Ga naar inhoud

Nazorg castratie


Willllieeee

Aanbevolen berichten

Vandaag wordt mijn ram gecastreerd. Het is een buitenkonijn. 
Ik las dat je hem het beste een nachtje binnen kan houden... maar wij hebben niet echt een binnenhok.
Ik kan wel zorgen dat er geen stro enzo in zijn nachthok ligt zodat het niet in zijn wondje prikt.
Of moet hij echt perse naar binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor. Als hij gewoon helemaal wakker is en goed eet, kan hij gewoon weer naar buiten. Bij de meeste rammen merk je helemaal niks van de castratie. Meestal gedragen ze zich niks anders. Ik zou wel gewoon stro in het hok doen, want het kan 's nachts nog best koud zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar je bent er snachts niet bij. Dan heeft hij in ieder geval de optie om erbij te gaan zitten. Het vriest natuurlijk wel. Ik had zelf bij Hazel dat ie toch wel koud was en eigenlijk niet at tot de volgende dag dus je zal maar net zo'n uitzonderingskonijn hebben die er van van slag is. Dan heeft ie de optie om in het hok de snugglesafe op te zoeken en komt er in ieder geval geen vuil in de wond en weet je 100% zeker dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon een beetje schipperen denk ik. Bij helemaal niet eten, is naar buiten geen optie vind ik. Maar een beestje voelt zich natuurlijk ook beter als het in zn vertrouwde omgeving is, wat eten weer bevorderd. Het geeft jezelf denk ik wel meer rust als je weet dat het beestje de optie om tegen iets warms aan te kruipen. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me logisch dat je een konijn dat niet eet niet buiten zet. Maar dat geldt altijd en niet alleen na castratie. Net zoals je een konijn dat "van slag is" ook meer in de gaten houdt. J moet natuurlijk wel kijken hoe het beestje er aan toe is. Maar over het algemeen zul je niks anders aan een ram merken t.o.v. toen je hem naar de dierenarts bracht die ochtend.


 


Het valt me op dat er de laatste tijd veel getuttel rondom de castratie van een ram geschreven wordt. Binnen houden, snuggle safe, in een kleine kooi opsluiten.... Dat is meestal allemaal niet nodig. We moeten er naar mijn mening ook niet moeilijker over doen dan nodig. maar wel nadenken en je dier observeren natuurlijk. Dat is na een castratie niet anders dan anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn we het op zich gewoon eens toch? Ik zeg ook lekker terug op zijn eigen plekje, gewoon buiten, niet opsluiten, maar voor je eigen gemoedsrust dus een snugglesafe of kruik erbij. Kan ie zelf kiezen mocht het nodig zijn, kwaad kan het niet.

En inderdaad als je zo'n konijn hebt die er echt heel sneu van is en niet meer eet en kouder wordt (zoals ik dus had) dan kun je altijd nog beslissen om hem even een nachtje binnen te houden. Op zich heb je daar geen kooi voor nodig want in zo'n toestand gaat ie toch niet rond lopen huppen en aan dingen knagen. Zet hem desnoods in de badkamer, daar lopen geen kabels en staan geen objecten om aan te knagen in het algemeen. Maar dat is meer een tip dan voor zieke konijnen in het algemeen en niet iets waar je vanuit hoeft te gaan dat dat nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt wel als normaal inderdaad. Probeer anders wat verse kruiden te geven, meestal wekt dat de eetlust ook wat op. Eigenlijk wil je wel dat hij vanavond al wel hooi heeft gegeten.


Eventueel kun je van een plastic fles ook een kruik maken. Wel even een handdoek of iets dergelijks er om heen doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie niet eet poept ook niet. Dit is helemaal normaal maar als hij weer lekker eet gaat hij ook vanzelf weer poepen. Zaak is dus hem weer lekker te laten eten, gras, hooi, stro, groente, kruiden. Dan komen de darmen ook weer op gang. Banaan kan stoppend werken dus niet teveel van geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .