Ga naar inhoud

vreemde symptomen...


BennieDeBunny

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds gisteravond zag ik dat Bennie wat raar met z'n ogen deed en dat z'n hoofd ook wat naar links draaide.

Niet helemaal scheef, maar gewoon alsof hij steeds naar links kijkt.

Nou heb ik de symptomen gelezen van EC... maar de rest herken ik er nog niet in.

Ik bekijk het vanavond even en hoop dat het misschien weer oké is..

en anders toch naar de dierenarts.

Kan het ook iets anders zijn?

Ik heb ook iets gelezen over een midden oor ontsteking ofzo..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm het klinkt wel écht als EC..(ik weet niet of je de foto's gezien hebt, lijkt het daarop?)..Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even naar de dierenarts gaan, als het erger wordt dan is het misschien niet meer te herstellen zegmaar..


 


Overigens mijn ervaring met EC is dat ze niet alle symptomen hebben, maar een paar..(Mijn konijn at minder en liet urine lopen, maar had geen scheef hoofd).


 


Wat het anders kan zijn, ik zou niet weten...hoe dan ook lijkt het me niet goed


 


succes ermee


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij EC is het niet gezegd dat konijnen alle symptomen moeten krijgen. Ik heb een konijn gehad die alleen heel erg vermagerde ondanks dat hij superveel at. Bleek EC te zijn. De symptomen van middenoorontsteking en EC kunnen veel op elkaar lijken. Ik zou een afspraak met de dierenarts maken want hij/zij kan het beste bepalen wat er nu met je konijn aan de hand is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino, hij was inderdaad wel wakker.

Hij is begin maart nog bij de dierenarts geweest voor een vaccinatie en nagels knippen, en toen was hij helemaal gezond zei de da.

Wel heb ik dus sinds 4 weken een jong konijn erbij.

Kan het zijn dat hij besmet is door haar? Ik heb haar pas geleden ook zo met haar ogen zien doen. .

Direct maar met z'n tweeën heen dan denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een slim plan ze allebei mee te nemen. Wat betreft EC, een groot deel van de konijnen is ermee besmet. Maar de ziekte uit zich vaak pas na stress of verminderde weerstand, denk aan koppelen of inenten als simpele voorbeelden. 


 


Maar zogezegd eerst andere dingen uitsluiten, als er verder niks gevonden wordt zou je kunnen overwegen om toch te behandelen met fenbendazol.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De weerstand gaat bij een vaccinatie naar beneden, omdat het immuunsysteem aan het werk gaat. Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar bij een vaccinatie krijgt het konijn deeltjes myx en vhs ingespoten die niet actief zijn, maar het afweersysteem herkent ze als vijandig en gaat aan het werk en zo komt de bescherming totstand. Als dit niet klopt hoor ik het graag, maar zo had ik het begrepen.

Beterschap met Bennie, ik hoop dat het allemaal meevalt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de eerste keer dat ik konijnen laat vaccineren.

Ik vraag me wel af waarom ik het ooit weer zou doen...

ze zitten binnen en komen niet in aanraking met andere dieren.

Bennie zit het grootste deel van zijn tijd apatisch voor zich uit te kijken. Af en toe eet hij wel wat groente en drinkt.

Plassen doet hij ook niet meer in de wc maar zomaar ergens...

Ik denk dat ik maar eerder vrij neem vandaag en eerder een afspraak maak dan die van vanavond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en vliegen kunnen het ook overbrengen. Het erge vind ik aan deze ziektes dat als je 1 konijn er mee wordt besmet, je weet dat je ze allemaal kwijt bent. Zeker als je ze niet ent. Maar het is natuurlijk een afweging die je zelf maakt in of je ze wel of niet inent. Je huis kun je nou eenmaal niet geheel insectvrij houden en het risico dat je zelf of iemand anders iets binnenloopt zoals Ainariel ook al aangeeft, heb je natuurlijk ook nog. 


 


Ik hoop wel dat het duidelijk is dat EC niet komt door het vaccineren, veel konijnen worden al door hun moeder besmet. Er zijn nog zoveel andere momenten waarna het aan het licht kan komen. De kans dat je een konijn hebt wat de ziekte (latent) bij zich draagt is in ieder geval groter dan dat het niet zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net bij de dierenarts geweest.


Bennie heeft een prik gekregen, en fenbendrops voor 2 weken.


Over een week moet ik wel even bellen hoe het gaat.


Hij zei dat ik misschien binnen 2 dagen wel verbetering zal kunnen zien.


 


ik heb hem ook gevraagd of het door een vaccinatie kon komen, en hij zei van niet.


Op zijn aanraden heb ik Bennie en Nijntje nu apart, ze kunnen elkaar wel zien enzo, 


maar Bennie moet rust hebben. 


En het liefst een schemerige omgeving, dus heb ik een handdoek half over zijn binnen hok gelegd.


 


Verder zei de da dat Bennie wel duizelig zal zijn, maar waarschijnlijk geen pijn heeft.


Ik heb hem net een stukje banaan gevoerd, dat krijgt hij weinig, maar vindt hij erg lekker.


Dat wou hij ook wel eten, en hij at ook al weer wat gewoon voer. (Care +)


 


Ik hoop dat hij gauw weer een beetje de oude is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Elnienkjo. 


De da zei ook dat veel konijnen er best weer goed bovenop komen,


soms wel met wat blijvende gebreken, waar ze meestal weinig last van hebben.


Ik hoop het ook maar.... 


Hij kon overigens nog niet met zekerheid zeggen of het EC is, ze hebben geen bloedtest gedaan,


maar naar aanleiding vaan de symptomen kon dat het zijn, of een midden oorontsteking, of iets in de hersenen.


Dat laatste klinkt ook niet erg leuk.... 


Ik hoop maar dat de medicijnen goed hun werk doen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .