Ga naar inhoud

Behandeling bij Myxomatose?


Eefje91

Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,


 


Graag zou ik om jullie advies vragen bij het volgende:


 


Mijn tante heeft drie lieve hangoortjes (buiten). Nu heeft een van deze konijnen afgelopen week myxomatose opgelopen (waarschijnlijk door een mug) en hebben ze het konijn helaas in moeten laten slapen.


De dierenarts zei dat het afwachten was of de andere twee ook besmet waren. Nu heeft sinds vanmorgen een van de andere konijnen ook symptomen.


Ik kan mij herinneren dat er hier op het forum mensen zijn die meegemaakt hadden dat een konijn myxomatose overleefd had.


Graag zou ik daarvan horen wat mijn tante nu het beste kan doen. Is het mogelijk dit konijn met beginnende verschijnselen te laten behandelen en zou ik haar daarvoor misschien het beste kunnen wijzen op Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht? Die zijn qua inzichten en behandelingen bij konijnen toch het 'verst'?


En het konijn wat op dit moment nog geen verschijnselen heeft, maar waarschijnlijk wel ook het virus? Weet iemand hoe de kansen dan zijn voor het konijn om erbovenop te komen wanneer hij tijdig behandeling krijgt?


 


Graag zou ik in contact komen met diegenen die met een soortgelijke situatie te maken hebben gehad, zodat m'n tante verder geholpen zou kunnen worden.


 


Alvast bedankt!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de konijnen ingeent?

ChloeC (?) had een konijn dat myx heeft overleefd, zonder vaccinatie vooraf. Volgens mij schreef ze laatst dat hij wel erg zwak gebleven was. Verder ken ik geen konijn dat het overleefd heeft. Ik zou er zelf voor kiezen konijnen die flinke symptomen hebben direct in te laten slapen. Het enige dat je kunt doen is complicaties (voornamelijk infecties) behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is heel, heel klein dat ze er door komen. Een enkele keer is behandeling succesvol maar naar mijn mening is die kans te klein om ze zo'n lijdensweg aan te doen. Dat gezegd hebbende, Wilhelminapark heeft er wel eens konijntjes door gekregen dus ik zou inderdaad contact met hen opnemen. Ze hebben volgens mij ook een artikel over de behandeling van myxomatose op de site staan. Succes en sterkte voor je tante.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Christa en Dollie, en Wilhelminapark heeft inderdaad een pagina over myx en die heb ik net ook naar m'n tante doorgestuurd.


Een van de konijnen heeft al wat gezwollen oogjes, maar de ander heeft nog helemaal geen symptomen.


Wanneer het konijnen al ernstige symptomen heeft zou voor mij de voorkeur ook naar het besparen van de lijdensweg gaan en dus naar het konijn te laten inslapen. Dit hebben ze ook gedaan bij het eerste konijn.


Ik las nu net op de site van Wilhelminapark dat wanneer een konijn in een groep myxomatose heeft, de konijnen uit diezelfde groep zonder verschijnselen nog geënt kunnen worden. Misschien is dat dan een optie voor het konijn zonder de symptomen.


Jammer dat hun dierenarts niet eerder gehandeld heeft!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aafke heeft myxomatose overleefd.


 


Na de laatste controle (3 weken geleden) is ze myxomatose vrij verklaard. Hoe ze er precies is aangekomen zal wel een raadsel blijven omdat ze gevonden is. Ondanks dat vele hier er anders over dachten hebben we haar toch een kans gegeven, mede omdat de symptomen niet ernstig waren en de dierenarts haar zeker nog een kans gaf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoopvol bericht Cynthia! Wat fijn dat Aafke er bovenop is gekomen.


Vrees echter ook dat de inenting een verschil gemaakt heeft hierin.


Alsnog heb wel wat aan die info, want het konijn zonder symptomen zo gauw mogelijk te laten enten nu, lijkt mij de beste optie...


Natuurlijk laat ik de uiteindelijke beslissing aan mijn tante, ik hoop haar alleen te kunnen helpen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voedstertje van het overgebleven stel was in 1 dag tijd zoveel achteruit gegaan dat ze haar vanmorgen hebben laten inslapen. Ze zagen het niet zitten het hele lijdenstraject van een week of 6 in te gaan zonder te weten of het überhaupt zou helpen. Ik kan me helemaal vinden in hun beslissing maar vindt het natuurlijk wel verdrietig.


Het rammetje wordt niet meer gevaccineerd omdat de dierenarts dat te riskant vindt. Het is hopen op een wonder, maar ik vrees het ergste.


Gelukkig is mijn tante erg met dieren begaan en zal ze ze nooit (onnodig) laten lijden.


 


Bedankt voor jullie hulp. Ik zal nog laten weten hoe het met het rammetje afloopt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach sneu. Ja kan ook wel begrijpen dat de dierenarts het te riskant vindt. Eigenlijk was dat altijd wel ook het advies om mogelijk besmette dieren niet in te enten. Waarom weet ik eigenlijk niet precies. Eenmaal besmet is het toch einde verhaal. Dus waarom het risico eigenlijk nemen om niet te enten? Ik weet het niet maar het zal vast een goede reden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet logisch een besmet konijn te vaccineren. Je geeft geen antistoffen, maar inactief (of verminderd actief, dat weet ik niet) virus. Het immuunsysteem maakt al antistoffen tegen myx. Dat wordt niet anders als je nog gaat vaccineren. Je zou kunnen redeneren dat het immuunsysteem nu de aandacht moet verdelen. Dat maakt de situatie slechter.

Geen idee wat er verder over bekend is, maar dit is de theorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh staat dat nu ook daar op de site? Ik wist dat er goede resultaten mee waren in Engeland maar moest eerst nog verder onderzocht worden.

Het is niet logisch een besmet konijn te vaccineren. Je geeft geen antistoffen, maar inactief (of verminderd actief, dat weet ik niet) virus. Het immuunsysteem maakt al antistoffen tegen myx. Dat wordt niet anders als je nog gaat vaccineren. Je zou kunnen redeneren dat het immuunsysteem nu de aandacht moet verdelen. Dat maakt de situatie slechter.

Geen idee wat er verder over bekend is, maar dit is de theorie.

Ja dat weet ik ook wel. Maar de aandacht verdelen? Zoals ik al zei is een besmet konijn sowieso ten dode opgeschreven. Het is niet dat ie het dan mogelijk wel overleeft als hij geen injectie krijgt. Dus vandaar mijn vraag: waarom het risico lopen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! Het gaat nog steeds goed met het rammetje, hij is wel tegen het virus aan het vechten want zijn geslachtsdeel was wat verdikt, maar het heeft verder (nog) niet doorgezet! Ik hoop zo dat hij het haalt. Als hij het weekend goed doorkomt, mag hij gevaccineerd worden van de dierenarts.


Ik laat het jullie weten! :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag had ik hier terug gekomen met beter nieuws maar helaas, het rammetje kreeg meer ziekteverschijnselen en is ook ingeslapen.


Gelukkig is alledrie de nijnen het lijden bespaard gebleven door hun baasjes en zijn ze nu weer samen aan de andere kant van de regenboogbrug  :rainbow: 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .