Ga naar inhoud

konijn beweegt hoofd heen en weer acht weken oud.


JD Wijsman

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 


Een vrolijk pasen gewenst!  Ik heb een konijn gekocht, en ben er afgelopen maandag mee naar de dierenarts geweest. Dit Omdat hij heel zachtjes zijn hoofd heen en weer bewoog. Ik had al gevraagd of het e cuniculli kon zijn. Maar na alles gecheckt te hebben werd dit door de dierenarts nog niet uitgesloten, maar omdat het nog zon jong dier was wilde hij alleen nog geen antibiotica geven. Hij hupst, wast en springt rond en eet en drinkt. Hij beweegt zijn hoofd ook alleen als hij stil zit.. ik ga proberen een filmpje toe te voegen!  O ja hij zit sinds donderdag avond wel aan de bactrimel. Omdat het me toch niet lekker zat, ik dacht stel het is toch iets en dan doe ik niks? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb veel gelezen over cuniculli en begreep dat deze ziekte niet te genezen is bij een konijn? dus dat het altijd terugkomt? is inslapen dan geen humanere manier voor het konijn vraag ik me af,.. lijkt mij vreselijk als dat koppie zo schuin word! ik moest contact opnemen met de dierenarts als de kuur afgelopen was, en dan als het niet minder geworden was dat ze dan het konijn voor e cuniculli behandelt zou worden. als het dier loopt dan beweegt het zijn hoofd niet zo heen en weer alleen als het zo stil zit. Ik vind het ook wel een beetje lijken op een beweging wat je bij albino knaagdieren ziet, als ze proberen scherp te stellen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij albino's zie je het inderdaad vaak.


 


Een konijn kan in principe prima leven met EC, het grootste deel van de konijnen draagt de parasiet bij zich, dus het lijkt me niet meteen nodig om in te laten slapen.


Veel konijnen knappen weer gewoon op na een behandeling en hebben er daarna eigenlijk geen last meer van. In stress-situaties kunnen ze er weer ziek van worden, maar als je daar op tijd bij bent met behandelen komen ze daar ook wel weer bovenop.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou 8 weken niet te jong zijn voor EC? In principe kan het vanaf 8 weken. Maar toch. Dat is wel echt zo vroeg als überhaupt mogelijk. In dit geval is het wellicht wel zinnig om dmv bloedonderzoek EC uit te sluiten. De kans bij zo'n jong konijntje is heel erg klein dat die in de loop van zijn leven al eerder antistoffen heeft ontwikkeld tegen EC. Je zou dan niet snel een 'false positive' krijgen zou ik denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou 8 weken niet te jong zijn voor EC? In principe kan het vanaf 8 weken. Maar toch. Dat is wel echt zo vroeg als überhaupt mogelijk. In dit geval is het wellicht wel zinnig om dmv bloedonderzoek EC uit te sluiten. De kans bij zo'n jong konijntje is heel erg klein dat die in de loop van zijn leven al eerder antistoffen heeft ontwikkeld tegen EC. Je zou dan niet snel een 'false positive' krijgen zou ik denken?

 

Helaas kunnen ze het wel zo jong krijgen. Ik heb een keer een nestje opgevangen en 1 van de kleintjes kreeg met 7 weken headtilt, een nestgenootje heeft 2 weken later ook EC ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HildeR hij valt niet om, hij kan heel netjes op zijn achterpoten staan en lekker rondkijken. ik heb zon dubbel dekker hok zeg maar, hij rent het trappetje op en af ! omdat hij geen evenwichts stoornissen heeft, was de dierenarts aan het twijfelen, zij vertelde mij dat er eerder een konijn is geweest met dit "probleem" en er nooit echt iets uitgekomen was wat het kon zijn. iemand vertelde mij dat het bij sommige konijnen kon voorkomen vanwege de te afgeronde schedel? ik heb geen flauw idee..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik had vaker gelezen dat het bij EC 8 weken duurt van een besmetting tot aan de eerste symptomen eigenlijk. Omdat de parasiet een traject in het lichaam af legt door de nieren etc. en dan pas bij de hersenen is. Maar dat kan dus sneller. Goed om te weten!

Ik heb een albino gekend en die scande anders. Maar misschien is het ook maar net wat er te zien is in de omgeving. Wij hadden vroeger een konijn dat blind werd vanaf een jaar of 12. Die zat ook te wiegen maar zag er in mijn herinnering ook anders uit, maar dat is echt heel erg lang geleden. Als jullie het wel herkennen dan zou ik ook zeker meenemen in de overweging dat dit konijntje niet goed ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik had vaker gelezen dat het bij EC 8 weken duurt van een besmetting tot aan de eerste symptomen eigenlijk. Omdat de parasiet een traject in het lichaam af legt door de nieren etc. en dan pas bij de hersenen is. Maar dat kan dus sneller. Goed om te weten!

 

Ja ik dacht ook pas met 8 weken...ze dronken nog bij de moeder dus zou je verwachten dat ze de antistoffen meekrijgen (toch??). Weet ook niet hoe het nou precies werkt bij EC. Zielig was het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HildeR hij valt niet om, hij kan heel netjes op zijn achterpoten staan en lekker rondkijken. ik heb zon dubbel dekker hok zeg maar, hij rent het trappetje op en af ! omdat hij geen evenwichts stoornissen heeft, was de dierenarts aan het twijfelen, zij vertelde mij dat er eerder een konijn is geweest met dit "probleem" en er nooit echt iets uitgekomen was wat het kon zijn. iemand vertelde mij dat het bij sommige konijnen kon voorkomen vanwege de te afgeronde schedel? ik heb geen flauw idee..

 

Meestal zie je het bij de albino konijnen, maar het kan bij elk konijn voorkomen omdat ze nou eenmaal slecht zien. Als hij verder geen EC symptomen heeft dan zou ik hem daar ook niet voor gaan behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .