Ga naar inhoud

Nog een ziek konijn


kb1988

Aanbevolen berichten

Het konijn van een goede vriend van me (waar ik het eerder in een topic even over heb gehad) lijkt nu hetzelfde als Kiddo te hebben. Deze vriend zit niet op BB, dus voor deze persoon open ik maar even een topic. De kenmerken lijken hetzelfde, alleen eet het nog iets meer als Kiddo deed en betreft het een binnenkonijn. Door omstandigheden is het ook nog eens tijdens zijn ziekteproces komen te verhuizen, dit was helaas niet te vermijden.


 


Het volgende probleem is iets groter. Baasje van dit konijn heeft geen geld voor de operatie (heeft geen eigen beheer over geld) Mijn bankrekening is ook zo goed als leeg, na het gedoe met Kiddo. Ik zie eigenlijk niets dat ik voor konijn en baasje kan doen, maar leg de vraag graag toch even hier neer.


 


Zolang het nog een beetje eet (baby voeding en beetje biks) hoeft dwangvoeden denk ik nog niet persée. Mocht dit wel het geval zijn, heb ik mijn dwangvoeding van Kiddo nog.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ziek konijn heeft medische hulp nodig. Dat hij geen beheer over eigen geld heeft wil niet zeggen dat hij het konijn maar ziek moet laten zijn. Mensen onder bewindvoering kunnen ook naar de dierenarts....

Je weet vantevoren dat een konijn ziek kan worden en naar een dierenarts zou moeten kunnen.

Baby voeding en een beetje biks is voor even een oplossing maar er zal toch actie moeten worden ondernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is, gaat dit konijn vandaag naar de dierenarts. Kreeg vanochtend een appje binnen dat nijn weer had gegeten en gedronken, maar welliswaar niet veel. Heb er ook maar meteen weer een appje achteraan gestuurd dat het naar de dierenarts moet.


 


Nee, deze persoon woont niet bij mij in en het konijn ook niet. Een paar deuren verderop.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas was het nog niet naar de dierenarts geweest. :( Het gaat nu echt achteruit en morgen breng ik konijn en baasje naar de dierenarts. Ze hebben dwangvoeding van Kiddo meegekregen, hopelijk is het nog niet te laat, al ben ik bang van wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dier medische zorg ontzeggen is strafbaar ook, misschien helpt het als je dat er bij vermeld. Wat vervelend om dit te lezen zeg, je kan geen dieren houden als je er ook niet voor wilt zorgen. Het belangrijkste is dat het dier bij de dierenarts komt, dat betalen komt dan desnoods later wel. Dierenartsen zijn ook mensen en daarmee kun je praten, de situatie uitleggen en evt iets regelen qua betalen (in termijnen bijv).


 


Ik snap dat dit konijn niet jouw verantwoording is Ken dus voel je niet aangesproken maar dit konijn moet vandaag nog naar een dierenarts! Je kan een konijn wat ziek is niet zo laten zitten, dit dier lijkt zoals je omschrijft al dagen ziek en zal pijn hebben.


Sowieso gaan dwang voeren zonder dat je weet wat er precies mankeert is niet aan te raden. Dit is echt sneu voor het beestje, als baasje kun je het niet maken je dier er zo bij te laten zitten en het maar dood te laten gaan. Bah, kan me er boos om maken hoor.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit nagevraagd. Blijkt dat het baasje 3 dagen geleden de eigen dierenarts belde die vertelde nog maar even te wachten tot het nog slechter ging. Daarom was er vandaag een afspraak gemaakt met de dierenarts waar ik zelf ook bij zat. Ik ben zelf niet bij het gesprek geweest, maar de afspraak is toch op morgen gezegd. Ik ga er nog even achteraan dat baasje beter NU kan gaan, hopelijk krijg ik het zo ver.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik het met de hele werkwijze van die dierenarts niet eens ben, en ik hoop dat het konijn het red, wil ik wel 1 belangrijk advies geven. Hou het konijn WARM!!! Zorg ervoor dat de lichaamstemperatuur niet daalt, maar goed op peil blijft. Een ziek konijn kan zijn/haar lichaamstemperatuur niet goed op peil houden en als ze afkoelen werken ook de maag en de darmen een heel stuk trager en dat kan je juist niet gebruiken. Hopelijk komt het goed.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik het met de hele werkwijze van die dierenarts niet eens ben, en ik hoop dat het konijn het red, wil ik wel 1 belangrijk advies geven. Hou het konijn WARM!!! Zorg ervoor dat de lichaamstemperatuur niet daalt, maar goed op peil blijft. Een ziek konijn kan zijn/haar lichaamstemperatuur niet goed op peil houden en als ze afkoelen werken ook de maag en de darmen een heel stuk trager en dat kan je juist niet gebruiken. Hopelijk komt het goed.

Deze informatie doorgespeeld. Kreeg terug dat baasje er een handdoek overheen gaat leggen, maar is dat wel genoeg? Ik had zelf ook liever dat konijntje vandaag al ging, maar zoals ik al zei heeft baasje geen eigen beheer over geld en volgens hun kan het baasje prima nog een dagje wachten, want dat scheelt 30 euro in kosten. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liefst ook een kruik erbij, wel opletten dat deze niet kapot wordt gebeten.


 


Het kan nu wel 30 euro schelen..... maar misschien morgen wel een konijn, ik hoop van niet, maar vind het echt geen fijne werkwijze zo, maar goed ik snap dat jij er ook weinig aan kan doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik eens met het baasje overleggen of een konijn hebben wel zo handig is. 
Als je er geen geld aan uit wilt/kunt geven dan is de vraag of je het konijn wel de verzorging kan geven die het verdiend (en wettelijk verplicht is). 

Konijn heeft misschien al 3 dagen pijn en omdat het 30 euro scheelt dan moet het maar pijn lijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die kruik schoot mij ook te binnen en had ik inmiddels al door geappt. De handdoek bleef konijn niet onder zitten, maar een kruik laten maken van een lege fles, warm water en een sok eromheen. Morgen zet ik mijn wekker en breng ik baasje en konijn naar DA. (Baasje heeft gebroken voet, dus een helpende hand is wel zo op zijn plaats)


 


Het is een binnenkonijn en het slaapt nu op de slaapkamer van baasje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als het niet meer warm aanvoelt, water verwisselen! Zal vannacht nog wel een aantal keer ververst moeten worden. Slim om bij het konijn in de buurt te slapen. Wat zijn op het moment de symptomen van het beestje, behalve niet (goed) eten/drinken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er vandaag 2x geweest. Het beestje is eigenlijk niet actief, maar springt afentoe nog wel in het rond. Het kwijlt en eet niet. Het heeft ook niet meer gekeuteld vandaag en dat vind ik een beetje zorgelijk. Zelf ben ik er al een beetje bang voor...


 


Drinken doet het trouwens nog wel. Ik zal door appen dat het verstandig is de kruik eventueel vannacht te verwisselen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah dat klinkt totaal niet goed :(


 


Inderdaad, tanden en kiezen goed laten controleren!


 


Dierenarts vragen om het baasje te leren buikmassage te geven, om de darmen te stimuleren. 


 


Ik hoop echt dat het niet te laat is, want geen keutels is echt vragen om een darm die stopt met werken en dus ook gas. Het liefste zou je gewoon NU die darmen op gang helpen/houden.


 


Beestje is niet kortademig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn geweest en de oorzaak is NIET de tandjes. Baasje kreeg medicijnen mee (pijnstillers en ik geloof iets voor de darmen) Dwangvoeren met Critical care en hopen dat konijntje aansterkt. Jammer genoeg vanochtend niet meer geweest hier, dus de buikmassage niet meer gelezen.


 


Het buikje was erg leeg en het had een flinke ondertemperatuur. (34 en een half graden) De dokter denkt dat er iets simpels is gebeurd, waardoor het zijn trek verloor.


 


Interessant detail, het konijntje was al een beetje ziek en door omstandigheden moest het baasje uit het huis waar het woonde. Het konijn is noodgedwongen een paar dagen alleen geweest daar. Met veel energie heeft het baasje het konijn toch naar het andere huis gekregen, waar het baasje tijdelijk woont. Een vrij complexe situatie, waar ik niet teveel op in ga (en ook de reden is dat ik niet spreek met haar/hem i.v.m. privacy)


 


Ik denk persoonlijk dat het konijn mogelijk last heeft ondervinden van het alleen zijn i.c.m. de plotselinge verhuizing. (Naar een andere woonplaats ca. 10km verderop)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .