Ga naar inhoud

Gebroken bekken


larak

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


Ik heb een vraag over mijn konijn Billy. Billy is een gecastreerd asiel konijn van ongeveer 4 jaar, die samen leeft met een vrouwtjes konijn.


Billy heeft vaak last van diarree maar de afgelopen maand was dit een dagelijks probleem, ook na hem een paar dagen op hooi en hooithee te zetten (hij eet biks van supreme selective).


Omdat ik me toch zorgen maakte ben ik met hem naar de dierenarts gegaan, de dierenarts zag de aangekoekte poep en wou hem scheren en wassen.


 Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar toen ik thuis kwam met het konijn was de linker achterkant van zijn lichaampje wat ingezakt en sleepte zijn linkerpootje.


Ik ben meteen terug gegaan naar de dierenarts en die zei dat Billy tijdens het scheren zo hard heeft gestampt dat hij waarschijnlijk zijn zenuw of rug beschadigd had.


Deze dierenarts zag het somber in en zei, dat als het binnen een paar dagen niet zou herstellen dat er een mogelijkheid was dat hij ingeslapen moest worden.


 


De volgende dag ben ik weer terug gegaan, andere dierenarts, die heeft zijn pootje nagekeken en röntgenfoto's gemaakt.


Nu blijkt dat hij zijn bekken heeft gebroken. Met veel rust en tijd zou dit wel herstellen, zei de 2e dierenarts. Billy heeft een week lang pijnstillers gekregen.hij zit in een klein oppervlakte zodat hij zijn poot minimaal kan belasten, en gescheiden van zijn vrouwtje omdat ik bang was dat bijvoorbeeld rebbelen alleen maar meer schade zou brengen,


 


Nu is het anderhalve week later, hij krijgt nu sinds een paar dagen geen pijnstillers meer maar maak me nog steeds zorgen.


Hij eet en drinkt wel, ik hoor geen pijn geluiden, maar met zijn poot zie ik geen verbetering en ik vind het konijn erg afwezig. Dit kan natuurlijk ook door de kleine ruimte of door het gemis van zijn vrouwtje komen.


 


Volgende week vrijdag heb ik weer een afspraak met de dierenarts, maar zoals je misschien kan begrijpen heb ik mijn vertrouwen behoorlijk verloren in de dierenarts.


Heeft iemand misschien tips, adviezen, of soortgelijke situaties meegemaakt?


 


Graag hoor ik het!


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan soms lang duren voordat een botbreuk helemaal is genezen. Ik zou dus echt nog even doorzetten met hem op een kleinere ruimte houden. Het is jammer dat het echt zijn bekken is waar de breuk zit, dat is toch weer lastiger om te behandelen dan een pootje.

Niet iedere dierenarts is even goed met konijnen. Als je vertrouwen in de eerste dierenarts weg is zou ik daar in ieder geval niet meer heen gaan. Ga op zoek naar een dierenarts waar jij een goed gevoel bij hebt. Op bunnybunch staat een lijst met dierenartsen die door leden hier als konijnkundig worden ervaren ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend voor jou en het konijntje en wat ontzettend stom dat zo'n dierenarts toch doorgaat ondanks dat hij merkt dat je konijntje gewoon echt veel te bang is.. :( 


 


Ik begrijp heel goed dat je niet meer terug wilt gaan naar deze dierenarts, want dit lijkt mij absoluut niet kundig. Ik hoop dat de nieuwe dierenarts een stuk beter is en ik zou deze gewoon lekker afbellen (met het verhaal dat je konijntje nu gebroken bekken heeft omdat de dierenarts doorpushte, je hem zo meekreeg terwijl de arts wist dat er iets aan de hand was en daarna zei dat hij 'waarschijnlijk' iets met z'n rug had..) Je mag best laten weten dat dit totaal niet professioneel is. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind maar een weekje pijnstillers  best weinig. Die breuk zit er nog dus hij zal nu ook best wel pijn hebben denk ik.


Ik heb met een konijn met ec gezeten die doordat ze zo slecht was niet bij haar maatje kon zitten. Elke dag hebben we ze toen steeds kort bij elkaar gehad zodat ze wel even konden knuffelen, maar bleef er wel bij zodat er niet op het zieke konijntje gereden kon worden. Hier merkte ik dat ze dit echt nodig hadden omdat ze elkaar toch miste. Het zieke konijn leefde er steeds van op. Misschien dat je dat voorzichtig kan proberen om te kijken of hij daar een beetje van opleeft, maar ik denk dat het ook aan de konijnen ligt. Mijn rammetje was redelijk rustig en was ook heel lief en zorgzaam voor zijn vriendinnetje.


 


Beterschap voor Billy

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Botbreuken duren vrij lang. Je moet dan zeker aan 4 tot 6 weken denken voor je verbetering ziet. Als je denkt dat hij pijn heeft echt gewoon pijnstiller geven en kijken of hij zich dan wat beter voelt. Staat z'n vriendin wel in de buurt?


 


Ik heb zelf een konijn met een gebroken achterpoot (vorig jaar november gebeurd :( ) en die heb ik 2 weken 2x per dag pijnstillers gegeven, zodra ik stopte at ie heel weinig. Na die 2 weken begon hij weer wat wild te doen dus ben ik ermee gestopt. Zonder pijnstiller wist hij weer wat hij wel en beter niet kon doen met die poot, maar deed het blijkbaar niet meer heel veel pijn.


 


Ik wil je wel veel sterkte wensen want het is niet fijn om je konijn zo te zien.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!


Ik vond een weekje pijnstillers ook tamelijk kort, daarom heb ik ook een nieuwe afspraak gemaakt. Ik zet zijn vrouwtje iedere dag een kwartiertje bij hem. De ene keer reageert hij wel op z'n vrouwtje, de andere keer negeert hij haar compleet. Ze zitten samen in de zelfde kooi maar ik heb er een tussenschot tussen gezet.


 


Mijn angst is eigenlijk, dat bijvoorbeeld de breuk niet goed heelt en dat hij toch, nota bene door een fout van de dierenarts, het konijn ingeslapen moet worden.


Hij is nu een paar dagen van de pijnstillers af dus, maar hij eet wel goed, maar zit vaak met half gesloten ogen.


 


Afwachten dus maar! Maar nogmaals bedankt voor de reacties :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je zorgen maar al te goed, ik had precies hetzelfde met Olav. Konijnen passen zich heel goed aan dus mocht hij er iets aan overhouden dan weet hij zich vast wel te redden. Olav heeft een krom voorpootje en een gebroken achterpoot (kon niet geopereerd worden vanwege de plek en amputatie kon ook niet vanwege z'n voorpoot) maar geloof het of niet....hij maakt binkies, is supersnel en altijd blij. Het enige dat hij niet kan is van dingen springen (ergens op kan ie wel) en z'n oortje krabben.


 


Een bekken is volgens mij makkelijker qua heling omdat een konijn die automatisch in de goede positie houdt als ie zit.


 


Oogjes half dicht kan wel een teken van pijn zijn, dus ik zou hem echt nog een tijdje op pijnstillers houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Maar door de botbreuk heeft zijn poot een scheve houding, het staat een beetje gek onder zijn lichaam en ik ben bang dat er mishandeling ook zenuwen geraakt zijn omdat hij nauwelijks ondersteunt op het pootje .

ik wacht wel het dierenarts bezoek af ☺

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens. Gewoon even bellen en ophalen. Mocht de dierenarts hem zonder dat hij onder invloed is van pijnstillers willen onderzoeken kun je de dosis die binnen 12 uur voor behandeling valt overslaan. Maar dan heeft hij in ieder geval geen onnodige pijn. Zo ver ik weet werken de meeste pijnstillers maximaal 12 uur, als ik het fout heb moet iemand me maar even corrigeren ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend naar de dierenarts geweest, volgens de dierenarts had hij weinig kracht in het pootje dus het kan zijn dat er een zenuw beschadigd is, daarnaast gelukkig ook weer pijnstillers mee gekregen. Nu dus gewoon tijd geven denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .