Ga naar inhoud

Ram overleden, wat nu?


Maesy

Aanbevolen berichten

Hallo,


 


Toen ik gisteravond thuis kwam trof ik een levenloos konijntje aan. Hij had geen eetlust en voelde erg slap aan. Toen ik hem oppakte leek het wel of alle kracht uit zijn achterpoten verdwenen was. Ik heb meteen een zakje recovery klaargemaakt en het hem met de spuit proberen toe te dienen. Ook daar reageerde hij niet op. Om te proberen te achterhalen wat er mis met hem was heb ik hun hok gecontroleerd en daar vond ik hun wc een klein plasje dik helder bloed. Ik heb toen meteen de dierenarts gebeld. Daar aangekomen vond ze hem er erg slecht uit zien, ze kon geen afwijkingen voelen aan z'n buik maar zodra ze z'n blaas aanraakte rilde hij. Ze heeft hem op een bepaalde manier gemasseerd waardoor hij ging plassen en keutelen. In zijn urine zat heel veel bloed, zijn keutels waren normaal. Ze dacht aan een geknapt blaassteentje wat hem dusdanig veel pijn gaf en wat het bloeden veroorzaakte. Ze wilde hem daar graag houden, zodat ze hem pijnstillers en voeding/vocht kon toedienen voor een infuus en de volgende ochtend foto's zou kunnen maken. Vanochtend werd ik gebeld, hij heeft de nacht niet gehaald. Op dit moment zijn ze een onderzoek aan het doen om te proberen te achterhalen wat er aan de hand is geweest. Ik vind het verschrikkelijk, niet alleen voor mezelf, maar ook voor de voedster die nu alleen zit. Ik zit nu met twee vragen..


 


Ten eerste heeft iemand van jullie ervaring met mijn verhaal en enig idee wat het geweest kan zijn? Ook met het oog op mogelijke besmetting op mijn nu nog gezond lijkende voedster?


 


Ten tweede, wat is verstandig om te doen als ik hem straks op haal? Hem nog bij de voedster neerleggen zodat zij als het ware afscheid kan nemen of kan ik hem beter meteen begraven zonder dat zij hem nog weer te zien krijgt?


 


Alvast bedankt voor jullie positieve reacties.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jeetje, dat is schrikken. Wel fijn dat ze nog onderzoeken waar het aan heeft gelegen.


 


Wat betreft afscheid nemen. Zelf heb ik nooit een overleden beestje direct bij de levende gelegd. Maar heb het overgebleven beestje wel laten kijken van een afstandje. Je zou ook een tussenweg kunnen kiezen door het beestje aan de buitenkant van de ren te leggen, zodat je voedster hem wel kan zien maar er niet direct bij kan. 


 


Sterkte in ieder geval voor de komende tijd!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst veel sterkte, best heftig zo opeens.

Ik zou hem er wel gewoon bij leggen, dan kan ze zelf kiezen of ze er iets mee doet of niet. Sommige konijnen doen er niks mee, andere gaan gauw weg en vinden het maar niks, weer anderen nemen wel afscheid en gaan wassen en blijven er even een half uurtje bij voordat het goed is en gaan dan weer hun eigen gang.

Hij ruikt wel vreemd natuurlijk naar dierenarts dus het is de vraag of ze hem herkent, maar je kan het proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu :( sterkte.

Ik heb wel een keer het dode konijn bij zijn vriendinnetje gelegd. Zij rook aan hem en ging een poosje vlakbij hem liggen. Daarna ging ze ergens anders zitten en toen hebben wij hem begraven. Er zijn wel meer BBers die het dode konijn even bij de achterblijver leggen, zo ben ik er ook op gekomen. Ik denk dat het wel goed is, want sommige konijnen blijven anders het vriendje zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar mijn overleden ram die ik na ziekte heb moeten laten inslapen bij de DA bij thuiskomst meteen bij zijn vriendinnetje gelegd.

Zij ging eerst op hem rijden, dat deed ze ook al toen ze merkte dat hij ziek was, ze merkte duidelijk dat hij zwakker was. Toen hij dus niet reageerde ging ze hem wassen en dicht tegen hem aan liggen.

Na even was het goed en ging ze in een hoekje zitten, toen heb ik de overleden ram weggehaald.

Ik had het idee dat ze heel goed begreep dat haar vriendje overleden was.

Ik zou je aanraden hem er gewoon bij te leggen en te kijken wat ze doet. Misschien doet ze er wat mee, geef haar dan even de tijd en misschien moet ze er wel niks van hebben maar heeft ze misschien wel door dat haar vriendje overleden is.

Sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh bah wat naar, sterkte! Mijn voedster is een paar weken terug overleden en ik heb mijn ram wel bij haar gezet op een kleedje zodat hij kon ruiken en zelf kon zien dat ze er niet meer is.

De voedster was ook ziek en dat merkte de ram toen heel erg hij zat heel bezorgd bij haar, toen hebben we haar met spoed naar de dierenarts gebracht en daar is ze overleden.

Eenmaal thuis snuffelde hij aan haar en wassen, hij heeft even rustig bij haar gezeten en ging toen zijn hok in.

Voor mijn gevoel is dit wel goed geweest voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .