Ga naar inhoud

Mogelijk abces bij konijn of toch iets anders?�


Kim1982

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Bij Belle is een paar weken geleden een bolletje uit de wang verwijderd, dit was in de afgelopen tijd groter geworden (vermoedelijk een ingekapseld abces volgens de dierenarts), maar nu heeft ze aan de andere kant van de wang ook een dikker bolletje, dit voelt hetzelfde aan als het verwijderde bolletje. Nu is mijn vraag als dit bolletje groter wordt (het heeft nu de grootte van een erwt)  is het dan slim om deze ook te laten verwijderen? Wat nodig is dat is nodig qua operaties, maar het lijkt me ook niet goed voor een konijn als het dadelijk misschien om de zoveel tijd onder narcose moet worden gebracht en geopereerd moet worden. 
 
Ik heb begrepen dat konijnen vaker abcessen in de wang kunnen hebben ondanks dat er geen haakjes aan de tanden zitten, maar dat dit ook veroorzaakt kan worden door scherpe stukjes voer, ze krijgen hier science selective en groenvoer en de enige scherpe stukjes die ik me dan kan bedenken zouden hardere stukjes hooi of stro zijn...of kan dit ook veroorzaakt worden door bv stress van een ritje in de auto dat ze zich misschien zelf in de wang bijt? Ben eigenlijk op zoek naar een mogelijke oorzaak waar ik dan rekening mee zou kunnen houden om het te kunnen voorkomen.

 
Of zouden het ook opgezette/ontstoken speekselkliertjes of lymphekliertjes kunnen zijn?
En doordat het ene bolletje is verwijderd dat de klier aan de andere kant het nu meer overneemt en daardoor is opgezet?
Zie bijgevoegde link http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/spijsvertering-konijn/ bij dit plaatje op de plek waar ze verwijzen naar "Buccal salivary gland" daar zat het ene bolletje wat verwijderd is en op die plek zit nu ook het bolletje aan de andere kant. Als ik bij het andere konijn goed voel heeft hij op ongeveer dezelfde plek kleine bobbeltjes zitten.
 
Iemand hier ervaring ermee of een idee wat het kan zijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net met de dierenarts gebeld om te vragen of ze het andere bolletje nog had om dan alsnog op te sturen om te laten onderzoeken, maar die had ze niet meer. Ze had er toen wel in gesneden zei ze en toen kwam dat smeerkaasachtige van een abces eruit. Verder zei ze dat er echt geen zichtbare wondjes in de mond te zien waren. We hebben nu afgesproken dat ik het andere bolletje in de gaten houd en als het groter wordt gaan we dat ook weg laten halen (het is nu even groot als een erwtje). De vraag die nu wel nog bij me speelt is hoe ze dan aan die abcesjes kan komen als de tandjes verder goed zijn en er geen wondjes te zien zijn. Weet iemand daar meer van?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik zou denk ik een second opinion laten doen bij een andere dierenarts. Abcessen rond de kaken wijzen er tock best vaak op problemen in/rondom de kaak/kiezen, en die abcessen kunnen snel groter worden/terugkomen en voor een hoop ellende zorgen. Niet altijd is de oorzaak gemakkelijk zichtbaar; het kan bijvoorbeeld door ontstoken wortels van kiezen komen (om maar iets te noemen.)

Heb je de vorige keer wel een Antibioticakuur of zalf met Ab meegekregen? En is het abces goed opengemaakt, opengehouden en daarna nog gespoeld?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies dat is ook zo, maar ben nu eerst informatie aan het verzamelen, heb nog contact gehad met mn vorige dierenarts, ze is helaas ander werk gaan doen maar mag haar altijd mailen en heb ook al contact gehad met Inge Thas. Ik kom vaak genoeg bij de dierenarts en ben met mn andere konijnen vanuit Maastricht ook al een paar keer naar Gent geweest, dus dat is het probleem allemaal niet. Het bolletje kan misschien ook een vetbultje zijn en ik wil het diertje het niet aandoen om bij het minste of geringste met haar in de auto te springen en te laten opereren, dus ik dacht eerst info verzamelen en naar mogelijke oorzaken op zoek gaan en dan beslissen wat we het beste kunnen doen. Antibiotica heeft ze eigenlijk al gehad door het andere bolletje wat al verwijderd is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen vrijdag heb ik het bolletje laten verwijderen en het was ook een ingekapseld abcesje, dus gelukkig helemaal kunnen verwijderen. De dierenarts heeft haar mondje, tandjes en tandvlees opnieuw bekeken en dit zag er allemaal normaal uit. Ze krijgt nu pijnstilling en antibiotica. Ik heb het bolletje meegevraagd en weg gezet. Ik vroeg aan haar hoe ze dan weer aan een abcesje kon komen en toen zei ze misschien heeft ze de pasteurellabacterie, dat was de enige verklaring die ze kon bedenken. Ik ben nu opgelucht dat het is weg gehaald maar ik kan het toch niet loslaten en wil graag een eventuele oorzaak weten om dit verder te voorkomen. Heb al gelezen om weerstanddruppeltjes in het drinkwater te doen en gelukkig drinkt ze dat goed op. Verder was ik aan het denken om anders naar een homeopathische dierenarts te gaan. Hebben jullie nog een idee of ervaring?


 


Bedankt alvast


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .