Ga naar inhoud

Konijnen willen geen biks


Gast

Aanbevolen berichten

Hey,


 


Titel is misschien een beetje vaag maar wel hoe het op het moment is; mijn konijnen willen geen biks. Ze eten het een paar weken, als ik geluk heb, daarna gooien ze de bakjes om, eten het niet en ik koop natuurlijk geen biks om aan de regen te geven...


 


Ik heb verschillende soorten geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal. SS ga ik nu proberen, omdat ik hoor dat konijnen dit over het algemeen graag eten, maar ze hebben veel soorten gehad die konijnen graag eten en ze moeten het gewoon niet. HFST wilden ze ineens niet meer, de "oude" zakken. Etc etc. De "goedkopere" soorten willen ze sowieso al niet, dat heb ik vorig jaar wel gemerkt.


 


Ze krijgen nu fibacrunch van Supreme. Aten ze een paar weken super, nu weer niet.


 


Is er iemand die een tip heeft voor mijn kieskeurige konijnen? Of hier ervaring mee? Ik weet dat konijnen kieskeurig zijn maar dit heb ik nog nooit meegemaakt...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een konijn ontmoet die beaphar care+ niet lust. 


 


Zelf heb ik voor een keer select van de welkoop meegenomen, enige nadeel aan die biks is het hogere calcium- en eitwitgehalte. Uit mn hoofd is het calciumgehalte 0.8 %, maar pin me er maar niet op vast. Verder wordt het wel goed gegeten en ook goed verdragen. Maar eerlijk is eerlijk, SS en beaphar vinden ze echt nog wel lekkerder en zo heel veel scheelt het niet in prijs. 2,5 kilo voor een 10tje, dus als je een hele grote zak SS koopt ben je net zo duur uit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ook nog nooit een konijn die geen SS lust en mijn eerste ram lustte dat toch echt niet... Dat is het punt ook niet, ik wil gerust ander voer kopen maar ik zit dan na een paar weken weer met een hoop voer omdat ze al snel beslissen dat de regen het wel mag hebben. En dat vind ik zonde. Weet ook echt niet wat ik ermee aan moet.


 


Ik wil liever ook niet op een duurder voer staan, maar als dat zo is, is dat zo. Ik weet alleen vrijwel zeker dat ze het na een paar weken weer laten staan, dat is tot nu toe met alles geweest. Moet ik dan maar af blijven wisselen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gooien ze het bakje om en verregend het dus, of ze duwen het bakje weg waardoor dit buiten staat, of ligt door het hele hok waarna ze erop gaan keutelen en plassen.. :')

Geeft wisselen dan geen problemen met de darmen? En welk voer zou ik dan moeten pakken?

Gek genoeg wel, ik snap er dan ook echt geen zak van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel regelmatig. Mix altijd de nieuwe biks in met de oude en dan gaan ze eigenlijk probleemloos over.


 


Verzwaarde hondenvoer bakken gooien ze ook om? Enig idee waarom ze zo met hun biks omgaan?Je zou toch zeggen dat het hoogwaardige voer van de a-merken niet zo behandeld zou worden. Hier wordt er op aangevallen, binnen no time is het ook op en liggen ze heerlijk uit te buiken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor verzwaarde? Ik heb wel een grote stenen voor het groenvoer, staat bij Ilona en Freek

Ja inderdaad, de rest eten ze wel gewoon goed, helemaal blij als ik met groente kom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag wilden Jillz en Bliksem wel een paar biksjes uit de hand eten. Met de nadruk op een paar. Zou het bakje ze niet aanstaan? Past vast niet bij het interieur...


 


Ik ga nu SS proberen, wanneer dit binnen is. Ben benieuwd...


Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen in de opvang krijgen in principe Science Selective/Harringtons/JRFarm, het kan zijn dat ik van twee of drie een zak open maak en alles meng maar het komt ook wel eens zo uit dat ze een tijdje slechts één soort krijgen. Heb er nog nooit problemen mee gehad, ik meng niet altijd over als ik van de ene naar de andere ga. Dus dat zou wellicht wel je oplossing kunnen zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja bij voorkeur wel overmengen natuurlijk, maar als ze elke keer gewoon stoppen met het eten van voer A en voer B wel willen hebben dan kun je hoog of laag springen maar dan zit mengen er niet echt in. En je kunt beter altijd twee soorten voer op voorraad moeten hebben dan om de paar weken weer iets nieuws moeten verzinnen denk ik. Mits ze dan na die paar weken op voer B, voer A wel weer willen eten natuurlijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik alleen nog met HFST geprobeerd, dat hielp niet. Maar ga het gewoon proberen! Even kijken welke twee ik ga pakken dan. Vreemde beesten... :P je bent er maar zoet mee, haha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef er nu ongeveer een week een paar SS staafjes doorheen en dan vinden ze het wel weer lekker, dan eten ze de fibacrunch ook. Dat ga ik nu even volhouden, wie weet is dat de oplossing.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds ook veel problemen gehad toen Bert ging overstappen naar Science Selective.


 


Ze vertrouwde ze totaal niet.


 


Heb ze ook klein gemaakt en nat gemaakt, maar dat hielp niet.


 


Uiteindelijk heb ik een kruidenmengsel dat bedoeld was om met hooi te mengen voor smaak door de brokjes gedaan, dat at ze er dus van tussenuit.


Toen met een vijzel de kruiden fijngewreven, de brokjes vochtig gemaakt en het kruidenpoeder door de brokjes geroerd, zodat het er goed omheen zat.


 


En toen heeft ze het eindelijk, eindelijk opgegeten. En toen ze ze gewend was, vloog ze erop zo gauw ik haar eten gaf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij mij niet specifiek het overstappen, ze bepalen na een paar weken gewoon dat ze het niet meer willen. Nu ik er wat SS doorheen doe eten ze wel weer alles op.


 


Vond het gewoon vreemd, normaal zijn ze nooit zo kieskeurig


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .