Ga naar inhoud

Reactie op enting?


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Eeen tijdje heb ik twee konijnen laten enten, die toen bij mij logeerde.

Nu hebben beide konijnen ineens een bultje op hun oor, lijkt vooralsnog bij 1 bultje te blijven. (Wel bij beide konijnen)

Eigenaar had opgezocht op internet en zei dat het op myx bultjes leken.

Kan dit eventueel een lichte reactie op de enting zijn?

Maandag moeten ze voor de booster, dus dan wordt er meteen even naar gekeken.

En het wordt uiteraard zeer goed in de gaten gehouden.

Beide konijnen eten verder prima en vertonen geen andere verschijnselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een booster is helemaal niet nodig bij konijnen? Zeker niet als ze voor het eerst ingeënt zijn. Voor konijnen die myxomatose gehad en overleefd hebben (ik neem aan dat je dat wel vermeld had als daar sprake van was aangezien dat nogal een dingetje is xD) of konijnen die in het verleden ingeënt zijn tegen myxomatose (met de oude vaccins; gezien het jonge konijnen betreft die voor het eerst ingeënt worden wederom geen sprake van) werd in het begin een boostervaccinatie aangeraden. Verder is de vaccinatie gewoon twaalf maanden werkzaam bij mijn weten. Ben zeer benieuwd waarom deze dierenarts dan wel een boostervaccinatie wil geven.


 


Overigens heb ik konijnen die in het verleden al ingeënt waren destijds bij de overstap naar Nobivac ook niet twee keer laten inenten, volgens mij kwam de fabrikant al vrij snel terug van dat advies (alleen na het daadwerkelijk doormaken van myxomatose is het wel nodig). 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat is bij mij niet bekend.

De konijnen die ik ken en geënt zijn met het nieuwe vaccin zijn allemaal nog geboosterd.

En mijn dierenarts zei dat het opzich niet nodig is, maar aangezien de eigenaar buren heeft met een vijver waar veel vliegen en muggen boven zweefde was het toch wel aan te raden.

En beter zekere voor het onzekere.

En nee, ze hebben geen van beide myx gehad, gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een bultje van de inenting kan een reactie daarop zijn. Heb ik hier ook wel eens gevoeld op de inentplek. Gaat vanzelf weer over.


Maar, omdat het bultje op het oor zit en daar waarschijnlijk niet de spuit is gezet, zou ik het misschien even in de gaten houden en je DA vragen wat het kan zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen gaan beide konijnen sowieso naar de dierenarts.

Dus hij wilde het meteen na laten kijken ;)

Maar was zelf wel benieuwd of jullie dat verschijnsel kennen.

De kleinste is sowieso is raak konijn.

Hij had een klein wondje en heeft daar binnen 2 uur een enorme wond van gemaakt, doordat hij ging likken aan zijn wond.

Hij loopt nu dus al enige weken met een kapje om en soms lukt het hem toch weer om zijn kapje af te krijgen en likt het dan meteen weer open.

Is echt obsessief gedrag! Zalfjes tegen de jeuk helpen allemaal niet.

Dus is gewoon wachten tot het volledig is genezen.

Heb wat met die twee te stellen gehad toen ze hier kwamen logeren :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een bultje van de inenting kan een reactie daarop zijn. Heb ik hier ook wel eens gevoeld op de inentplek. Gaat vanzelf weer over.

Maar, omdat het bultje op het oor zit en daar waarschijnlijk niet de spuit is gezet, zou ik het misschien even in de gaten houden en je DA vragen wat het kan zijn.

Als het een entreactie is dan is het in dit geval geen verdikking zoals jij bedoelt, het is echt een klein rood bultje wat hard wordt en dan wordt het een korstje wat zwart wordt en eraf valt, echt een myxoompje. Dit kan op de oren en haarloze delen komen zoals de oogleden en zo staat het ook in de bijsluiter. Ik heb het zelf ook een keer gehad bij 1 van mijn konijnen, de eerste keer Nobivac gelijk, het konijn was ook pas 8 weken toen.

Het heeft dus niet te maken met de plek waarop geprikt is.

Ik vind het wel opvallend dat het bij beide konijnen is omdat het niet vaak voorkomt. Dus morgen bij de dierenarts na laten kijken is geen slecht idee.

De booster volg ik ook niet helemaal. Heb dat ook niet gedaan bij in het verleden met het oude vaccin enten en mijn konijnen leefden tussen de konijnen met myx. Natuurlijk waren er ook veel muggen. Misschien was het verstandiger geweest maar het is zeker niet nodig omdat het het eerste vaccin zou zijn of omdat er veel muggen zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh echt! Oke! Dat wist ik niet, dacht dat alleen kon op de plek waar geprikt was. Weer wat geleerd!


Pooke heeft wel eens een bultje op de entplek, vandaar dat ik dat benoemde. Heb het (nog) niet op andere plekken bij hem gezien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de bijsluiter:

"Na infectie met virulent myxomavirus kunnen sommige gevaccineerde dieren enkele zeer kleine zwellingen ontwikkelen, met name op de haarloze delen van het lichaam, die snel korstjes vormen. De korstjes verdwijnen doorgaans binnen 2 weken nadat de kleine zwellingen zijn ontstaan. Deze korstjes worden uitsluitend waargenomen bij dieren met actieve immuniteit en hebben geen invloed op de algemene gezondheidstoestand, de eetlust en het gedrag van het konijn."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nu lijkt het me wel handig om even te boosteren, al is het alleen maar omdat ze dan even gezien worden en de afspraak staat al.

Ze kijken dan even of het handig is om te boosteren en of het nodig is ;)

 

Maar hoe kijk je of het nodig is om te boosteren? :P daarvoor zou je al een titerbepaling moeten laten doen, wat nooit gebeurt bij konijnen. Natuurlijk kan het geen kwaad om dit even na te laten kijken bij de dierenarts, maar om er dan ook gelijk een herhaling in te zetten lijkt me wel wat overbodig. 

 

Bij kittens en pups is het wel gebruikelijk om een booster te geven, het klinkt haast alsof de dierenarts dit klakkeloos overgenomen heeft of gewoon extra wil verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar ik ze heb laten enten, daar worden ze niet geboosterd.

Dus die heeft er niets aan om dit te adviseren (en dat was van tevoren bekend).

Ze zei wel van het is niet perse nodig, waarop ik aangaf van de buren met veel vliegen en muggen en toen zei ze, dan is het wel handig om te doen.

Zodoende ;)

Eens kijken wat de dierenarts zegt waar ze morgen heen gaan.

Ben er zelf niet bij, maar hoor wel wat er gezegd is.

Geef dit overigens wel allemaal door hoor.

Dus is aan hen wat ze ermee doen, heb daar verder niets over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .