Ga naar inhoud

Voorstellen en adviezen


Snoesjes

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

Mijn allereerste keer dat ik iets op een forum schrijf maar zit met een aantal punten waarbij ik goed advies van anderen kan gebruiken. 

Wij hebben twee lieve konijntjes van 6 maanden oud, zelf hebben wij de dames sinds eind november. Eenmaal thuis kwamen wij erachter dat de dames steeds aan het niezen waren dus even een bezoekje aan de dierenarts en eerste indruk was een allergie. Bodembedekking en hooi veranderd en helaas bleef het niezen aanhouden. 

Paar weken daarna weer terug naar de dierenarts en zag zij dat de neusjes toch wat nat waren en daarom hebben wij een antibiotica kuur meegekregen. Maar deze slaat helaas niet aan.. ook moesten wij de neusjes spoelen met zoutoplossing en daarbij kwam er wel snot uit het neus van beide konijnen. 

Vandaag weer terug geweest en helaas kunnen ze niks doen voor onze dames omdat ze niet weten om welke bacterie het gaat. Zij verwijzen ons door naar een dierenziekenhuis in Utrecht om daar in de neusjes te laten kijken wat er aan de hand is. 

De konijnen eten verder goed en zijn vrolijk, het enige is dat een van de twee uitgeput raakt van de hele tijd niezen en daardoor vaker ligt te rusten. De dames zijn binnenkonijnen die los mogen lopen als wij thuis zijn. 

Nu vroeg ik mij af of er misschien iemand is die ook zo'n soortgelijke ervaring heeft met konijnen en of er iemand al eens in dat ziekenhuis is geweest? 

 

Groetjes van mij en onze kleine snoesjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel topics te vinden over konijnen met snot, als je even de zoekfunctie gebruikt kun je veel verhalen vinden. Wat er aan gedaan kan worden is een andere antibiotica geven. De snot kan onderzocht worden zodat ze weten welke antibiotica helpt. Ik zou er niet te lang mee wachten, omdat het anders chronisch kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke antibiotica je hebt gehad voor je konijnen maar er zijn er zat die waarschijnlijk zwaarder en sterker zijn. Je kan inderdaad ook het snot laten onderzoeken om te kijken om welke bacterie het gaat om zo een gerichte antibiotica te kunnen geven. Zelf ben ik ook zeer te spreken over dierenkliniek Hoofdstraat, zij hebben ook nauw contact met de universiteit bij mijn weten maar zijn lang niet zo duur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoe gaat het nu met de konijnen? Ben je al naar Utrecht geweest of eventueel naar een andere dierenarts? 

Dierenartsen kunnen meestal wel zelf een monster heel diep in de neus afnemen (een swap) en dat vervolgens laten onderzoeken om te achterhalen om welke bacterie het gaat. Als dat bekend is kan er gericht antibiotica gegeven worden. Er zijn namelijk heel veel soorten antibiotica.

In Utrecht kunnen ze nog verder onderzoek doen als dat nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .