Ga naar inhoud

Huisvesting na castratie


Kwiebus_Snuffie

Aanbevolen berichten

Morgen worden onze 2 nijnen gecasteerd (2 mannetjes). Nu verblijven zij altijd buiten, maar de dierenarts adviseert om ze na de castratie een dag of 4 gescheiden en binnen te houden.... dat gescheiden houden kan ik inkomen, maar ik zit mij af te vragen of die 4 dagen binnen niet veel te lang is voor konijnen die geen 'binnen' kennen (voor hun vacht oa)....

 

Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze zelf wel even binnen halen maar in een onverwarmde ruimte en met het raam een beetje open of iets. Of in de garage als je die hebt? Zo is de overgang met weer naar buiten gaan niet zo groot.

Bij de verwarming hoeven ze niet hoor. Het is een kleine ingreep, ik denk zelf dat ze na 1 of hooguit 2 dagen weer prima naar buiten kunnen als ze gewoon goed eten en zich normaal gedragen. Meestal is dat bij rammen snel weer het geval.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze ook bij elkaar laten. 

Een konijn verliest zijn wintervacht niet in 4 dagen. Het is fijn als ze na de castratie even binnenzitten, zodat ze de energie die ze normaal gebruiken om zichzelf warm te houden kunnen gebruiken om helemaal te herstellen van de castratie. Vaak zijn ze na een dag alweer helemaal opgeknapt en kunnen ze weer lekker naar buiten. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Anjo:

Ik zou ze zelf wel even binnen halen maar in een onverwarmde ruimte en met het raam een beetje open of iets. Of in de garage als je die hebt? Zo is de overgang met weer naar buiten gaan niet zo groot.

Bij de verwarming hoeven ze niet hoor. Het is een kleine ingreep, ik denk zelf dat ze na 1 of hooguit 2 dagen weer prima naar buiten kunnen als ze gewoon goed eten en zich normaal gedragen. Meestal is dat bij rammen snel weer het geval.

Succes.

De garage is geen optie ivm de vloerverwarming. Heb nu een kamer voor ze op het oog waar de kinderen dan even niet mogen komen, ieder apart in een draadkooi (tegen elkaar aan) en dan idd verwarming uit en raam open.

Maar mijn idee voor 1 of 2 dagen binnen en dan weer buiten was dus niet zo gek....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Dollie:

Ik zou ze niet scheiden. Gewoon lekker samen laten, hebben ze steun aan elkaar en voorkomt ook gezeur met opnieuw koppelen. Ik laat rammen die samen zitten altijd gewoon bij elkaar, samen naar de dierenarts, samen weer naar huis en samen herstellen. 

Arts adviseert dat on te voorkomen dat ze aan elkaars wond gaan likken.....daar kon ik me wel wat bij voorstellen..... onze honden houden wij immers ook uit elkaars buurt als ze net gecastreerd zijn....(en die krijgen vaak ook nog een kraag om....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei evadonatella:

Ja maar goed, dan doen ze het bij zichzelf wel dat likken ;) 

Ik herhaal maar wat de da gezegd heeft hè, ik heb nog nooit 2 nijnen laten castreren (heb altijd alleen cavia's gehad als jong meisje, en dat waren dan altijd vrouwtjes8-) ), heb er dus geen ervaring mee.....ik zal het morgen wel ondervinden....:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Kwiebus_Snuffie:

Arts adviseert dat on te voorkomen dat ze aan elkaars wond gaan likken.....daar kon ik me wel wat bij voorstellen..... onze honden houden wij immers ook uit elkaars buurt als ze net gecastreerd zijn....(en die krijgen vaak ook nog een kraag om....)

Ik begrijp dat je op het advies van de dierenarts af gaat hoor, maar echt aan elkaars wonden likken heb ik werkelijk nog nóóit gezien en ik laat zo'n 100 rammetjes per jaar castreren :P ik hoop dat het allemaaal goed gegaan is! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-1-2016 17:48:03 zei Dollie:

Ik begrijp dat je op het advies van de dierenarts af gaat hoor, maar echt aan elkaars wonden likken heb ik werkelijk nog nóóit gezien en ik laat zo'n 100 rammetjes per jaar castreren :P ik hoop dat het allemaaal goed gegaan is! :) 

Bij het brengen heb ik het nog even met haar besproken. Ze bedoelde meer dat het ene konijntje misschien wat suffer zou zijn nog van de narcose, en dat de andere daar agressief op zou kunnen reageren en dat ze dan zouden vechten, dat risico wilde ze vermijden. Heb er voor gekozen de draadkooien (beiden helemaal open dus) tegen elkaar te zetten, ze kunnen elkaar dus zien, ruiken, horen en met hun neusje aanraken. En maar goed ook want mijn ene nijn (snuffie) heeft duidelijk meer last van de operatie dan de andere. Zit naar stilletjes in een hoekje en af en toe kijkt hij eens even naar zijn broer. Maar het suffige kan ook van de pijnstillers zijn natuurlijk.... De wonden zien er bij beiden mooi schoon uit, wel gezwollen maar dat hoort erbij.

Eten doen ze niet van harte, maar ik heb ze al zover dat ze wat appel hebben gegeten, wat broccoli en een sporadisch brokje en hooitje....als ik het ze maar voor de neus hou, anders laten ze het links liggen.... hoop dat dat morgen echt wel beter gaat, want anders ga ik toch maar even met ze terug naar de da....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwelling is inderdaad heel normaal, bij sommige rammetjes zwelt het zo op dat het lijkt alsof ze de ballen vergeten zijn. Fijn dat alles goed is gegaan. Ik denk dat het risico op vechten echt heel klein is en dat ze juist ook veel steun aan elkaar hebben, maar kan me voorstellen dat je op safe speelt. Maar elkaars wonden 'down under' likken is echt heel ongewoon hoor dus dáár hoeft echt niemand zich zorgen om te maken :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Dollie:

Zwelling is inderdaad heel normaal, bij sommige rammetjes zwelt het zo op dat het lijkt alsof ze de ballen vergeten zijn. Fijn dat alles goed is gegaan. Ik denk dat het risico op vechten echt heel klein is en dat ze juist ook veel steun aan elkaar hebben, maar kan me voorstellen dat je op safe speelt. Maar elkaars wonden 'down under' likken is echt heel ongewoon hoor dus dáár hoeft echt niemand zich zorgen om te maken :P 

Wil het morgen nog even afkijken en dan zet ik ze daarna weer samen in 1 hok. En dan kunnen ze hopelijk van het weekend weer naar buiten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Kwiebus_Snuffie:

Wil het morgen nog even afkijken en dan zet ik ze daarna weer samen in 1 hok. En dan kunnen ze hopelijk van het weekend weer naar buiten.....

Die vlieger gaat dus mooi niet op.....heb ze net samen in 1 hok gezet, binnen, dat ging voor 2 tellen goed en toen was het hommeles, vechten....de plukken haar vlogen in het rond..... 8-)8-) Misschien had ik ze beter samen buiten terug kunnen zetten? Dat hok staat al 2 dagen open en droog, te luchten....daar is hun geur dan wel weg.... Maar ja, buiten heb ik niet zo snel in de gaten of ze vechten....en ben ik er ook niet zo snel bij, zitten helemaal aan de andere kant van de tuin....  En nu? :'(:'(:'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochten ze voor de castratie ook? Of dat niet?

Misschien wat frustraties door de te kleine ruimte. Wellicht kun je het een keer overdag proberen, op neutraal terrein, als ze beide goed hersteld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei neegewoonniet:

Vochten ze voor de castratie ook? Of dat niet?

Misschien wat frustraties door de te kleine ruimte. Wellicht kun je het een keer overdag proberen, op neutraal terrein, als ze beide goed hersteld zijn.

De reden van de castratie was oa het vechten.....maar dat was wel iets van de laatste paar dagen....

Beiden zoeken elkaar wel weer op (kooien staan tegen elkaar nu), en lijken het verder goed te maken.....

Maar op neutraal terrein....dan denk ik aan de gang, maar daar kan ik ze niet voor 3 dagen of zo 24/7 bij elkaar zetten (gang tussen keuken en onze slaapkamer).....

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Dollie:

Daarom had ik ze dus persoonlijk samen gelaten.. Zelfs na een paar dagen uit elkaar kan het al op opnieuw moeten koppelen uitdraaien. Ik zou het op neutraal terrein met voldoende ruimte nog eens proberen. 

Tja.....ik dacht het goed te doen, door het advies van de da te volgen en dan met de kooien tegen elkaar. Wellicht was ee fout nu, dat ik ze samen in 1 kooi wilde doen met idd beperkte ruimte....

En dan de vraag....in hoeverre mogen ze 'vechten'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Lienappelsien:

Die kooi was van de een, en een kooi is natuurlijk maar heel klein. Ik zou ze in de gang zetten en kijken wat er dan gebeurt.

En dan....daarna meteen samen terug buiten zetten? Of hoe lang moet ik dat aankijken.... en dan mag er in dr gang verder niks staan?

Ik heb echt geen idee....ze hebben altijd samen gezeten (zijn broertjes).... Voelt nu echt als falen....:'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet begrepen dat het voor de castratie al mis was, dat veranderd de situatie natuurlijk wel. Ik zou dan ook eerst nog even afwachten met koppelen, hormonen zullen er een flinke rol in gespeeld hebben en het duurt zes tot acht weken totdat die uit het lichaam verdwenen zijn na de castratie. Op zich kunnen twee gecastreerde rammen heel goed samenleven, maar het lukt zeker niet altijd meer om ze nog weer te koppelen als ze al flink geknokt hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Rian:

Maar even iets anders, ze vochten ook al voor de castratie? Dan heb ik er een hard hoofd in dat ze nu gelukkig zullen worden samen eigenlijk!

Nou ja 'vechten' is een groot woord.....er werd behoorlijk achter elkaar aangezeten, af en toe eens gebeten en van 'konijnenspelletjes' was de ene ook niet vies ;):$. En dat alles was echt iets van de laatste paar dagen en dus vlak voor de castratie.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .