Ga naar inhoud

Chemisch castreren


Gast

Aanbevolen berichten

Ik neem dat risico wel..

En lijkt af en toe wel of t hier via jullie regels

moet en anders is t niet goed.. Laat mij dat risico nemen en wacht nog ff tot Nijn gecastreerd is, dan zul je.zien/lezen dat er niks aan de hand is

Mee eens wat je er mee doet is geheel aan jezelf en ik vind ook dat er nu teveel herhaald word wat al eerder is gezegt.De boodschap lijkt me nu wel duidelijk en of je het risico wilt nemen is aan jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK BEN ER WEER! Lang verhaal, vertel ik zo wel, eerst dit ff.


 




Maar ik mag toch hopen dat dit echt unieke gevallen zijn?Want dieren in de natuur denken toch echt niet van we zijn te jong dus nog even wachten met dekken/bevallen.Ik geloof je direct maar vraag me dit gewoon af




Konijnen. Prachtige dieren. Zat laatst een interessant artikel te lezen over de phrase "fokken als konijnen". Konijnen krijgen pas een ovulatie als ze gedekt worden, net zoals de weerhaakjes op het deel van de kater de wand van de poes stimuleert om eitjes te schieten en zo kittens te krijgen. Wonder van de kat: zo kan een poes dus letterlijk 3 kittens van 3 verschillende vaders hebben als je een beetje een slettekat hebt.


 


Zo is een konijn dus vanaf de "pubertijd" altijd en overal vruchtbaar. MAAR! WILDE konijnen (ja, wilde, niet de doorgefokte huiskonijntjes zoals wij ze kennen), houden rekening met de seizoenen, met het weer, met de omgeving. Wilde konijnen zullen met grote droogte, in hitte en extreme koude geen nestjes krijgen. Hun bio-klok zegt "Nope". Ze kunnen zichzelf niet voeden, hun jong dus niet voeden en meer konijnen betekent nog minder eten. Jaja, wilde konijntjes zijn zo dom nog niet. Ook met zware druk van predatoren worden er minder nestjes geboren. Of dit is omdat ze met minder beter te verstoppen zijn, slechter te ruiken of door de stress gewoon niet zwanger kunnen worden is mij niet duidelijk, maar de onderzoeken liegen niet. Je kunt ze zo googlen, Amerikaanse universiteiten.


 


Hoewel ze letterlijk 12 nesten per jaar van zo'n 6 jong per keer eruit KUNNEN persen, (lieve God, daar moet je toch niet aan denken...) worden in GOEDE jaren max 3 nestjes geboren van gemiddeld 4 jong. Dat is de reden dat het met het Europese konijn (raar weer, jagers, natuurlijke en minder natuurlijke vijanden, expres losgelaten gemanipuleerde virussen) zo slecht gaat op dit moment dat ze eraan denken om ze de status "bedreigd" te geven. Ja. Ons wilde konijn krijgt misschien sneller dan wij allen hopen de status bedreigd. Het is toch bij de konijnen af als je erover nadenkt... 


 


Net als bij mensen hebben konijnen de voorkeur voor de sterkere, snellere, meer bijdehante konijnen. In tegenstelling tot de mens neemt een konijn niet genoegen met minder. Daarom zullen de onervaren, stuntelige jonge voedsters minder snel bevrucht worden dan hun oudere, meer "streetwise" zusters. Wederom: Overlevingskansen. Geef jij je 12 jarige zusje een baby en vertrouw je er blindelings op dat het kind opgroeit tot een sterk en zelfstandig individu? Nope. Wilde konijnen dus ook niet. 


 


Dan gaan we over naar de pubers! Dus. Jij bent 14, je krijgt door dat er wat tussen je benen zit dat een eigen leven kan leiden. De een heeft op z'n 9e al een erectie of wordt ongesteld, de ander pas met 17 of zelfs 18. Net als met konijntjes: De ene is met 8 weken al behoorlijk actief (helaas zelf meegemaakt), de ander ligt met 3 maanden nog languit te slapen voordat het begint te kriebelen. Als ouder zit je niet 24/7 op de nek van je kind. Je legt ze uit wat de bloemetjes en de bijtjes doen, waar de rubbertjes voor zijn, wat de risico's zijn van rubbertjes niet gebruiken en probeert ze op het hart te drukken dat ze het echt niet willen proberen zonder (liefst nog even helemaal niet, dat scheelt een hoop zorgen). ... Dus, ga je bij je konijntjes zitten: "Ah hé Stamper, ge doet het met rubber, of ge doet het niet hè? Mamma wil geen babietjes rond hebben hupsen." 


 


Zie je het gebeuren? In plaats daarvan laat je je konijntjes niet bij elkaar, zoals je twee pubers niet alleen 2 uur op een kamer met een gesloten deur achterlaat "om huiswerk te maken". Je neemt simpelweg niet het risico dat ze aan gaan kloten achter je rug om. En denk alsjeblieft niet dat je 24/7 ziet wat je konijntjes doen. Maximus was dol op één bepaalde knuffel en het kostte hem welgeteld 15 seconden om erop te klimmen en met een knor om te vallen (ach, hij vond het leuk, af en toe de knuffel in de wasmachine en gewoon laten gaan). 15 seconden. Dat is een fluitketel van het vuur halen. Een pakketje aanpakken bij de deur. De buurkat uit je rozenperkje jagen. 15 seconden voor een nestje waar niemand op moet zitten wachten. 


 


Om dat dan terug te vertalen naar tamme konijntjes: Ze kunnen niet overleven in het wild. Ze graven een hol in de grond in plaats van in de zijkant van de heuvel en verdrinken bij een fikse regenbui. Ze letten niet op wat er boven of achter ze gebeurt als ze zitten te eten. Ze weten niet welke kruiden en planten gevaarlijk zijn. Dat is er allemaal zo goed als uit gefokt zodat wij mensen wat leuks hebben om naar te kijken. Hoe vaak Meiyo wel niet met d'r koppie door het plafond gaat omdat er iets achter haar opduikt. Net schrok Makoto zich nog een hoedje omdat Meiyo keihard aan kwam rennen en vlak langs hem schoot. Hij had haar niet aan zien komen. Net als de natuurlijke partner selectie eruit is gefokt. Je wilt wat, er is maar 1 optie, en je gaat ervoor. Dat is waarom we jonge konijntjes scheiden tot ze geholpen zijn en niet meer vruchtbaar: Ze weten letterlijk niet wat goed is voor ze. 


 


Om helemaal terug op topic te gaan: Chemische castratie (vergelijkbaar met de pil of het spiraaltje voor vrouwen) is een mens-ontwikkelde chemische samenstelling die de hormoonhuishouding aanpast en daarmee het aanmaken van voortplantingsproducten zoals eitjes en sperma stil leggen. Ondertussen is gebleken dat de chemische castratie voor reuen en hengsten vervelende bijwerkingen heeft op de gebieden van kanker, en dat ook een bepaald soort pil (naam vergeten) voor vrouwen nare bijwerkingen op dat gebied heeft op de lange termijn. Het langdurig en steevast gebruik van de pil kan leiden tot permanent verminderde vruchtbaarheid en geeft een verhoogd risico op verschillende gezondheidsproblemen. Het heeft jaren en jaren geduurd voor dat er een pil ontwikkeld was die redelijk weinig vervelende bijwerkingen veroorzaakt. 


 


Chemische castratie in dieren wordt naar mijn weten alleen toegepast als het dier voor een bepaalde tijd van zijn "mannenstreken" af moet. Zoals het in training zetten van een hengst, het tijdelijk niet dekken van een reu als een teef-loze omgeving niet mogelijk is of tijdens het wedstrijd/show seizoen van een willekeurig mannelijk dier. Ook wordt chemische castratie toegepast als alles moet blijven werken behalve de zaadproductie en het karakter ook wel wat tweeking kan gebruiken in bijvoorbeeld lab-dieren. De ratten die genoemd worden zijn bijvoorbeeld een speciale tak kanker-onderzoek ratten die extreem agressief reageren op alles wat in hun buurt komt. Dit zit in hun "lijn". Chemische castratie maakt ze iets rustiger. 


 


Er zitten meer nadelen dan voordelen aan chemische castratie op dit moment en tenzij je later van plan bent om te gaan fokken met het dier, of het dier al ontzettend oud is en nog maar een paar jaar te leven heeft, raad ik zelf aan om gewoon voor reguliere castratie te gaan en chop chop de balletjes eraf te laten halen. Het is 1 keer een gedoe met een roesje en pijnstillers en antibiotica, maar het is beter dan ieder half jaar een chemisch goedje in je dier te spuiten en te hopen dat het zijn natuurlijke systeempje niet compleet overhoop gooit voor de 15 jaar dat hij kan leven. Op lange termijn lijkt het me ook gewoon goedkoper en fijner voor iedereen. De pil werkt ook niet altijd 100% ;)


  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .