konijn dat bij mij een medical pet shirt heeft gedragen na de castratie was een voedster die nog melk gaf (kleintjes waren al negen weken) om te voorkomen dat ze nog zouden (proberen te) drinken, dat is natuurlijk nogal pijnlijk na zo'n ingreep. Je kan er natuurlijk wel om vragen bij je dierenarts, maar de kans dat het nodig is lijkt me vrij minimaal. En ze vinden het echt niet leuk zo'n pakje. Ik zou er persoonlijk niet preventief aan beginnen. Ik denk dat het ook niet bevorderend voor het herstel werkt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zou ongeveer 2 weken van tevoren zijn, maar ik wil ook even vragen welke dagen ze eigenlijk de operaties doen.

Ik heb zelf namelijk geen auto en mijn vriend is niet elke dag vrij natuurlijk. Dus als ik het 2 weken van tevoren weet kan ik sowieso vrij vragen en hij misschien ook.

Denk toch dat ze ook wel afspraken op langere termijn maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De voorspellingen nu zeggen volgende week minimum temp 12 a 13 graden, ik denk dus de nacht temp. 

Nou moet je t natuurlijk nog maar afwachten, maar kan ze wel gewoon naar buiten na een operatie met zulke temperaturen? 

Ze heeft natuurlijk geen stro meer, alleen maar handdoeken. Het hok heeft wel bijna rondom plexiglas (alleen de plaats van de deur + het schuif gedeelte daarvan niet) en ze zitten redelijk van de grond. Het hok heeft een la onderop (ferplast grand lodge 140 plus) en staat ook nog eens op een dikke houten plaat op pootjes van 2cm. 

Volgens mij is ze ook haar wintervacht nog niet helemaal kwijt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet dat prima kunnen, hier gaan ze na castratie ook meteen weer in de niet geïsoleerde schuur en zelfs weer op schoon fijn stro. Het is ook altijd in de gaten houden, soms is een nachtje binnen nodig, maar vaak herstellen ze het snelste in eigen omgeving.

Is ze inmiddels op het juiste gewicht? Dat is wel heel belangrijk bij castratie van een dame. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze was bij de laatste controle 500gr kwijt en de dierenarts heeft toen niks gezegd over dat ze te dik zou zijn. We hebben t over de castratie gehad dus ik neem aan dat hij het dan wel gezegd had. 

Ik hoop niet dat ze te zwaar is, maar ik zal voor de zekerheid wel even bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een paar vraagjes voor dinsdag. 

Is het beter om Mylo mee te nemen? Of desnoods alleen met ophalen, zodat ze allebei vreemd ruiken en samen stress doormaken. Of beter thuis laten?

Als ze niet vrijwillig de medicatie wil nemen, kan ik haar dan wel optillen vanwege haar wond?

En de laatste voor nu: uiteraard hebben ze een ren maar normaal lopen ze ook lekker iedere dag een poos door de tuin. Moet ik de ren dicht laten of kan ik 'm gewoon open zetten en dat ze dan zelf beslist of ze de tuin in wil of niet?

alvast bedankt allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .