Ga naar inhoud

oudere konijnen tam maken


DopeyCarlijn

Aanbevolen berichten

Beste BunnyBunchers,

 

Ik heb 2 konijnen van bijna 3 jaar uit het asiel. Ik heb ze nu bijna 2 jaar en vroeg me af of jullie misschien tips voor mij hebben.

Ze zijn namelijk waarschijnlijk als baby konijn nooit of bijna nooit opgepakt, omdat ze vanaf jongs af aan al in het asiel zaten. Dus zijn ze niet echt tam. Het gaat al beter dan aan het begin. Toen zaten ze alleen maar in het nachthok verstopt. Nou eten ze heel soms wel voorzichtig uit mijn hand, maar ik wil ze ook graag kunnen aaien. Niet dat ze voor me weg rennen als ik bij ze in de buurt kom. Dit is ook wel handig als ik ze moet borstelen dat ik ze dan niet hoef achterna te jagen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Het liefst wou ik ze in huis, omdat ik dan toch meer contact met ze heb dan wanneer ze buiten zitten, maar dit mag niet van mijn ouders.

Alvast bedankt voor de tips!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je twee konijntjes hebt! Maar echt 'oud' zijn ze niet vanaf 3 jaar naar mijn mening :P 

Vaak moet je het idee van 'aaien' een beetje laten voor wat het is. Niet alle konijnen ervaren het aaien als iets prettigs en dan zou ik het ook zeker niet forceren. 
Maar je kan het misschien proberen door ze zachtjes een klein beetje te aaien als ze aan het eten zijn. Niet uit het niets beginnen met aaien, want dan schrikken ze. Je kan dan beter vanaf de zijkant, als zij het ook kunnen zien, toenadering zoeken. En dan als ze het toelaten zachtjes doorgaan met aaien. Maar als je konijnen toch na een lange tijd steeds weglopen van je hand dan lijkt mij dat het aaien er niet echt inzit en dan zou ik ook niet doorgaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, met oud bedoel ik ook meer de leeftijd dat ze niet echt meer op de tem leeftijd zitten.

 Ik probeer ze inderdaad affen toe voorzichtig te aaien wanneer ze aan het eten zijn.

ik hoop eerlijk gezegd dat ze het wel lekker gaan vinden of dat ze in ieder geval niet meer bang voor mij zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze natuurlijk prima aan dingen laten wennen maar om ze nou te gaan temmen :P. Het klinkt een beetje fout of misschien is het een verkeerde woordkeuze. Met veel tijd en geduld lukt het misschien wel dat ze aaibaar worden maar houdt in je achterhoofd dat ze het misschien ook nooit leuk zullen vinden. Met forceren bereik je meestal dat je konijnen nog banger gaan worden.

Moeten ze geborsteld worden vanwege hun vacht? Dan kan het ook zijn dat ze daarom niet willen dat jij ze aait als je ze steeds achterna aan het vangen bent om ze te borstelen ;) 

Als dit noodzaak is vanwege een lange vacht kun je ze misschien met iets lekkers de vervoersbench in lokken zodat je dat vangen al kunt overslaan. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk een verkeerde woordkeuze. Ja, ze moeten geborsteld worden vanwege hun lange vacht. Dat met de vervoersbox heb ik al meerdere malen geprobeerd alleen het probleem is een beetje dat er altijd, maar 1 in gaat en dat tegen de tijd dat de 2de er in gaat de ander er al weer uit gaat, maar als je echt denkt dat het werkt wil ik het nog wel eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd doe met mijn teddy dwerg als ze gekamt moet wordenis bij ze in de ren gaan zitten, dan komen ze vanzelf eens kijken, pak ik Nijn tussen mn benen en begin haar zachtjes te kammen.. als ze er genoeg van heeft doe ik op een later tijdstip weer exact 't zelfde.. 't duurt ooit ffmaar zo is 't niet zo stressvol voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is misschien wel een idee.

Wat ik misschien kan doen als het weer wat warmer is is ze korter knippen zodat het niet perse nodig is om ze te borstelen. Zo kan ik inderdaad bij ze in de ren gaan zitten als ze naar me toe komen en als ze het dan zat zijn kan ik bijvoorbeeld een dag later ze weer een beetje borstelen, zodat ze er misschien aan wennen zonder dat ik me druk hoef te maken dat hun vacht gaat vervilten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er dan een inloopt doe je die toch vast? En laat je de ander lopen. Zet de vervoersbench met wat lekkers terug en misschien heb je iemand die dan kan opletten of zij er ook in gaat en dan het deurtje kan sluiten? En als t maar voor eentje werkt zou ik het in ieder geval voor die doen zodat je er maar 1 hoeft te vangen.

De vacht kort houden is zeker een goede, hoef je ze minder vaak te kammen en is voor de konijnen zelf ook vaak fijner. Zeker in de zomer een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan ik proberen. Dat werkt denk inderdaad wel beter voor ze. De vacht kort houden is inderdaad fijner voor de konijnen zelf, maar voor mij ook vooral bij mijn gecastreerde ram merk ik dat zijn vacht heel snel vervilt al helemaal tegenover mijn voedster ook al zijn het broer en zus. Dit komt denk door de castratie. In de zomer doe ik ze vaak echt bijna kaal, omdat die vacht anders echt te warm voor ze is. Jullie in ieder geval bedankt voor de tips en ik hoor natuurlijk graag nog nieuwe tips. Het is denk ook fijner voor de konijnen zelf als ze niet meer zo bang voor me zijn. dat scheelt wat stress. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd of dit ook bij (langharige) konijnen voorkomt. Heb zelf alleen kortharige konijnen en daarbij zie ik geen verschil in vacht voor en na castratie.
Bij honden kennen we het fenomeen 'castratenvacht'. Dat is een vachtverandering die optreed na castratie, bij langharige vachten (setter, spaniel, collie). De vacht krijgt dan zichtbaar meer onderwol, wordt krulleriger en klit/vervilt daardoor sneller. Kijk maar eens op internet naar foto's van langharige honden voor en na castratie, dat kan echt een verschil zijn, ik zie het ook bij mijn retrievers. Mijn hond en haar halfzusje leken altijd erg op elkaar, maar sinds mijn hond gecastreerd is, heeft zij echt veel meer vacht en veel wilde krullen. Bij korthaar en ruwhaar is dit niet echt zichtbaar. Maar werkt dit ook zo bij langharige konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb geen verschil gemerkt bij Jip. Het enige verschil dat ik heb gemerkt bij de vacht is de babyvacht en de volwassenvacht. Misschien bedoelt TS dat meer. Want ik denk echt dat de castratie er niks mee te maken heeft, maar dat het dan meer het verschil is tussen de vacht wanneer die nog erg jong is en wanneer die ouder is geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de vacht veranderd of niet dat verschilt altijd per individu. Ik heb altijd geleerd op school dat het ook bij konijnen kan voor komen. En ik zit op een dierenschool dus ik hoop dat ze wel weten waar ze het over hebben. Het zou kunnen dat het een andere reden heeft, maar dit lijkt mij de meest logische reden, omdat ik er toch wel van uit ga dat het broer en zus zijn en ze dus wel ze zelfde vacht hebben. Bij mijn hond heb ik inderdaad ook gemerkt dat de vacht is veranderd na de castratie, mijn ouders niet. Nou borstel ik hem meestal ook en doe hem in bad. Maar ik heb ook wel zo iets van als het bij een hond kan waarom zou het dan niet kunnen bij konijnen. De hormoonhuishouding enz. veranderen bij een konijn dan toch ook en kan ook invloed hebben op de vacht? Maar goed we dwalen een beetje van het onderwerp af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is geheel zwart en heeft zowel half-lang als pluis haar. Ze heeft broertjes die gevlekt zijn en alleen een lionhead hebben. Andere konijnen uit het nest hadden alleen een beetje babypluis. De eigenaresse was zeer verbaasd dat mijn konijn nog steeds zoveel haar heeft, zelfs de ouderdieren hadden dit niet (die overigens ook volledig zwart zijn). Nu is mijn konijn zowel inteelt als een rasloos konijn maar ik wilde duidelijk maken dat nestgenoten niet per se dezelfde vachtstructuur hebben. 
Dat betekent niet dat ik niets geloof van wat jij zegt, ik vind het heel waarschijnlijk klinken dat de veranderde hormoonhuishouding invloed kan hebben op de vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .