Ga naar inhoud

Wat denken jullie?


080509

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst een topic gestart over dat mijn konijntje zoveel afgevallen was. Hij was van 1300 gram naar 1076 gegaan. Ik heb hem woensdag bij de dierenarts na laten kijken en hij kon een grote schijf in zijn maag, begin van de darm voelen. Na een röntgenfoto bleek mijn nijn compleet verstopt te zitten. Ik heb toen ciseral drops en laxatract meegekregen, waarvan hij allebei 3 ml per dag krijgt.


 


Dit is nu de vijfde dag aan de medicatie en hij poept minimaal. Het varieert van ongeveer 5 tot 20 mini keuteltjes per dag. Drinken doet hij amper en hooi eten doet hij helemaal niet meer, heb al verschillende hooisoorten en kruidensoorten geprobeerd. Groentes eet hij minimaal, krijg er tot nu toe alleen een paar spinazieblaadjes in. Brokjes eet hij nog wel graag, maar daar wil ik hem ook niet te veel van geven.


 


Hij ligt veel in een hoekje en op zijn dekentje, maar is nog wel redelijk alert. Wel hoor ik hem redelijk veel knarsetanden. Zijn temperatuur is laag, donderdagochtend 37.1 graden. Ik meet het elke dag 3 keer en af en toe schiet hij rond de 37.8, maar over het algemeen komt zijn temperatuur niet boven de 37.5 graden uit. Ook bleek hij vanochtend weer 30 gram afgevallen te zijn, hij zit nu op 1046 gram.


 


Ik vroeg me af of jullie denken dat dit nog goed gaat komen? Zou hij na 5 dagen laxeermiddelen niet veel meer moeten zijn gaan poepen? De dierenarts heeft gevraagd of ik woensdag weer langs wil komen, dus dan hoor ik verder. Maar ondertussen zou ik graag weten hoe jullie de siuatie inschatten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geef je hem spinaziebladeren? Ik geloof dat er al gezegd was dat dit niet zo goed was.


 


Ik zou eerder langs de DA gaan. Dit klinkt imo echt niet goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat spinazie wel mocht? Dan zou ik dat niet meer geven. Andijvie mag wel, toch? Misschien dat hij dat wel wil. Hij heeft al een kruik en een deken en ik zit regelmatig met hem op de bank. Ik snap daarom ook niet waarom hij niet warmer word. De dierenarts wilde hem na een week weer zien, dus aankomende woensdag, maar ik ga morgen sowieso bellen. Alleen hoe snel hoort laxatract een reactie te geven?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou nog peterselie kunnen proberen. Veel konijnen vinden het lekker, het is goed voor de spijsvertering en eetlustopwekkend.

Ook wat gras of paardebloemblad wordt vaak gemakkelijk gegeten. Wel fijn dat hij nog brokjes eet. Misschien vaker op de dag een klein beetje aanbieden zodat hij de hele dag wat blijft eten? En het konijn warm houden, maar dat doe je al.

En verder, zoals eerder gezegd, contact opnemen met de dierenarts. Misschien pijnstilling? Ik zou echt overleggen! Veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de verstopping aan het einde van de maag zit kan metacloral misschien ook nog een idee zijn. Zeker zou ik ook pijnstilling geven. Het belangrijkste is dat de verstopping weg gaat. Laxatract werkt al snel, niet na een paar dagen pas. Mijn konijn (dat achteraf geen verstopping had) heeft het laatst gekregen en hij keutelde zich de volgende dag al helemaal suf. Maar dan heb je het over een konijn wat geen verstopping had en alleen een stille darm.

Eigenlijk moet je achter de oorzaak zien te komen van de verstopping. Zo'n verstopping schijnt te ontstaan doordat de spijsvertering al niet goed werkt. En dat kan enorm veel oorzaken hebben. Pijn kan een oorzaak zijn van niet goed eten en daardoor weer slechte spijsvertering en daardoor weer verstopping. Je weet natuurlijk nu niet de oorzaak maar daarom zou ik zeker pijnstilling geven, wellicht dat hij dan weer beter gaat eten. Dan kun je er als dat werkt later misschien achter komen waar de pijn vandaan komt.

In ieder geval zijn dit allemaal dingen die in overleg met de dierenarts besproken moeten worden. Ik zou dat zeker vandaag nog doen als je een konijnkundige dierenarts kunt vinden vandaag.

Als je hem niet warm kunt houden met een kruik en hem sowieso niet op temperatuur krijgt wordt het ook niks. Opname met een warmtelamp en op een warmtemat is dan wellicht een idee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alle reacties gelezen dus excuses als ik dingen dubbel noem.Maar kan het konijn drinken uit een bakje ipv flesje?En welke brokjes krijgt het konijn nu?(misschien SS of een andere vezelrijke biks)Als hij die nog graag eet lekker geven.Als hij erg weinig eet kan hij ook niet veel poepen.;) Verder witlof/andijvie/wortel/peterselie/paardenbloemblaadjes lekker in ruime mate geven.En ik zou morgenochtend vroeg gelijk even de dierenarts bellen om te overleggen wat hij er van vind.Hooi is zeker belangrijk,maar daar zou ik me nu niet druk om maken geef nu wat hij wel wil eten dan maar wat meer biks.Maar zorg dat water makkelijk toegankelijk is dmv een bakje.Neem desnoods een maatbeker om het bakje te vulllen dan kun je later zien hoeveel water eruit is.Ik durf niet veel te zeggen over hoe ik de situatie inschat maar ik vind het nu nog niet erg slecht klinken maar je zal nog wel even moeten doorzetten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het hier ook gehad met een opvangkonijn. Die had hardnekkige verstopping.

We hebben metocloral, cisaral, Laxatract en caprofen ingezet. Bij dat konijn ontwikkelde ook gas. Hoe voelt zijn buik?

We hebben destijds vooral groenvoer gegeven, paardenbloemblad werkt laxerend en werd goed gegeten. Selderij werkt vaak ook eetlustopwekkend. Drinkt hij wel? Vocht is erg belangrijk aangezien de massa vocht onttrekt van de darmen.

Ik vind woensdag ook nog erg ver weg en zou contact opnemen met de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .