Ga naar inhoud

zorgen om konijn terecht?


bunbun beauty

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik maak me de laatste paar dagen een beetje zorgen om Beauty. Zo plaste ze laatst gekleurd en bleef er een wit/beige papperig residu over. Nu weet ik dat gekleurde urine vaak door eten komt, maar ze heeft sowieso in de 2 dagen daarvoor niet echt eten gehad waarbij ik zou verwachten dat de kleur van de urine veranderd.. Daarbij zag het er anders uit, Caramel heeft meestal als ze wortel gehad heeft dat haar urine een oranje/rode kleur heeft, maar dat is een veel donkerdere/fellere kleur. Het was wel opgedroogd maar bij caramel is het dan echt oranje of rood en dit vond ik meer heel zacht roze, het leek wel een beetje doorzichtig-achtig roze.. Het papperige residu dat ze uitplaste maak ik me nog het meeste zorgen om, maar mijn vriend wilde het eerst eens even een paar dagen aankijken om te kijken of we weer gekleurde urine of papperig residu tegen zouden komen gezien er verder niets op wijst dat er iets met haar aan de hand is, ze eet, ze poept en plast, ze is vrolijk.. We hebben geen papperig residu of roze urine meer gezien sinds die ene keer, maar toch maak ik me zorgen.. er blijft de hele tijd een gevoel aan me knagen dat er iets mis is..

Mijn vriend heeft het idee dat het misschien te maken heeft met de koppeling, of dat het komt omdat we haar anaal/geur klieren (geen idee hoe ze die noemen bij een konijn..) schoongemaakt hebben, (dit schoonmaken was op dezelfde dag als het plassen van het papperige residu en de rozige urine de ochtend daarna) maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk.

Zijn mijn zorgen terecht en kunnen we het beste morgenochtend een afspraak maken om toch na te laten kijken of er iets is, of heeft mijn vriend toch ergens wel gelijk en ben ik gewoon te overbezorgd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bij mijn voedster die klieren zijn leeggemaakt is er niets aan de hand met haar urine. Het lijkt me niet dat dat daar invloed op kan hebben. Als je er niet gerust op bent zou ik gewoon even bellen met de dierenarts en vragen wat hij of zij ervan denkt. Misschien kun je wat urine met een spuitje opzuigen en laten onderzoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat ze aan teveel wilgentakken geknaagd heeft? (afgezien daarvan verklaart het niet dat de urine dikker is)


Als ze het niet meer heeft gehad moet het zoiets zijn geweest. Mocht ze het wel weer hebben dan is het inderdaad niet onverstandig om toch langs de DA te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat ze aan teveel wilgentakken geknaagd heeft? (afgezien daarvan verklaart het niet dat de urine dikker is)

Als ze het niet meer heeft gehad moet het zoiets zijn geweest. Mocht ze het wel weer hebben dan is het inderdaad niet onverstandig om toch langs de DA te gaan.

kunnen ze teveel wilgentakken krijgen? ik heb net de buurt gesnoeid;-) en ze eten het hier veel... wist niet dat er een beperking op zat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook het geen waar ik aan dacht, maar ik had verwacht het dan toch wel vaker dan 1x tegen te komen. Op het moment is dit de dagelijkse voeding: onbeperkt hooi, 50 gram ss (dit is voor in totaal 3kg konijn), een goede hand gedroogde kruiden (paardenbloem, berkenblad, weegbree, frambozenblad, luzerne en blauwe korenbloem) en groenten. (andijvie, witlof, komkommer en boerenkool) Op het moment krijgt Beauty minder groenten dan ze gewend is, we zijn met Beast namelijk nog aan het opbouwen. Van wat ik zo uit mn hoofd weet zitten er niet hele calciumrijke dingen tussen, maar het kan maar zo zijn dat er toch iets calciumrijks tussen verstopt zit waar ik het niet van weet.. Vanochtend hebben we toch even de dierenarts praktijk gebeld en de assistente gaf ons het advies het toch nog een paar dagen aan te kijken om te kijken of we het nog een keer tegen komen. Is dat het geval moeten we gelijk nog een keer bellen en dan word er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm het zou kunnen, maar had ze daar dan niet eerder al een keer last van gehad moeten hebben in die 2 jaar? Ze heeft namelijk best wel vaak spinazie en boerenkool tegelijk gehad dat krijgt ze dan een hele week achter elkaar, en daar kreeg ze dan een stuk meer van dan nu met de boerenkool en de luzerne. Ik vind het zo vaag dat ze normaal als ze dus meer calcium binnen zou krijgen nergens last van heeft.. Luzerne krijgen ze namelijk bijna niet (eens in de 2/3 dagen een heel klein beetje) want daar hebben ze na een paar hapjes genoeg van. Boerenkool krijgen ze nu ook erg weinig vanwege Beast, normaal als ze boerenkool krijgt is dat 2-3 keer zoveel als nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kruidenmix kan de verandering in kleur wel verklaren. Goed om te weten dat de verdikking waarschijnlijk calcium is, daar had ik nog niet aan gedacht.


 


Ik denk ook dat het wel eens met het vochtgehalte te maken kan hebben, want het is niet iets wat regelmatig terugkeert. In groente zit natuurlijk veel vocht, dus als je plots minder geeft heeft ze daar misschien even aan moeten wennen, vandaar dat het bij die ene keer gebleven is?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat lijkt me wel loslopen, maar net als bij pijnstillers zit er een stof in die slecht is voor de maag. Ik denk dat je niet heel snel op dit punt komt maar sowieso is het verstandig om altijd alles met mate te geven en afwisselende voeding aan te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist toch naar de da geweest omdat we vanochtend weer gekleurde urine vonden. Deze heeft het urine monster dat wij meegenomen hadden (deze urine zag er wel weer normaal uit) uitvoerig onderzocht en kon geen bloed in de urine vinden. Wel werden er best wat calcium oxalaatkristallen/sludge gevonden in de urine, maar niet zo veel dat ze daar voor behandeld moest worden. De da vond het wel raar dat ze relatief veel kristallen vonden gezien er volgens hem met haar dagelijkse menu niets mis is. Er waren verder ook geen tekenen van een blaasontsteking te vinden in de urine en ze geeft ook geen tekenen van pijn. Al met al kon hij dus niet echt iets vinden, en heeft ze voor nu dus het predikaat gezond gekregen. Hij gaf wel de tip haar nog even iets meer in de gaten te houden dan normaal voor de zekerheid en bij een negatieve verandering gelijk weer terug te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh :( wat stom zeg, dat je weet dat er iets mis is, maar dat je niet echt iets kunt vinden. Gelukkig heeft ze geen pijn, dat maakt het misschien wat gemakkelijker. Gaf de DA wel aan of je misschien met alleen hooi en selectieve kruiden en groenten het calciumniveau kunt verlagen o.i.d. of helpen die kleine beetjes ook zelfs niet?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft me niet aanbevolen minder brok te geven, dit omdat Beauty wel iets brok nodig heeft om een beetje op gewicht te blijven. Ze zit nu op een stabiel en gezond gewicht, maar als ze afvalt wordt ze toch echt te licht. Ik kan ze misschien nog wel iets minder geven maar ze krijgen nu 50 gram voor 3kg en Beast is nog niet uitgegroeid.. Ik zelf dacht dat het misschien kwam omdat ze voor dat ze hier kwam wonen erg lang gemengd voer gegeten had, maar volgens de da was dat dan al recht getrokken omdat ze nu al een tijd een goed dieet krijgt. Ik bedenk me nu trouwens wel, ze kreeg eerder hfst maar omdat ze een halfjaar geleden ziek geweest is en daarna geen hfst meer at is ze overgezet op ss. In hfst zit 1% calcium tegen over 0,6% in ss. Zou het kunnen zijn dat die 0,4% zonder dat wij dat eerder gemerkt hebben toch teveel was voor haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .