Ga naar inhoud

Konijn drinkt niet na castratie


Hangoortje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


Mijn konijn (ram van 2,5) is gister gecastreerd en hij heeft sinds dat ik hem heb opgehaald wel goed gegeten, maar eigenlijk niets gedronken en ook niet geplast. Ik ben bang dat hij te weinig water binnen krijgt. Het is een binnenkonijn en normaal gesproken drink hij echt heel erg veel. De DA belde vanmiddag om te checken hoe het ging met hem en zij gaf aan dat als hij morgen nog niet drinkt, ik moet terug bellen.


 


Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik hem weer kan laten drinken. Heb het net een beetje geprobeerd met een spuitje, maar dat vindt hij maar niets. Hooi eten doet hij ook amper sinds dat hij terug is.


 


Daar bovenop ziet hij er nog zielig uit door de oogzalf die hij voor de operatie op kreeg en die nog vettig tussen z'n haren zit waardoor zijn hoofd er verfomfaaid uitziet dus als ik naar hem kijk breekt mijn hart echt. Het is niet zo dat hij meer stil in een hoekje zit (dat was alleen gister), maar ik maak me toch echt wel zorgen.


 


Groetjes,


 


Hangoortje


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mijn ervaring is, maak het ze zo makkelijk mogelijk. Dus als hij normaal een flesje heeft, geef hem (tijdelijk) een bakje. Onder dwang vocht toedienen kan wel, maar dat is wel weer extra stress wat zn eetlust misschien niet ten goede komt. Zou gewoon ook extra groente en kruiden aanbieden. Daarin zit ook weer vocht.


Morgen inderdaad de dierenarts bellen als het dan nog niet wil, want dan is een onderhuidse vochtoplossing wel een idee.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel. Hij is alleen nog niet gewend aan veel groente dus zal het niet te gek maken, maar iets meer kan wel. Hij heeft een silo (die van de webwinkel) omdat hij met een fles altijd zo ongeduldig was. Ik blijf er vers water in doen in de hoop dat hij gaat drinken. Ik wacht af...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan evt ook hooithee maken en dat naast het gewone water aanbieden. Soms zijn konijnen daar toch nieuwsgierig naar en drinken ze daar wel van. Verder inderdaad groenvoer geven, als hij het niet gewend is zou ik wel aanraden de makkelijke groenten te kiezen zoals andijvie of witloof bijvoorbeeld.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gisteravond gemarkeerd hoeveel water er nog in de silo zat en hij heeft wel gedronken, niet super veel. Maar het is een begin dus ik heb vandaag niet de DA gebeld. Ook omdat hij weer in zijn gewone gedrag valt van op dingen klimmen en hard rondjes rennen.


 


Groente wil ik verder wel opbouwen, maar dat gaat moeilijk met één konijntje, want ik vind het zonde om veel weg te gooien en om nou elke week zelf dezelfde groente te eten is ook minder. Voor nu heb ik af en toe brocolli en af en toe witlof in huis. Teveel van één groente is denk ik ook niet goed, toch?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij weer wat drinkt. Je kan ook 1 witlof kopen bijvoorbeeld en dan een week ermee doen. De week erop 2 witloven etc. Zelfde met een krop andijvie. Ook kun je paardebloem en andere dingen uit de natuur geven. Die hoef je niet te kopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik ben niet langs een weiland gekomen :P Heb voor nu witlof gehaald en dan volgende week andijvie erbij (had ook nog even gekeken bij de info van bb en daar stond pas in de 2e week een 2e groente toe te voegen ;))


 


Hoeveel gram groente mogen ze eigenlijk hebben per dag als ze er eenmaal aan gewend zijn? En in hoeverre moet ik dan ook de brokjes minderen (hij krijgt nu 3 x 20 gram ss per dag)?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die beweren dat er een maximale hoeveelheid groen gegeven moet worden, ik geloof 200 gram per kilo of zo maar ik vind dat onzin en hou me daar niet aan :P je moet gewoon kijken waar je konijn het goed op doet en opletten dat er nog voldoende hooi gegeten wordt en de ontlasting er goed uit ziet. Brokjes kun je zoveel minderen als je wilt, als je gevarieerd groente geeft worden ze hier ten minste minder enthousiast over brok naarmate er meer groen komt in de zomer. Zou wel altijd sowieso 10 gram per kilo blijven geven zodat je weet dat er geen voedingstekorten ontstaan maar hooi en groen is het belangrijkste.

Inderdaad een nieuw soort groenvoer pas introduceren als je weet dat het andere goed valt anders weet je niet waar het aan ligt als er iets bijvoorbeeld natte poep geeft en niet goed valt. Zo bouw je alles voorzichtig 1 voor 1 op.

Paardebloemen en nog veel meer planten groeien overal, niet alleen in weilanden, maar het is wel goed om een plekje te hebben waar geen honden poepen en plassen.

Dit plaatje geeft een beetje een idee van de verhouding qua groenvoer en ander eten:

piramide_konijn.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .