Ga naar inhoud

Ram is mager sinds overlijden voedster


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Vorig jaar rond deze tijd is mijn voedster overleden. Omdat mijn ram het er moeilijk mee had, hebben we hem zeer snel (voor ons te snel) een nieuwe voedster uit laten zoeken. Hij koos een jong voedstertje en er was direct een goede klik.

 

Helaas blijkt dat voedstertje een kieskeurige eter. Daarnaast is het een ukkie en die heeft dus minder eten nodig.

Mijn Ram is zijn hele leven blind/slecht ziend. Hij eet wanneer het andere konijn ook eet, anders niet.

 

Het gevolg is dat mijn Ram voor mijn gevoel te mager is. We voeren hem uit de hand biks, erwtenvlokken en af en toe snacks (100% groente). Verder groente, verse kruiden en gedroogde kruiden. Hij vind alles lekker, dat is het probleem niet.

 

Hij is gewoon gezond, dus daar ligt het niet aan. Op dit moment is hij ook seksueel actief. Mijn voedster is ook seksueel actief en schijnzwanger. Momenteel jaagt ze dus ook continu mijn ram op om haren uit zijn achterwerk te trekken voor een nestje. Uiteraard is mijn ram gecastreerd.

 

Heeft iemand tips?

 

Ik hoorde een goed etende koppel erbij doen, maar ik vind dat nog bestwel eng eigenlijk omdat mijn ram minder ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn gewoon de voerbak kan vinden, lijkt het mij dat hij echt wel gaat eten als hij trek heeft. Ik denk niet dat een koppel erbij dat probleem op gaat lossen. Ik zou een slechtziend konijn ook niet in een groep zetten, omdat hij dan toch wat minder weerbaar is.

voor het hormonale gedrag is er een vrij eenvoudige oplossing: de voedster laten castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingreep vind ik persoonlijk erg mee vallen, ik laat hier nu bijna alle voedsters in de opvang castreren en de meeste zijn zo weer op de poot en hebben geen dwangvoeding noch pijnstilling nodig voor herstel. Een hele enkele uitzondering daar gelaten, maar dat zijn meestal wel de dames die al een baarmoeder hebben met tumoren oid. 
Afgelopen week is er dan wel een voedster na de operatie overleden die oorspronkelijk bij mij vandaan kwam, maar de baarmoeder was een groot drama allemaal tumoren en ze was nog maar 4 jaar..

Als ze zo erg aan het jagen is dan wist ik het wel, dan zou ik voor de voorkoming van en de rust toch de castratie doen. Kan best zijn dat meneer zijn hormonen die hij nog een beetje heeft ook rustiger worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Aniek:

Waarschijnlijk op latere leeftijd gecastreerd :) Komt heel soms voor, niks aan te doen.

Toch zou mijn voorkeur castratie bij de voedster hebben als ze continue hem aan het opjagen is, dat is niet prettig. 

Nee, hij is heel jong geslachtsrijp geworden en toen direct gecastreerd ;)

Ze doen het samen. Mijn Ram gaat op mijn voedster (die daar overigens echt wel zin in heeft) en mijn voedster gaat daarna achter mijn Ram aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou verwachten dat hij genoeg binnen zou krijgen nu je hem met de hand bijvoert. Tenzij je hem niet uit laat eten en weg gaat als hij nog bezig is, maar dat lijkt me niet als ik je zorgen zo lees :)

Misschien kan je zijn tanden eens laten controleren? Mogelijk heeft hij wat problemen met het gebit, waardoor hij minder goed kan kauwen en er wel een hoop eten in gaat maar er in het lijf te weinig van wordt opgenomen. Of een darmprobleem? Paarden kunnen mager worden van wormen, ik weet niet hoe dat met konijntjes zit maar het lijkt me een mogelijkheid. 

Dus ik zou zeggen, even langs de dierenarts voor een check.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet als ik er niet bij ben, zolang mijn voedster er maar aan begint te eten. Gister deed ik vers geplukte sla in de ren en was juist hij de eerste die bunkerde.

 

Hij is al voor een check up bij de da geweest. Hij heeft altijd lichte haak vorming op zijn kiezen gehad en is hier ook 1x voor geholpen. De laatste keer was het nog niet zo erg. Hij is inmiddels ook 8 jaar oud, dus om hem onder narcose te doen.. Dat doe ik alleen als het echt nodig is (is ook het advies van de da).

 

Wormen is hij ook op gecontroleerd en dat was ok.

 

Mijn vorige voedster at alles en dan at hij ook alles. Mijn huidige voedster is kieskeurig en dan eet mijn Ram dus ook een stuk minder.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat we hem bewust een periode niet meer bij gevoerd hebben omdat we willen dat hij weer zelf gaat eten. Inmiddels zetten we hem weer even apart voor een maaltje uit onze handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .