Ga naar inhoud

Ec....ten einde raad


Nyika

Aanbevolen berichten

Eerst even de verloop van de ziekte van mijn (dwerg)hangoor.

Week 1: Op 10 augustus zag ik mijn mannetje Noddy (6 jaar) een keer omvallen. Later viel bij vaker en nam ik meteen contact op met mijn dierenarts (mijn zus). De volgende dag meteen panacur opgehaald en begonnen met de kuur (en metacam) . Helaas moest ik hem de volgende dag scheiden van zijn vriendin (8 jaar) omdat ze weigerde te eten en is ze aan haar kiesjes geholpen. Toen zij na 3 dagen weer goed hersteld was probeerde ik ze weer samen te zetten, maar helaas begon ze hem weg te jagen zodra hij omviel. Ik heb ze toen naast elkaar gezet, hij zat in het hok en in een ren. Madam zat in de andere ren.

Hij was sinds de enting in mei 400 gram afgevallen.

Week 2 Na een paar dagen at hij slechter en viel hij vaker om, waardoor ik hem naar binnen had gehaald. In het binnenhok zat hij met kussens om hem te ondersteunen. Hij werd gedwangvoerd, kreeg cisaral, laxeermiddel, en op sommige dagen ook infacol. Drinken deed hij ook bijna niet dus dit kreeg hij dan ook met een spuitje. Hooi wilde hij wel eten, dus dat ging wel goed. Hij was deze week heel erg slecht en kon bijna niet staan, laat staan lopen.

Week 3: hij begon steeds beter zelfstandig te eten en te drinken. Ook viel hij minder vaak om. Hij at z'n bd keutels weer op en het leek gewoon de goede kant op te gaan. Aangezien het buiten nog warm was en ik hem niet heel de winter bij zijn vriendinnetje wilde weghouden heb ik hem in een apart hok buiten gezet. Samen ging nog niet want zodra hij omviel joeg ze hem weer weg en die stress was niet goed. Ze konden elkaar wel zien en ruiken.

Hij was hier ong. 100 gram aangekomen

Week 4: behalve dat hij nog wel omviel ging het verder goed met hem. Hij was blij weer buiten te zijn.

Week 5: deze week moest ik op kamp voor mijn werk....ik had geregeld dat ze 's ochtends eten kregen en 's avonds kwamen mijn zussen eten en medicatie geven. Ik had het zo gepland dat er nooit meer dan 24 uur tussen de panacur zat. Toen ik belde hoe het was gegaan vertelde mijn (dierenarts) zus dat ze was geschrokken hoe slecht hij was. Het was mij thuis ook al opgevallen dat hij een stuk minder was. Maar hij kon toch nog wel veel zelf doen.

Week 6: deze week is het echt bergafwaarts gegaan. Ik heb hem heel vaak moeten schoonmaken want hij had iedere keer plakboek. Hij kon niet meer bij zijn bdkeutels. Hij is ook meteen naar binnen gegaan. Maar hij kan niet meer zelfstandig staan. Eten doet hij ook minder. Een oor kan niet meer hangen, en daar heeft sinds gisteren ook een bult. Hij probeert ook bijna niet meer op te staan...ook is hij weer afgevallen.

Nu weet ik dat sommige konijnen tot 3 maanden of zelfs langer worden behandeld, maar ik weet niet of dit zin heeft bij hem...Hij is binnen een extreem korte tijd zo verschrikkelijk slecht geworden dat ik niet weet of hij er ooit nog bovenop komt. Dinsdag heeft 6 weken panacur.

Laat ik hem niet lijden Door daarna nog verder te gaan....Hij kan helemaal niets meer...

Is er nog een kans dat het beter wordt.....

Ik weet het niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk...

Ik heb een paar weken terug in dezelfde ten einde raad situatie gezeten. Uiteindelijk besloten om door te gaan. Panacur dosering omhoog gegooid, dexamethason en vitamine b erbij en toen ging de verbetering vrij snel...

Natuurlijk is dit niet bij ieder konijn zo. Maar ik denk dat je vooral op je gevoel af moet gaan... Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja moeilijk. Ik zou ook nog Panacur dubbele dosis proberen (1,6 mg per kilo) omdat dat tegenwoordig toch wel aangehouden wordt als nieuwe richtlijn omdat daar soms goede resultaten mee zijn (zelf geen ervaring mee, ik wist dat niet toen ik konijnen had met EC) en ook zeker dexamethason. Je zit nu in een situatie van baat het niet dan schaadt het niet.

Het kan toch wel zijn dat het snachts te koud werd voor hem buiten, heb zelf vorig jaar ook meegemaakt dat het te koud werd snachts in augustus voor mijn konijn met EC. Zij deed het eigenlijk prima maar ineens was ze zo onderkoeld geraakt dat ik die ook als een slappe vaatdoek van het gras geraapt heb en dat duurde toch wel een aantal dagen eer ze toen weer goed kon lopen, die warmte is zo belangrijk bij zieke dieren.

Met dat in het achterhoofd en dat hij in eerste instantie opknapte zou ik nog die dubbele dosis Panacur en dexamethason proberen omdat dat beide nog wel eens goede resultaten op kan leveren. Mocht je daar niet binnen een aantal weken (stel van te voren een deadline voor jezelf, bijvoorbeeld 2 of 3 weken) resultaat van zien dan denk ik dat het tijd is om te kijken of het zo nog zin heeft om te leven voor hem.

Maar ook als je al eerder op dat punt zit dan denk ik dat iedereen zal snappen dat jij je uiterste best hebt gedaan om hem er bovenop te krijgen maar dat het gewoon niet kan zo.

Er zijn inderdaad mensen die wel 3 maanden doorgaan met een ziek konijn in de hoop dat het toch daarna nog beter wordt, ik zelf vind het heel moeilijk daar iets over te zeggen. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen, maar ik heb dat zelf niet gedaan omdat een konijn niet weet dat het later misschien beter kan worden en alleen in het nu leeft. Ze gaan toch wel door, ze hebben geen keuze, maar het risico is dat het een lijdensweg wordt zonder einde waarbij ze steeds magerder en zwakker worden, waarbij je uiteindelijk continu het beestje aan het verplegen zou zijn met wassen, dwangvoeren en medicijnen geven terwijl het hem nergens brengt. Die risico's moet je afzetten tegen de mogelijkheid op beter worden en dat zijn hele moeilijke keuzes. Daarom is het zo'n rotziekte. Veel sterkte gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: de 'normale dosis is toch 20mg/kg? Ik denk dat je bedoelt 1.6 ml/kg van de 20mg/kg oplossing?


 


Ik zou zelf nooit zo lang doorgaan, omdat ik het vreselijk vind om ze zo te zien. Maar Sonja heeft dan wel weer een succesverhaal na langere tijd (waar ik ook zeker respect voor heb) Je weet gewoon nooit welke kant het op gaat en hoe lang je blijft proberen kan iedereen alleen voor zichzelf beslissen.


Ik zou wel iets gaan veranderen als je door wilt zetten. Met de huidige therapie gaat het niet beter, dus je zult iets anders moeten proberen.


 


Sterkte en succes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb ook een nijn met EC ben 2 weken geleden bij DA geweest heeft hij injecties gehad en kreeg zelf voor een week antibiotica mee en fenbendrops. Ik moest aankijken als de antibiotica op was hoe het ging geen verschil moest nog wel 4 weken door gaan met fenbendrops.

Maar hij knapt niet op hij rolt steeds op zijn rug en zit ook appart in een klein kooitje.

Eet en drinkt slecht dwangvoer wil hij niet meer.hij vondt het steeds vervelend als wij met die spuitjes in zijn bekkie kwamen, nu krijgt hij alleen 1 spuitje fenbendrops.

Maar ik overweeg om hem toch in te laten slapen na veel wikken en wegen hoe lang moet ik het nog aanzien dat hij niet normaal kan staan.

Ben hier heel erg verdrietig over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleine mannetje kan niet meer zelfstandig eten en drinken. Alleen als ik het voor zijn neus houd dan gaat het. Hij heeft oor weer last van zijn oog omdat hij daar zo veel op ligt. En hij zit ook al weer op de cisaral. Dus ik heb besloten hem te laten inslapen. Dinsdagmiddag zal het gebeuren want dan moet mijn zus werken en heb ik iemand die ik met hem vertrouw.

Op dit moment vertroetel ik hem enorm en krijg ook voor het eerst in jaren weer kusjes van hem. Ik twijfel nog of ik zijn vriendinnetje afscheid laat nemen aangezien ze al weken apart zitten en ze hem specifiek niet lijkt te missen. Ookal zie ik wel dat ze eenzaam is en enorm veel knuffelt en aandacht wilt.

Dit is voor mij een enorm moeilijke beslissing geweest maar voor hem is het beter dank ik. Ik ga hem enorm veel missen. En ookal ben ik er nog niet klaar voor ga ik voor mijn meisje komende week toch al een vriendje zoeken. Kan haar die eenzaamheid niet aandoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal. Het was moeilijk, maar voor hem beter.

Ben gisteren een nieuw rammetje gaan halen voor mijn voedster omdat zij zo lang alleen zat. Nu zijn we een dag en een afgebroken nageltje verder en gaat het best goed.

Zal mijn kleine vent altijd missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .