Ga naar inhoud

Biks / gemengd voer als bijvoeding?


Chocolaatje

Aanbevolen berichten

Hallo BBers :D

Ben vrij nieuw hier (lees wel al langer mee, zelfs voordat ik 'n konijntje adopteerde ;) ) en heb 'n vraag:

Ikzelf ben voorstander van "veel hooi - weining biks / gemengd voer".
Nu vraag ik me af, als je biks of gemengd voer alleen als bijvoerding geeft, maakt 't dan eigenlijk uit wat je geeft?
Ik geef nu biks, maar dus vooral goed kruiden hooi. Dat beetje biks wat hij krijgt, zou dat nu erg zijn als dat vervangen werd door gemengd voer? Aangezien echt nsoepen niet mogelijk is als je maar 'n beetje geeft.

 

Hoop dat 't begrijpbaar is, ik heb soms moeite om mijnn verhaal duidelijk te schrijven. Mocht dit zo zijn, dan mijn excuses alvast.

Alvast dank voor jullie tijd om mijn vraag te lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In voer zitten alle voedingsstoffen die je konijn nodig heeft ter aanvulling van hooi (20 gram per kilo konijn). Hij heeft die voedingsstoffen dus ook echt nodig, te weinig is ook weer niet gezond want hij kan die voedingsstoffen als huiskonijn niet in de natuur vinden.

Als je gemengd voer geeft zoekt je konijn de lekkerste dingen eruit en laat de rest liggen. Je loopt dus kans dat je konijn essentiële voedingsstoffen mist als je hem gemengd voer geeft.

Biks is dus, ongeacht hoeveel je geeft, het beste voor je konijn.

Mag ik vragen waarom je gemengd voer wilt geven? Aangezien het in de kosten eigenlijk niet scheelt? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat 't biks als belangrijke aanvulling dient, echter is dat met 'n goed gemengd voer ook - zover mij bekend.
Ik voer de biks verdeeld in 2 porties over de dag, vind ik prettiger, en hij heeft ook wat te eten als wij gaan eten. Is niet zo dat ik gewoon 1 keer voer, en that's it :)

Ben gewoon nieuwsgierig, en ook voor 'n keer wat anders te geven. Biks is ook niet alles, afwisseling is ook wel prettig (ja, geleidelijk en niet in een keer wat anders). Vooral nu ik merk dat hij Supreme zat begint te worden. Wilde gewoon opties open houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel regelmatig van biks van de betere kwaliteit, ik heb ze nu op beaphar care+. Hier staan ze zowel 's morgens als 's avonds heel hard te zeuren om hun handje biks. Zou niet weten waarom ik dan gemengd voer zou geven eigenlijk. Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, dat als ze zo weinig krijgen dat ze toch wel alles op eten. Maar dat is bij selectieve eters dus niet zo. Verder zou je echt moeten kijken naar de voedingswaarde op de verpakking of het met elkaar te vergelijken is.


 


Overigens is die beaphar die ik nu geef wel ideaal voor mensen (met kinderen)die van kleurtjes en vormpjes houden. De voedingswaarde van ieder brokje zijn hetzelfde en toch ziet het er voor het menselijk oog aanlokkelijk uit. Marketingtechnisch hartstikke slim natuurlijk ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je afwisseling wil aanbieden zou ik dat doen in groente ipv in biks. Niks moet gewoon goed aanvullen en thats it. Dieren zijn niet zo als mensen dat ze elke avond iets anders op hun bord willen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gemengd voer bevat die stoffen wel zoals je zegt, maar je konijn zal niet alles opeten. Ik zou gewoon biks blijven geven.

Als je afwisseling wilt zou ik dat in groenvoer doen :) ik probeer elke dag wat anders aan ze te geven qua groenten. Gisteren gaf ik bijvoorbeeld andijvie en twee schijfjes wortel aan mijn twee konijnen, en vandaag krijgen ze bijvoorbeeld witlof. Zo hebben ze toch wat afwisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen nog minder dan een hand biks per dag, dus enkel als aanvulling.

Als biks geef ik science selective, zou zelf niet zo snel gemengd voer geven.
Heb het idee dat ze met SS de nodige aanvulling binnenkrijgen.
Voor de rest krijgen ze wel ontzettend veel groente/kruiden op een dag witlof/andijvie/peterselie etc. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet eigenwijs zijn of jullie "aanvallen", maar ik ken verschillende konijnen die gemengd voer krijgen, en toch kern gezond zijn (en enkele zelfs al op leeftijd).
Dat is ook 'n reden dat ik zo begon te twijfelen.

In theorie zou 't konijn alles eten als er niet te veel gegeven wordt zodat selectief eten mogelijk wordt.

(Proefzakje Care+ bevalt de jongeman erg goed, hij laat er alles voor staan O.O - en ben erachter dat 't de Junior van Supreme is, die hij beu is (volgens mij word ik oud *hihihihi* ))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf wel van mening dat een goede biks toch ook een investering is in de gezondheid van je dieren.

Natuurlijk zijn er ook konijnen die 10 worden op gemengd voer maar kwalitatief is het toch niet te vergelijken met goede biks.

Heb je de voedingsstoffen wel eens vergeleken?

Ook zitten er onnodige dikmakers in gemengd voer en bijv maïs, waarvan de hulzen moeilijk verteerbaar zijn.

Die afwisseling in biks is juist niet nodig hoor. Wat eerder gezegd is zou ik er dan voor kiezen om groenten en kruiden af te wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook konijnen die nooit geent worden en ook gezond blijven.

Toch zullen ze misschien eerder hooi of groenvoer pakken en de minder lekkere dingen uit het voer, dus de biksstaafjes, laten liggen.

Ik sluit me aan bij de andere berichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed goed....
Heb de dierenarts nog nooit gehoord over de voeding van die konijnen, maar goed.
Vraag me dan wel af, waarom Supreme bv het dan zelf nog produceert.. Maar goed, dat is mijn gedachte.

Weet niet of deze dingen op slot kunnen, maar wat mij betreft mag 't.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad zo'n argument uit de categorie 'mijn opa is in de 90 en heeft heel zijn leven gerookt, dus het zal wel meevallen'.

Tja.. helaas gold dat niet voor mijn opa - nooit gerookt wel longkanker. Sorry, maar die opmerking kan ik niet waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed goed....

Heb de dierenarts nog nooit gehoord over de voeding van die konijnen, maar goed.

Vraag me dan wel af, waarom Supreme bv het dan zelf nog produceert.. Maar goed, dat is mijn gedachte.

Weet niet of deze dingen op slot kunnen, maar wat mij betreft mag 't.

 

Waarom ze gemengd voeren produceren bedoel je?

Ik weet van Beaphar dat ze nog gemengd voer verkopen omdat niet iedereen nog wil overstappen op kwalitatief beter maar duurder voer. Dus als ze het gemengd voer uit de schappen halen, verliezen ze klanten. Want die groep zal dan gewoon ander gemengd voer (bijvoorbeeld een huismerk) gaan kopen. Daarbij geven ze wel aan dat hun versie van gemengd voer (Xtra Vital) kwalitatief beter is dan veel andere gemengde voeders.

Maar, ze zijn er zelf ook geen heel grote fan van en ze zijnd daarom enigszins bezig met het ontmoedigen van het kopen ervan en het opbouwen van verschillende lijnen beter voer,

Zo hebben ze Beaphar Care+ als kwalitief beste (en daarom ook duurste) product, en is er laatst ook Beaphar Nature bij gekomen (totaal ander idee, daarom wat moeilijk vergelijkbaar met Care+ als je kijkt naar wat 'beter' zou zijn, maar kwalitatief wel goed voer.)

 

Zo zal het wel voor meer voederfabrikanten gelden. Omdat ze gewoon weten dat ze niet iedereen kunnen overtuigen gelijk een grote/dure overstap te maken.

En jup, natuurlijk zijn er konijnen die het echt meer dan prima doen op gemengd voer. Maar ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat voor elk konijn waarvan je hoort dat het een jaar of 10 is geworden op gemengd voer, je er meerdere konijnen tegenover mag zetten die al veel eerder dood zijn gegaan. En dat hoeft niet per se door het voer gekomen te zijn (hoewel tandproblemen, vetzucht en de algehele conditie natuurlijk wel bepalende factoren kunnen zijn), maar het betekent wel dat je enkel de positieve verhalen hoort. Want hoeveel mensen hebben het nu echt over hun konijnen, zeker als Flappie na 2 jaar al een keer dood in zijn hok lag maar de kinderen er toch al niet meer naar om keken? Dat worden gewoon 'vergeten' konijnen.

(In de statistiek wordt dit wel N = 1 genoemd. Het betekent dat 1/enkele voorbeeld(en) geen objectief/waarheidsgetrouw beeld schetst, zeker als niet alle andere meespelende factoren zijn onderzocht.)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Marjolein: Dank voor je heldere uitleg. Daar kan ik tenminste wat mee :)

@Lonja: Dan had je die stomme opmerking maar niet zelf moeten plaatsen. Je begon er zelf mee.

 

Dat is inderdaad zo'n argument uit de categorie 'mijn opa is in de 90 en heeft heel zijn leven gerookt, dus het zal wel meevallen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WTF? Ik wijs je er alleen op dat je een bepaald argument aanhaalt wat niet aantoont dat iets wel of niet gezond is. Jij begint uit het niks over je opa. Leg uit wat je niet aanstaat dan in plaats van mijn woorden stom te noemen. En een beetje meer vriendelijkheid zou je ook wel sieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bovendien heeft dit helemaal niets met je opa te maken. Het was gewoon een verheldering.

Ik ken iemand waarvan het konijn dood is gegaan door slechte voeding en de gevolgen hiervan,. Sorry, ik kan dit topic niet waarderen.

Zie je hoe krom het klinkt? Dan kun je alles wel kwetsend opvatten.....

Maar als je gemengd voer wil geven, wat wel zo lijkt uit je reacties, lekker doen hoor. Wij raden het af, wat blijkbaar niet je verwachting was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .