Ga naar inhoud

Overwegingen overgaan op nieuwe brok.


Shivaya

Aanbevolen berichten

Nu is het natuurlijk niet zeker of Pallas in een brokje gestikt is, maar heel eerlijk gezegd lijkt het me de meest logische verklaring. Ook omdat ze echt kokhals bewegingen maakte. Zal het nooit weten en wie weet was het iets anders. Toch zit ik telkens te twijfelen of ik toch van brok zal veranderen (Al een hele tijd, toen ik Gaia nog had twijfelde ik al). 

 

Ik zat er aan te denken om op HFST over te gaan. Mijn oude konijn had HFST, ik vond het een hele fijne brok en hij vond het ook wel lekker. Natuurlijk werd hij niet zo panisch enthousiast van de brokken zoals Gaia altijd had bij SS, maarja Gaia was dan ook de labrador van de konijnen dus dat is moeilijk vergelijken...Ik ben de voor en nadelen nog aan het afwegen, SS vinden ze héérlijk en ik vind het niet leuk als ze een minder lekkere brok krijgen én ik vond het wel heel handig dat ik van SS dwangvoer kon maken, zou het mogelijk zijn dat ik SS als snoepjes blijf geven? (Bijv. als ik ze een puzzel geef, dat ze daar SS brokjes uit vissen af en toe) en dat ik het dan wel als dwangvoer kan blijven gebruiken indien nodig? Ik vind het namelijk wel heel handig om altijd dwangvoer op voorraad te hebben, maar ik weet niet hoe ze op SS dwangvoer reageren als ze normaal een andere brok krijgen.

 

En wat ik me ook afvraag: Zouden ze zich minder snel verslikken in een grotere brok? Het lijkt mij van wel, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? SS is een vrij zachte brok en ook vrij klein, lijkt me dat ze zich daar makkelijk in verslikken. In het geval van HFST is het natuurlijk een grote brok waar ze goed op moeten kauwen. Weet iemand dat? En welke brok is het beste als ik haakjes op de kiezen wil voorkomen? De dierenarts zei dat het afhing van hoeveel calcium (of iets anders?) er in de brok zat en niet zo zeer van hoe hard de brok is, in die zin was SS het best..maar als ik ze een brok geef waar ze goed op moeten kauwen zoals HFST, is dat dan niet beter? In de haakjes topics lees ik vooral andere namen, maar dat zijn echt hele harde brokken als ik het goed begrijp en in principe heeft Loki nog geen last gehad van haakjes zover ik weet, dus het is meer preventief dan dat het daadwerkelijk een probleem is. 

 

Mocht ik de keuze maken om op een andere brok over te gaan, wil ik dat doen vóór zijn nieuwe vrouwtje er is, ik merkte de vorige keer dat Loki heel slecht reageerde op een plotselinge overgang van voer (Gaia en Loki hadden zijn overgangsvoer gekaapt waardoor een groot deel niet meer bruikbaar was). Was ook wel logisch, maar om die reden ben ik wel extra voorzichtig en wil ik niet te veel prutsen met veranderingen van voer. 

 

Dus mijn vragen in het kort (voor wie de heel toelichting niet wil lezen:)):
- Zouden konijnen zich minder snel verslikken in een dikkere brok? Zoals HFST? Of maakt dat niet uit
- Ik zoek een goedkopere vervanger van SS die kwalitatief nog wel goed genoeg is, ideeën?
- Zou een hardere brok als HFST beter zijn tegen haakjes van bijv. SS? Of gaat het meer om het gehalte van ik dacht calcium (Maar kan ook iets anders zijn?)

- Zou ik SS als dwangvoer en als extraatje kunnen blijven gebruiken als ik ze een andere brok geef? Of kan ik dan beter dwangvoer zakjes halen?

 

Verdere ideeën/tips/dingen waar ik op moet letten zijn ook welkom natuurlijk:) Ik volg de voertopics wel, maar ik vind het toch lastig om het dan weer op mijn situatie toe te passen. Want bijv. de vragen over welk voer tegen haakjes werkt, is vaak voor konijnen die constant last van haakjes hebben en dat is in mijn geval niet zo. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of een grotere/dikkere brok verslikken voorkomt. Wat ik hier wel merk met de Vitakraft emotion (dat zijn echt dikke brokjes) is dat ze daar wel veel op moeten kauwen en het lijkt mij logisch dat ze zich daar niet makkelijk in verslikken.


 


HFST is een goede vervanger, Vitakraft emotion ben ik erg tevreden over, maar ook de supreme russel fibacrunch vind ik erg goed.


Zijn allemaal laag qua calciumgehalte omdat ikzelf dat toch graag vermijd met biks. Zijn alle 3 ook harde bikssoorten.


Hardere biks is wel beter om haakjes te voorkomen.


 


Dat kan natuurlijk altijd. Ik heb een oude pepermolen waar ik biks indoe, zodat ik het zelf kan "verpulveren" om dwangvoer te maken. Als extra kan ook maar als ze andere biks hebben is dat natuurlijk voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, dan is het wel handig als ik het biks gewoon verpulver...dan heb ik ook niet het gedoe met zakjes SS die ik moet bewaren voor dwangvoer. (Dan is het sowieso voordeliger om dwangvoerzakjes te halen denk ik, SS is ook niet eeuwig houdbaar denk ik.). 


 


Ik weet niet zeker of het calcium was, het was in ieder geval iets wat goed was voor de tanden maar ik weet niet wat..mijn eerste gedachte is calcium maar het kan ook een totaal andere naam gehad hebben..


 


Ik zal ook eens bij vitakraft kijken, dat verkopen ze wel bij onze dierenwinkel (HFST volgens mij niet, maar ik wil het sowieso online gaan bestellen als ik op een andere brok over ben gegaan.) Misschien dat ze proefzakjes hebben, dan kan ik meteen kijken hoe Loki er op reageert.


 


Bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site van Hope farms zelf kun je geloof ik zoeken naar verkooppunten.


 


Omdat ik bang ben voor blaasproblemen, blaaszand, blaasstenen/nierstenen etc. Ik kijk daarom naar een laag calciumgehalte. Persoonlijke keuze hoor. In de goede kwaliteit biks is het calciumgehalte sowieso lager.


 


Is niet alleen in biks zo hoor, maar ikzelf vind het gewoon fijner om juist daarin, het calciumgehalte in de gaten te houden. 


 


http://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer/


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de dierenwinkel die iets van 10 min fietsen is heeft HFST wel maar daar kom ik minder graag en de dierenwinkel om de hoek heeft geen HFST maar daar kom ik wel liever. Maar daarnaast is ook nog dierenwinkel, misschien dat die HFST wel heeft. Ik zal wel even kijken, ik vind HFST sowieso altijd moeilijker te krijgen dan andere merken, ze hebben het lang niet overal. Met mijn oude konijn koos ik het gewoon toevallig uit omdat ik de verpakking mooi vond en de brok er lekker uit zag :P (Reclame heeft zn werk gedaan dus).


 


Ah dan zou het heel goed kunnen dat de dierenarts over iets anders sprak van calcium tegen haakjes..Ik zal het lezen, vind het wel belangrijk om alles te overwegen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium is inderdaad belangrijk voor een goede stand van de tanden en kiezen, wat de kans op toekomstige haakjes of olifantstanden verkleint. Dat vertelde mijn dierenarts pas.

Geen idee of ze zich in SS sneller kunnen verslikken dan in HFST. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad.

Mijn nijnen hebben 3 jaar met groot plezier HFST gegeten. Nu hebben ze een half jaar SS en moeten ze niks meer van HFST hebben... Wees daar ook op voorbereid, want je leest hier vaker dat nijnen die SS hebben gegeten HFST niet meer 'motten' :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je pech hebt gehad en dat is natuurlijk vreselijk maar ik zou daarom nu SS niet gaan vermijden als hij het zo graag eet.Er zijn duizenden konijnen die SS eten en ik heb daar echt nog nooit iets van gehoord dat er verstikkingen waren.Het is gewoon stomme pech wat volgens mij met elk willekeurig merk kan gebeuren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een hardere brok werkt wel tegen haakjes. Of nouja, meer dan SS. Hier hadden ze ook SS en zijn heel makkelijk weer op HFST nu. Je zou een klein zakje kunnen proberen. Ik vind het beter dan SS.

Het is ook niet zo dat ze tekorten krijgen van een bikssoort met een laag calciumgehalte hoor. Ze krijgen dat nog genoeg binnen via andere dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar het is ook zeker niet alleen vanwege Pallas hoor Michelle:) In principe was ik het al heel lang aan het overwegen maar nu komt dit er weer bij op en dan ben ik het toch weer aan het heroverwegen. Maar je hebt wel gelijk, stikken kunnen ze in alles wel..


 


Klopt lien, daar ben ik ook bang voor dat ze HFST helemaal niet lekker gaan vinden. (ik praat in meervoud maar tot nu toe is het toch echt loki alleen.)


 


Ik kan inderdaad ook wat test zakjes verzamelen en kijken wat ze er van vinden, gewoon Loki maar eens laten vergelijken:p Klopt ik heb je tekst gelezen NGN, heel interessant, van hooi krijgen ze dus ook calcium binnen dus in principe hoef ik me daar geen zorgen over te maken. 


 


Ik twijfel heel hard, mijn vriend blijft herhalen: SS is het beste voer, waarom veranderen? Hij wil perse SS blijven voeren (Hij is ook de reden dat ik uiteindelijk van HFST naar SS overgegaan ben), desnoods dat hij het betaalt als ik het te duur vind. Maar ik heb iets van: er zijn meerdere goede brokken ,we mogen ons best oriënteren..maar voor hem is er maar een goede brok en dat is SS:p Fijn zo'n discussie :) Ik ga gewoon test zakjes verzamelen en vergelijken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een hardere brok werkt wel tegen haakjes. Of nouja, meer dan SS. Hier hadden ze ook SS en zijn heel makkelijk weer op HFST nu. Je zou een klein zakje kunnen proberen. Ik vind het beter dan SS.

Het is ook niet zo dat ze tekorten krijgen van een bikssoort met een laag calciumgehalte hoor. Ze krijgen dat nog genoeg binnen via andere dingen

Bij een konijn dat al wel last heeft van haakjes denk ik persoonlijk ook dat een hardere brok beter helpt met het slijten van de kiezen (al zal hooi het belangrijkste zijn bij het slijten). Dat is ook 1 van de 2 redenen waarom ik eigenlijk weer terug wil naar HFST (andere reden is de prijs), maar daar zijn alle 6 m'n nijnen het dus niet mee eens :P

HFST is ook een goede brok, dus als ze het willen eten zou ik het prima vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja in principe heeft Loki geen last van haakjes nog en wie zijn toekomstige vrouwtje wordt, weten we nog niet. Maar inderdaad een van de redenen is toch de prijs van HFST. Ik zal gewoon kijken, wie weet als Loki er van smult dat mijn vriend toch van het idee afstapt dat SS de enige goede brok is:p


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .