Ga naar inhoud

Gijsje en Guus weigeren ineens Science Selective biks te eten


Eefje91

Aanbevolen berichten

Hi allen,


 


Toch maar besloten hier een topic over te openen, want inmiddels begin ik moedeloos te worden.


 


Afgelopen zondag heb ik een nieuwe zak Science Selective biks aangebroken daar de oude leeg was.


Sindsdien hebben zowel Gijsje als Guus geen brokje ervan willen eten, terwijl ze daarvoor altijd heel gulzig binnen tien minuten de bakjes leeg aten.


Nu was mij wel opgevallen dat de geur iets anders was dan voorheen. Ik heb het even twee dagen aangekeken en toen dinsdag gemaild met de fabrikant. Deze heeft de batchnummers vergeleken en gezegd dat er geen verschil is aangetroffen in de samples daarvan.


Vanmorgen vonden we het heel vervelend dat ze al ruim vier dagen geen brokjes ophebben, dus hebben we bij de intratuin een nieuwe zak voor gekocht. Deze heeft een ander batchnummer.


Dit direct voorgeschoteld aan ze, maar ze willen het nog steeds niet eten!


ie weet wat ik hieraan zou kunnen doen en hoe erg het is dat ze al dagen geen biks op hebben?


 


Ik maak me zorgen omdat Gijsje al vaker last van gas heeft gehad en zo'n plotselinge wissel van voeding (van biks naar geen biks eten) toch niet goed kan zijn?


Ook vrees ik dat ze misschien zullen afvallen en ze zijn juist perfect op gewicht, dus zouden ze ondergewicht kunnen krijgen hierdoor?


 


Wie weet wat ik hieraan zou kunnen doen en hoe erg het is dat ze al dagen geen biks op hebben?


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee wat apart! Ik zat in dezelfde situatie, maar dan met HFST, wat ze al jaren lekker eten. Ze moesten het opeens alle 6 niet meer. Nieuwe zak gekregen, want er bleek volgens de fabrikant toch iets anders te zijn met de verhitting wat de smaak kon beïnvloeden. Maar ook de nieuwe zak (andere batch) wilden ze niet. Ik ben daarom eergisteren juist (tijdelijk?) overgegaan op SS en dat smikkelen ze lekker op!

Bij mij heeft het langer geduurd dat ze niet/weinig aten. 1 koppel zelfs al vanaf net voor de Kerst... Ik weet het toen aan haakjes en aan stress van een andere omgeving (Flodder is toen onder narcose aan haakjes op de kiezen geholpen, en ze hebben daarna een paar dagen samen binnen gezeten en daarna in de blokhut). Achteraf gezien valt het wel samen met het moment dat ik een nieuwe zak voer had gekocht. Niet dat Flodder voor niks aan de kiezen is geholpen, maar haar vriendje Bram at toen ook al slecht. Zij hebben dus een poosje vooral op groenten en kruiden (en hooi) geleefd. De andere 4 deden iets later steeds langer over hun voer en lieten op den duur ook alles liggen. Toen heb ik ook aan de bel getrokken.

Nu ze SS hebben eten ze weer allemaal lekker. Toch een opluchting dat het niet aan hun ligt! Ik begrijp dus dat je je zorgen maakt. Misschien toch nog een keer bij de fabrikant of verkoper navragen, zeker als je het ook anders vindt ruiken. Misschien zijn er meer klachten.

Het ging bij mijn zak HFST er om dat de luzerne te hoog verhit was. Ik weet niet of ze dat in de fabriek van Hope Farms doen, of dat een ander bedrijf die (al verhitte) luzerne aanlevert. Wie weet leveren die dan ook aan SS...? Het is wel heel toevallig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hier met een konijn, al moet ik er wel bij zeggen dat hij momenteel wat ziekjes is. Alle andere dingen eet hij wel, ook harde en grote dingen, maar SS? Nope. De anderen eten het wel. Ik weet niet of dat aan de brokjes ligt, maar ik las dit topic en ik reageer maar even.


Eten je nijnen wel andere harde en grote dingen? Bijv. Lofty's (van die Vitakraft haverbrokjes), erwtenvlokken, gedroogde bananenstukjes Zo kun je kijken of het inderdaad aan de brokjes zou liggen of dat er toch iets met hun gebitje niet in orde is misschien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht niet dat ze dezelfde luzerne aangeleverd krijgen, aangezien hope farms in Nederland wordt gemaakt en Science Selective in Engeland.


 


Op zich hoeft een wisseling van biks naar geen biks niet slecht te zijn. Zolang ze maar goed hooi blijven eten, bij voorkeur aangevuld met groenvoer en/of kruiden. Op die manier krijgen ze echt wel voldoende binnen voor een tijdje, pas op lange termijn kan het zijn dat ze echt tekorten krijgen. Maar ik hoop voor je dat het probleem dan is opgelost.


 


Er kunnen heel veel redenen zijn waarom ze het niet willen eten, gebitsproblemen, ziekte, stress, verstoord reukvermogen, geur of smaak van brokjes zijn anders, misschien bewaar je het in een emmer / blik en heb je dat met een nieuw schoonmaakmiddel schoongemaakt, of niet goed nagespoeld, of zelfs de voerbak. Het kan zo ontzettend veel zijn, buiten alleen de brokjes zelf. Blijft altijd lastig. Blijven proberen in ieder geval is mijn advies! Bied het op verschillende manieren en plekken aan, het kan ook zijn dat er iets is gebeurd toen ze bij de voerbak zaten en daar nu niet meer durven komen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het heeft bijna twee weken geduurd, maar inmiddels eten ze hun biks weer op.


Eerst begon Gijsje weer voorzichtig van de biks te eten (ze halveerde de brokjes en liet de andere helft dan liggen haha) en Guus twee dagen later ook weer. Vanmorgen waren de voerbakjes weer leeg en zaten ze zelfs naast de voerbak te wachten tot ze weer gevuld zouden worden hihi.


 


Waarschijnlijk smaakt deze biks toch anders dan voorheen. Gijsje en Guus waren echt van de een op de andere dag gestopt met biks eten, na het openen van een nieuwe zak voer. Het is dus wel duidelijk voor mij dat het aan het voer ligt. Het voer ruikt ook anders. Ze aten verder nog wel gewoon veel hooi en andere harde dingen, dus het lag gelukkig niet aan het gebit.


We hebben verschillende malen mailcontact gehad met de fabrikant en de SS biks worden inderdaad in Engeland gefabriceerd.


Er is hier in Nederland kennelijk ook wel iets van een hoofdkantoor, want we konden via hen mailen met de fabriek in Engeland.


Gijsje en Guus hebben dus bijna twee weken geleefd op hooi (heeeel veel hooi), kruiden en groenten.


Aangezien Evee schreef dat het niet zoveel kwaad kon om een poos geen biks te eten, maakte ik me ook niet zo'n zorgen erover en heb ik het gewoon even zo gelaten. Wel twee keer per dag het ritueel van voer geven volgehouden, ook al was er niet uit de bakjes. Dan deed ik gewoon of ik nieuw gaf en af en toe verversde ik het ook.


 


Ik ben wel heel blij dat ze weer gewoon hun biks eten en dat ze verder geen darmproblemen hebben gekregen van de plotselinge verandering van biks naar geen biks.


Nu maar hopen dat ze het voer ook weer een beetje lekker vinden smaken hihi  :bunny:  :bunny: 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .