Ga naar inhoud

Noortje heeft hoogstwaarschijnlijk EC..


manon24

Aanbevolen berichten

We hebben heel wat pech dit jaar. Didier merkte vanochtend op dat Noortje wel heel mager was geworden. Even gaan voelen vanavond (ze zitten bij mijn vriend thuis) en het zit echt niet goed. Op iets van een 2 weken hoogstens, moet ze sterk zijn vermagert. Ze weegt nu 1.4kg..

De dierenarts heeft stoelgang opgestuurd en vanavond zal ze bloed trekken om alle waarden te kunnen bekijken. We beginnen wel al meteen te behandelen met panacur want de DA en ook ik gaan uit van EC..

Ze is enorm levendig, vreet evenveel en het meest van allemaal vandaar dat we er ook niet echt op hebben gelet.

Ik hoop dat alles goed gaat komen. We vertrekken dit weekend op reis en de week daarop verhuizen we. Zolang ze behandeld wordt ben ik wel van plan om haar op haar vertrouwde plek te houden.

Dit komt zo wat snel na de dood van Amber. Het is even wat veel..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach nee! Hopelijk knapt ze snel op met de medicatie. Goed dat je gelijk begint te behandelen en fijn dat ze nergens last van heeft verder. Dat moet toch ook weer positief zijn aan deze tegenslag, dat ze niet ziek is verder. Veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts aan de lijn gehad en ze heeft me weten te verrassen: Uit het mestonderzoek blijkt dat er sprake is van coccidose..


Ze hebben dat jaren geleden gehad na een pensionbezoek maar toen waren ze daar echt doodziek van en hadden ze echt diarree.


Nu zijn de keutels perfect qua grootte en structuur..


 


Resultaten van het bloed moeten nog binnenkomen.


 


de 4 konijnen zitten in dezelfde ruimte maar kunnen niet in elkaars buurt komen. Zou ik Flap en Fee dan ook best preventief behandelen voor de coccidiose?


Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben pech.. de bloedresultaten waren niet goed. Een bepaalde waarde in het bloed van Noortje ligt heel erg hoog en dit wijst vaak op de aanwezigheid van tumoren..

Morgen gaat Noortje naar de DA voor een foto zodat we kunnen zien of er tumoren te vinden zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noortje is 2,5 jaar nu...dus nog erg jong.

Om eerlijk te zijn het wordt ons allemaal wat teveel.

We hebben nu reeds 3 jaar konijnen en nog geen enkel jaar zijn we zonder ziektes, abcessen, spoedopnames doorgekomen. En nu net na de dood van Amber.. het zit me erg hoog nu :(.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is erg jong inderdaad. Helaas herkenbaar voor mij...

In 2012 begon ik na 20 jaar zonder konijnen weer met deze geweldige dieren. Ook hier niet met veel (gezondheids)succes, ik heb er ook al 3 verloren, allemaal jonger dan 3 jaar en allemaal na de nodige dierenartsenbehandelingen en -kosten.

Dat kost inderdaad veel energie en geeft heel veel verdriet. Je doet zo je best, en toch gaat het mis...

Op dit moment heb ik (weer) twee konijnen waar ik heel gek op ben en dagelijks enorm van geniet. Ik hoop echt dat zij nu 'langer meegaan'. Ik kan me dus heel goed indenken dat het je allemaal hoog zit en teveel wordt. Ik hoop dat je toch weer redenen vindt om van deze geweldige dieren te genieten, nogmaals sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff dat zou toch niet waar zijn? Zo jong al? En dan net als amber..? Ik snap dat het even voelt als een hoop ellende... Heel even wachten tot morgen maar niet de moed opgeven hoor. Het is nog niet zeker en ik duim voor jullie en Noortje dat er een andere verklaring is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik er nu volledig naast zit maar ik las wel laatst dat konijnen een heel aparte calciumhuishouding hebben waardoor de calciumwaardes altijd hoog liggen bij konijnen. Maar weet niet of dit waar is eigenlijk? Nou ja ik hoop gewoon dat er een andere verklaring voor is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat is erg balen. :( Dat met dat calcium klinkt mij wel logisch in de oren. Mijn dietiste zei dat ze me daarop niet kon testen, want die waarden zijn altijd goed, tenzij bij bepaalde vormen van kanker, dan werd deze veel te hoog. Dat kan met dieren ook wel zo zijn.

Hoop dat het toch allemaal mee blijkt te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik net toen ik het even na ging zoeken:

"Het proces van omzetting van calcium bij het konijn kent een ander verloop dan bij de meeste andere zoogdieren. Bij konijnen kunnen de calciumspiegels in het bloed aan sterke variatie onderhevig zijn, terwijl bij de meeste dieren de calciumconcentraties in het bloed binnen bepaalde nauwe grenzen gehouden worden. 

Het dieet en de voortplantingsstatus zullen de gehaltes aan calcium in het bloed in verschillende mate beïnvloeden. Hogere calciumwaarden in vergelijking met andere huisdieren zoals kat en hond, zijn bij konijnen een normaliteit. 

Deze waarden worden in grote mate bepaald door de hoeveelheid calcium in de voeding."

Dit is niet hetgeen wat ik eerder had gelezen (dat ging over een konijn wat een hoeveelheid calcium in het bloed had wat dan neer zou komen op een hoeveelheid in het bloed voor een heel paard maar dat was dus een konijn waar niets mee aan de hand was) maar er zijn dus wel meerdere artikelen die vermelden dat konijnen enorm hoge calciumwaardes in het bloed kunnen hebben zonder dat er iets aan de hand is. Niet om valse hoop te geven maar bedoel dat het niet meteen een tumor hoeft te zijn als een konijn hoge calciumwaardes heeft. En natuurlijk zal de dierenarts dat ook wel weten dus ik hoop dat er morgen in ieder geval duidelijkheid komt over wel of geen tumor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De referentiewaarden specifiek voor konijnen stonden ernaast. Daar heeft de DA speciaal voor gebeld naar het labo.

Het labo gaf wel aan dat deze referentiewaarden gebaseerd zijn op bestaande literatuur. Zij gaven ook mee dat zij liever referentiewaarden meegeven die ze zelf hebben bepaald adhv grondig en uitgebreid onderzoek. Bij konijnen hebben ze dat echter nog niet zelf kunnen doen.

Mijn DA gaf wel aan dat dat calciumgehalte binnen een lichaam sterk gereguleerd is. Geen idee of dat dat een algemene uitspraak was of specifiek over konijnen ging.

Heel stiekem geeft het ons wel wat hoop. De gedachte van EC lijkt me nu nl veel minder eng..

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat is erg balen. :( Dat met dat calcium klinkt mij wel logisch in de oren. Mijn dietiste zei dat ze me daarop niet kon testen, want die waarden zijn altijd goed, tenzij bij bepaalde vormen van kanker, dan werd deze veel te hoog. Dat kan met dieren ook wel zo zijn.

Hoop dat het toch allemaal mee blijkt te vallen.

Ik doe ook nog even een klok-en-klepel-duit in het zakje:

Gelukkig zijn er bij mensen veel meer oorzaken te bedenken voor een hoog calcium gehalte. En hopelijk geldt hetzelfde voor konijnen.

Nogmaals sterkte morgen. Ik hoop dat de dierenarts je gerust kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het artikel gelezen Lonja :). Vrij recent en van de universiteit van Gent. Ik stuur het morgen eens door naar mijn DA. Misschien dat ze zelf nog extra info vindt of eens kan overleggen met een andere DA.

Nu zien dat we wat proberen slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het net nog eens nagevraagd bij onze DA. Ze bevestigde inderdaad dat normaalwaardes van konijnen sterk verschillen met die van honden en katten.

Bij konijnen zouden deze voor calcium tussen 8 en 14.5 moeten zitten ter vergelijking, bij hond en kat tussen 8 en 10).

Echter zit Noortje met een waarde van 17.5 en dat samen met het sterke vermageren baart haar echt zorgen.

Als we geluk hebben en de DA haar ertussen weet te krijgen dan hebben we vandaag nog een foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad in onder andere dat artikel werd genoemd dat 'hypercalciurie' vaak voorkomt bij konijnen. Ik dacht dus eigenlijk dat als het binnen de referentiewaarden ligt het vast geen hypercalciurie zou heten want dan is het normaal maar ik weet dus ook niet hoe dat nou precies zit. Misschien zijn de referentiewaarden van het laboratorium ook juist al wel aangepast op basis van dit soort onderzoek.

Ik duim voor je dat je vandaag terecht kunt en dat er niets gevonden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken die hele term niet, vandaar dat ik het ook al tussen haakjes schreef. Ik vraag me dus zoals gezegd ook af hoe het precies zit, wat dan hypercalciurie heet?

Edit: opgezocht en dat is dus de calcium in de urine. Hoe heet het dan, hypercalcemie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gevonden, hypercalcemie inderdaad :P het onderzoek van de universiteit van Gent ging over blaasontsteking en blaasgruis en blaasstenen bij konijnen en cavia's vandaar dat de term hypercalciurie daarin voorbij kwam in relatie tot hoge calciumwaardes. In de urine dus :P

Maar een deel van het artikel gaat ook over de calciumhuishouding van het konijn en zoals in andere artikelen wordt ook daarin vermeld dat konijnen gewoon alle calcium uit het dieet opnemen ook al hebben ze het helemaal niet nodig. En dat dus hoge calciumwaardes in het bloed ook iets over het dieet van het konijn van de afgelopen 24 uur kunnen zeggen. Maar ik weet nou puntje bij paaltje dus nog steeds niet wát dan hoge calciumwaardes zijn. Of 12 dan in zo'n artikel gezien wordt als hoog of dat 17,5 daar ook onder valt.

Maar ik ga er wel vanuit dat de dierenarts van Manon het wel weet dat dat gewoon te hoog is. Denk dat die niet zomaar een fotosessie om niks tussendoor in probeert te plannen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .