Ga naar inhoud

Zwartje eet nog steeds niet


Natasja_Verkijk

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdag is Zwartje bij ons komen wonen.


Zijn vriendinnetje is eind augustus overleden, en is daarna steeds minder gaan eten en werd steeds minder actief


Het plan was om hem te koppelen aan Pluis, ik heb ze op neutraal terrein bij elkaar gezet en dit ging goed.


Alleen Zwartje at weinig tot niks ( Pluis eet altijd als een bouwvakker :P ), bleef steeds liggen en was niet actief.


Zo heb ik ze 2 dagen laten zitten, tot vrijdag ik allemaal kleine keuteltjes van hem vond.


De da heeft toen ciseral meegegeven, 2 tot 4 x daags 0.62 ml.


Nou is er wel wat andijvie ingegaan, dat heb ik natgemaakt, want meneer drinkt ook niet veel.


Alleen een slokje als hij zijn medicijnen heeft gehad, om de vieze smaak weg te spoelen neem ik aan.


Ik heb al een afspraak bij de da gemaakt net, om 11 uur morgenochtend.


Weet iemand wat dit kan zijn, ik denk zelf gas of levercoccidiose of iets dergelijks.


Waar moet ik nu nog op letten of kan ik morgen naar vragen ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zn bekje is dus helemaal goed?


 


Zn buik, zoals je zelf zegt. Misschien kun je alvast wat keutels opvangen (mocht ie die nog hebben) en meenemen, kan de dierenarts daar meteen naar kijken.


 


Weet je toevallig hoe hij bij zn vorige baas dronk? En hoe krijgt ie drinken, soms willen ze liever een bakje als ze zich niet lekker voelen.


 


Krijgt hij eigenlijk pijnstilling? Misschien toch laten kijken met een bloedonderzoek of er ontstekingswaarden te zien zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de da wel, hij had ook een traanoogje, dus daar dachten we dat t door kwam, maar helemaal niks te zien.


Hij had daar een giant fles hangen. Alleen zag ik wel dat die helemaal groen was, dus die is gelijk de kliko in gegaan.


Nu hangt er een 150 ml flesje en een bakje met water.


Ik heb toevallig de kooi verschoont vanmorgen.


Als er straks keutels in liggen neem ik ze idd mee.


 


Pijnstilling krijgt hij niet nee. zal er morgen gelijk naar vragen.


Heb nog wel wat staan, maar dat hebben dierenartsen niet graag toch, dat je dat geeft voordat je er naartoe gaat


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee daar schrok ik idd ook van.


En had hem niks gevoerd.


Als hij verstopt zit of iets en ik ga er nog een hele spuit dwangvoer in proppen lijkt me dat ook geen pretje.


Dus ik hou het nu nog ff op natte andijvie. Dat neemt hij tenminste van me aan zonder stress.


Als hij loopt lijkt het er goed uit te zien.


Hij heeft wel een dikke buik, maar dat kan ook zijn omdat hij gemengd voer en oud brood kreeg van de vorige eigenaar.


Verder ligt hij alleen maar.


Heb hem nu maar op een handdoek gezet, dan kan ik de keutels snel zien en goed in de gaten houden


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft in ieder geval stoelgang, dat de keutels klein zijn is niet gek met weinig eten en drinken. Maar niet ideaal natuurlijk.


Weet niet of je het al doet, maar zou anders kijken of je zn buikje voorzichtig kunt masseren. Hier helpt dat nagenoeg altijd.


Ik geef zieke konijnen altijd kruiden: bladselderij, peterselie en/of basilicum. Thijm, dille, rozemarijn, of salie kan ook nog. Misschien zit daar nog iets tussen wat ie wel graag wil. De meeste zijn spijsvertering bevorderend ook nog dacht ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eigenlijk wel met de dierenarts overleggen over pijnstilling nu. Straks gaat er de hele nacht niks meer in.

Ook vraag ik me af hoe de kiezen beoordeeld zijn. Niet eten en traanogen zijn wat mij betreft gebitsproblemrn tot het tegendeel bewezen is.

Ik hoop dat he morgen bij de dierenarts wat verder komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet natuurlijk niet wat er met Zwartje aan de hand is, ik ben geen dierenarts, maar wat Christaaa aangeeft, wellicht toch even overleg met de dierenarts over pijnstilling.

En ook aangaande de kiezen. Hoe is vastgesteld dat er geen haken op de kiezen zitten, heb hier al twee keer aan de hand gehad dat op de achterste kiezen haken zaten, die op de normale manier niet te zien waren. Er is een speciaal apparaat waarmee de achterste kiezen beter te controleren zijn, maar dan nog is niet alles te zien. Wellicht morgen toch een goede checkup van het gebit. Er kan ook een ontsteking onder een kies zitten. Heb ik hier nl ook een keer gehad. Konijn gestopt met eten, gebit goed gecontroleerd, niets te vinden, bleek er een ontsteking onder een kies te zitten.

Hopelijk krijg je morgen duidelijkheid bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad goed nogmaals naar de kiezen laten kijken.

Mijn konijn is hier vorige maand aan overleden.

Eerste diagnose van de dierenarts was ook dat er niks aan de hand was met de kiezen.

Dit bleek later dus van wel.

Toen bij de operatie om de haken te verwijderen was ie te ver verzwakt en is kort na ontwaken vanuit de narcose overleden.

Op aandringen dus dat ze goed nogmaals kijken.

Het gedrag van Zwartje zegt genoeg lijkt me..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hem andijvie aanbied neemt hij het wel aan, dus elk uur een paar stukkies aanbieden.


Ik ben meestal tot laat op en mijn vriend meestal nog later, dus die kan voordat hij gaat slapen nog wat aangeven.


En dan morgen zo verder tot ik naar de da kan.


 


Ik ga zeker vragen of hij pijnstilling mag hebben.


 


Hij heeft met zo'n metalen ding in zn bekkie gekeken vrijdag en wat hij daarmee heeft kunnen zien stond allemaal netjes.


 


Mocht het nou toch echt niet de kiezen zijn, wat kan ik dan nog meer vragen ?


gas, verstopping, levercoccidiose.


Ik neem zoiezo zn keutels van vandaag mee, zijn wel mooi rond, alleen extreem klein.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De da heeft de kiezen nogmaals nagekeken, hoefde het niet eens te vragen. Alles stond mooi recht, geen haken.


Aangezien hij niet veel gegeten heeft zat er ook geen etensresten in het bekkie, dus hij kon alle kiezen goed zien.


 


Gisteravond begon hij ook opeens te 'knorren' als ik in de buurt kwam, dacht dat het stress was.


Nou blijkt dus dat het een rochel is, ik heb AB mee gekregen.


Oh ja, en pijnstilling ! 0.7 ml, 2 x daags, net als de AB.


en met ciseral moest ik ook gewoon doorgaan uiteraard.


 


De da kon door de rochel niet naar zn hartje luisteren.


Dus fingers crossed dat de AB gaat helpen en hij na de winter lekker samen met pluis naar buiten kan. :dance:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .