Ga naar inhoud

Dierenartsbezoek tijdens koppeling, wat nu?


Shivaya

Aanbevolen berichten

Ja, kom ik weer aan. Bij het laatste dierenarts bezoek kwam er al uit dat Loki lichte haakjes had, maar ze vond behandelen nog niet nodig en raadde aan dat we het gewoon nog even in de gaten hielden. Omdat ik eerlijk gezegd al die dierenarts behandelingen goed zat was, narcose vrij eng vind (gezien hoe Gaia erop reageerde) en het dus het liefst zo lang mogelijk uit stelde, ben ik daarmee akkoord gegaan. Nu achteraf heb ik daar spijt van. Ik hoopte dat het nog wel maanden zou duren voor de haakjes weggehaald moesten worden, maar ik merk nu toch wel dat meneer langzamer begint te eten en zijn eetlust begint te verliezen. Daarom toch maar een afspraak gemaakt met de dierenarts voor vrijdag.

 

Nu zit ik met het probleem dat ik net midden in een koppeling zit, in principe is het koppel al stabiel en als alles goed ging had ik ze nu naar hun vaste plek verhuisd. Alleen omdat ze vrijdag ook al uit elkaar gehaald worden heb ik besloten ze deze week gewoon in de koppelkamer te laten zodat er minder verandering is. Loki is vrijdag natuurlijk maar een middagje weg, maarja hij ruikt dan wel anders en is waarschijnlijk ook wel wat versuft. Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen. Ik dacht er eerst aan om ze samen naar de dierenarts te brengen, zodat ze niet gescheiden hoeven te worden, maar de assistente raadde dat af omdat ze toch uit elkaar gehaald worden bij het wakker worden en daarnaast als Loki zo versuft is kan dat misschien voor ruzie zorgen. Dus dat is geen optie meer.

 

Hoe doe ik dat? Ze opnieuw koppelen in een neutrale ruimte? We hebben niet echt een neutrale ruimte over. Of zou ik het eerst gewoon in de koppelkamer kunnen proberen? Of is het juist verstandig om ze ná het dierenartsbezoek in Loki's ren te zetten omdat dat natuurlijk zijn territorium is?

 

Dus optie 1: Na het verwijderen van de haakjes, samen in de koppelkamer die niet meer neutraal is omdat ze er al een tijdje in zitten en Juno daar ook alleen achter blijft.
Optie 2: Samen in Loki's ren waar ze vast gaan wonen na het weghalen van de haakjes
Optie 3 (lastigere optie): Opnieuw in een neutrale ruimte, evt. als optie 1 niet goed gaat.

 

Het is een heel makkelijk koppel dus in die zin verwacht ik geen problemen, maar toch: wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze al ruzie gemaakt? 


Hoe stabiel zijn ze?


 


Ik zou er persoonlijk voor kiezen ze wel allebei mee te nemen. 


Vraag me ook af wat de onderbouwing is dat er grotere kans op ruzie is als de ene versuft is?


Ik neem altijd de maatjes mee. Ook als bijv. een vrouwtje gesteriliseerd werd nam ik de mannetjes mee. 


Naar mijn idee hebben ze in die periode van sufheid juist steun aan het maatje. 


En daarnaast hebben ze dan beiden de geur van de dierenarts en niet maar eentje. 


 


Maargoed, als ze echt niet stabiel zijn is het een ander verhaal... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn heel stabiel, er wordt totaal niet gereden of geruzied. Nouja mijn eerste gedachte was ook beide mee te nemen maar de assistente (was overigens haar eerste werkdag) zei dat dat niet handig is omdat Loki toch apart gelegd wordt als hij wakker wordt dus dat ze dan niet samen zijn. En iets over dat als ze verzwakt zijn dat er dan wel risico is op een ruzie. Maar ze zijn pas sinds zaterdag samen dus ik weet niet hoe blijvend die stabiliteit is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die assistente snapt het dan niet helemaal ;)


 


Het gaat er juist om dat het ene konijn niet alleen thuis is en die ruimte gaat toe eigenen. Als je beide konijnen meeneemt, komen ze straks allebei thuis, stinkend naar de dierenarts. Dat ze bij de dierenarts even apart zitten is dan ook niet erg.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik dus ook! bedankt voor de reacties tot nu toe, het bevestigd mijn gevoel een beetje..toen ik hoorde dat ze daar niet samen naartoe konden was mijn plan A een beetje in de soep gelopen. Ik wacht nog even andere reacties af, back up plan/opties wat ik evt. zou kunnen doen mocht Juno écht niet mee kunnen en ik bel morgen de dierenarts nog wel een keertje. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die assistente snapt het dan niet helemaal ;)

 

Het gaat er juist om dat het ene konijn niet alleen thuis is en die ruimte gaat toe eigenen. Als je beide konijnen meeneemt, komen ze straks allebei thuis, stinkend naar de dierenarts. Dat ze bij de dierenarts even apart zitten is dan ook niet erg.

Of ze hebben liever niet dat je 2 hokken 'bezet' houdt? 

 

Want in een dierenartsassistente opleiding leer je echt niet dat je konijnen moet scheiden dat weet ik zeker... Dus hoe ze daar op komt vraag ik me dan wel af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Ik heb er hier nooit iets van gemerkt dat de 1 naar de dierenarts zou ruiken als er 1 daar was geweest, maar ik heb er inderdaad wel over gelezen.

Je kan haar eventueel meenemen als je hem op gaat halen. Ze daarna meteen in Loki's (en hun toekomstige) ren zetten lijkt me ook niet verkeerd. Dan heeft hij een beetje voorsprong en heb je ze meteen waar je ze hebben wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M&M zijn ook samen gegaan en omdat ze allebei onder narcose moesten zijn ze zelfs samen in dezelfde couveuse gegaan waar ze nog in zaten toen we ze op kwamen halen. Nog hele schattige foto's van de DA gezien :P Die heeft tijdens z'n pauze toe zitten kijken hoe ze wakker werden en daar kwam een hoop gepoets en geknuffel aan te pas. Mijn DA raadt aan om ze allebei te brengen. De "gezonde" blijft dan in de reiskooi terwijl de andere behandeld wordt (dus van de "plaats bezet houden" weet ik dan niet...), maar dan ruiken ze iig wel allebei naar hetzelfde en vaak is de stress van het bij de dierenarts zijn (alle luchtjes) genoeg om ze aan elkaar te laten klampen en niet meer los te laten :P zelfs als er 1 zwakker is dan normaal. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Jillz en Bliksem bracht, samen, Jillz werd gecastreerd, is Bliksem in het mandje gebleven tot zij uitgeslapen was. Nu is Bliksem sowieso heel lief en die zou echt niet rijden als Jillz dus zwakker zou zijn, maar toch wilde ik het risico niet nemen. En wilde ze graag samen hebben ivm sneller eten, en zodat ik niet opnieuw hoefte te koppelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was ie. Bliksem komt namelijk uit de opvang en daar castreren zij op tijd en vóórdat ze konijnen (rammen, in dit geval) plaatsen :) Al mijn konijnen zijn gecastreerd en zéker de rammen, voor ik hen samenzet met een voedster.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig om ontopic te blijven? 


Het 'gezeur' wordt toch niet aangenomen. 


 


@Shivayas zou je niet aan je dierenarts kunnen vragen wat die er voor visie op heeft? 


Ik neem aan dat die vaker konijnen krijgt die in koppels gebracht worden, tenzij mensen altijd het advies krijgen om de andere thuis te laten natuurlijk.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de nuttige bijdrage ;) als je intentie niet is om over het onderwerp van mijn vraag te praten wil k je vriendelijk verzoeken een eigen onderwep te starten. Verder heb k nu een hoop om over na te denken in ieder geval , super! Daarom spam ik dit forum zo graag vol met vragen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n assistente kan ook weinig ervanaf weten natuurlijk en het probleem niet zo zien en het vooral gedoe vinden.

Mijn vriend had gisteren even medicijnen opgehaald en er stond op het stickertje : 'knaagdier *naam van mijn konijn*'.

Ik vroeg aan mijn vriend wie dat er in hemelsnaam op had gezet. Blijkbaar heeft de dierenarts een nieuwe assistente of stagaire of zo...

Ik bedoel maar, zo'n assistente kan het dus ook zijn, die er nog niet zoveel van weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een andere assistente gesproken. Eerst voelde ik me  heel bezwaard om te bellen omdat ik niet wilde doorzeuren, maar ze was heel vriendelijk:).

Ze begreep het probleem en zei dat ze het wel vaker doen dat er twee konijntjes samen komen, alleen dat ze wel willen kunnen zien of het andere konijn eet en dat kan niet als er een konijn bij zit. 
Daarom hebben we afgesproken dat ze in aparte hokjes zitten maar dat ze wel samen heen gaan, zodat ze allebei naar dierenarts ruiken en in de reiskooi samen ook gewoon terug gaan. Dan is het probleem dat Juno de ruimte gaat claimen ook opgelost. Ik had nog even gevraagd of het niet een probleem voor ze was, maar het was geen enkel probleem en ze begreep dat het anders lastig was met het koppelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .