Ga naar inhoud

Konijn plots stuipen en dood


yena

Aanbevolen berichten

Pfft, ik ben nog helemaal van slag...  
Sinds een 6 weken geleden heb ik een konijntje geadopteerd van ca. 9 maanden oud, om bij ons rammetje te zetten die net zijn vriendinnetje verloren had.

De koppeling is perfect verlopen en ze waren al goed aan elkaar gewend.  Madeleintje (het nieuwe konijntje) liep wel vanaf dag 1 te niezen.  Ik dacht dat het misschien nog van de kou was, maar ben vorige zaterdag toch maar naar de dierenarts geweest voor controle.  Voor de rest had ze niks, was ongelofelijk actief en at de oren af mijn kop ;).  
Ze moest voor haar snot sinds zaterdag antibioticum nemen, wat ze perfect deed, en zelfs graag luste.  
Gisterenmiddag niks aan de hand.  Kom ik gisteren avond in het hok, zit ze in een hoekje en doet niks meer...  Onmiddellijk al pijnstilling gegeven en cisaral voor de darmen.  Maar ik zag dat haar hoofdje voorover viel dus onmiddellijk naar de dierenarts gebeld.  Ik mocht dadelijk komen.  Maar eens in haar vervoerbakje gestoken, kreeg ze de stuipen...  En rare ademhaling...  10 minuten verder bij de dierenarts had ze al compleet geen reflexen of pijnprikkels meer, nog aan de beademing gehangen, maar ze is verder weggegleden en overleden.  Het is zooooo snel gegaan....  Ik kan er echt niet bij wat er is mis gegaan...  Is ze nu ergens afgevallen pffft, ik weet het niet.  Dierenarts stond ook een beetje perplex omdat het zo snel ging.  Hij gaat vandaag autopsie doen.  Goh, 2 beestje afgeven op 2 dagen tijd, ik ben er niet goed van.  Eergisteren mijn 17-jarig katertje laten inslapen wegens nierfalen, gisterenavond ons Madeleintje overleden....  Het was verschrikkelijk om dit te zien.  Het is mij een raadsel...  Dierenarts hoopt dat het niet het nieuwe RHD2 virus is...., want dan zijn mijn andere konijnen ook waarschijnlijk besmet.  Hun vaccin hiervoor is 2 weken geleden besteld en volgende week zou dat hier binnenkomen.  Blijkbaar in Belgie nog moeilijk aan te geraken.  
Ik hoop dat er uit de autopsie iets voortkomt, dan weet ik toch op zijn minst hoe het komt dat het zo snel ging...  Al hoop ik niet dat het dat nieuwe virus is...  
Wordt vervolgd...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen het autopsie verslag.  Er is niks gevonden wat de oorzaak voor de plotse dood op deze manier kan zijn...  Een kleine infectie op de longen, maar daar kreeg ze antibiotica voor.  Het is de dierenarts een raadsel... Hart oké, maag oké, darmen oké, kortweg.... alles oké...
Ik heb vanmorgen nog eens gevraagd om toch eens naar haar nek te kijken, omdat ik een vermoeden had dat ze misschien van haar hok gevallen was en haar nek gebroken had.  
Want ze liet haar hoofdje steeds naar voren vallen en kreeg het precies niet opgeheven.  
Dus de dierenarts heeft haar nog eens opengemaakt voor de nek en het hoofd, en ik kreeg volgende mail :

"Beste Nancy,

 

Ik heb geen fractuur kunnen vaststellen op de nek, noch bloedingen in de nekspieren.

Ook waren er geen bloedingen te vinden op de hersenvliezen en in de hersenstam.

Mvg,

Dus het blijft een raadsel....  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met het verlies. Ik weet wel dat een longontsteking veelal fataal is bij konijnen. Helaas ben ik zelf ook een konijn hieraan verloren. Zondag zag ik dat er iets niet goed was en donderdag overleed hij in mijn handen. Dat ging zo snel. Maar goed, het blijft triest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .