Ga naar inhoud

Groep konijnen plotseling dood


Geitje

Aanbevolen berichten

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten had ik een groep van vijf konijnen. een ram en vier vrouwtjes van twee tot zeven jaar oud. Het was een zeer hechte groep die alles samen deden en op een hoopje bij elkaar sliepen. Nu vond ik drie weken geleden opeens een van mijn konijnen dood in het hok. Zelf had ik geen idee oe het zou kunnen komen, ze was namelijk ingeent en had voor zover ik weet geen aangeboren afwijking of iets dergelijks. Veder zag ze er niet ziek uit, at een paar uur daarvoor nog gewoon en ook haar ogen waren niet nat of rood. Ik he toen aan de dierenarts gevraagt wat het zou kunnen zijn en of het eventueel ziekte was waar ook mijn anderen konijnen aan zouden kunnen overlijden. De dierenarts kon niets aan een ziekte of iets anders vinden.


 


Nu vond ik twee weken daarna weer een dood konijn in het hok, in hetzelfde hoekje waar ook het andere konijn lag. Over haar heen lag een een van mijn andere konijnen heel slap en suf. die heb ik toen direct meegenomen en nog geprobeert haar dwangvoer te geven, want ze wilde niks meer eten.  Een kwartier later was zij ook dood. Ook deze konijnen zagen er veder normaal uit. Ze waren wel een stuk rustiger na het ovelijden van het andere konijn, maar ik dacht dat het kwam door verdriet.


 


Nu is gister mijn ram overleden, ook weer in het zelfde hoekje. Een dag ervoor rende die nog gewoon rond met het andere konijn en at en dronk die ook nog gewoon. Ik ben weer naar een dierenarts gegaan (dit keer een andere) met de vraag wat het kan zijn en ook deze kon niet iets vinden. Ik heb nu nog een konijntje over, die heel zielig alleen in het hok zit. Ze eet en drinkt wel nog gewoon goed. Nu ben ik heel bang dat ok zij dood gaat. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik het beste kan doen voor het konijn wat nu nog leeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah, wat naar zeg! Lijkt me echt een nachtmerrie.

Als ze niet gevaccineerd waren, zou ik denken aan VHS. Is de vaccinatie recent gedaan?

Kunnen ze iets verkeerds gegeten hebben?

Ik denk dat je er niet achter gaat komen, maar snap dat je je veel zorgen maakt om je laatste konijntje. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat is dit vreselijk. Echt een nachtmerrie.

Ik dacht hetzelfde als Christaa VHS maar ik lees dat ze ingeënt waren.

Dan zou ik toch denken aan iets giftigs wat ze gegeten hebben.

Als je het echt zou willen weten zou je autoptie kunnen laten doen. Maar vaak kost dit geld en soms vinden ze de oorzaak ook nog niet.

Ik wens jou heel veel sterkte.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen het het konijn wat nog leeft. Ze is vanaf haar geboorte al gewend allemaal konijnen om haar heen te hebben en dit is dus de eerste keer dat ze alleen is. Ze was altijd al een beetje schuw maar ze hield wel van aaien. Als ik nu bij haar kom begint ze te grommen en bijt ze in mijn hand, iets wat ze voorheen nog nooit heeft gedaan. Een nieuw konijn er bijnemen lijkt mij nu geen optie omdat ik bang ben dat ze een deze dagen toch ook overlijd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar uit de ren halen. Als het iets besmettelijks is, heeft ze het vast al. Maar toen in de opvang waren het allemaal konijntjes uit dezelfde ren. Geen idee of het iets uithaalt natuurlijk, maar verder kun je volgens mij niet veel. Misschien nog even je hooi uitpluizen of daar iets geks in zit?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit dr hok halen zal moeilijk worden omdat ik veder alleen maar een reiskooitje heb.  Kan het er veder iets mee te maken hebben dat ze allemaal in het zelfde hoekje lagen toen ik ze dood vond? Het is nou ook weer niet zo dat ze zo'n klein hokje hebben dat ze nergens anders konden liggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

In welk deel van het land woon je? Misschien dat iemand van hier je een hok kan lenen. Of kijk eens op marktplaats of op weggeefhoeken op fb (in jouw regio). In mijn regio kan ik ze zowat dagelijks uitzoeken bij wijze van spreken.


 


Ik vind het echt heel naar voor je. Ook zo onvoorstelbaar dat je konijnen zo ineens dood zijn. En de buren hebben geen taxus of buxus gesnoeid? Het is nu snoeiseizoen en het waait nogal eens, dus het kan zijn dat er wat naar binnen is gewaaid wat giftig is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts niet voorgesteld om autopsie te doen op de andere konijnen? Toen Yeti dit jaar bij mij ineens plotseling dood was, kreeg ik 's maandags te horen dat ze het wel jammer vonden dat we haar direct begraven hadden ivm autopsie.


 


Het is gewoon heel lastig om aan een ziekte te denken. VHS klinkt wel logisch, maar die van jou hebben de inenting gehad. Dus dan ga je daar niet van uit. En het is gewoon zo moeilijk om iets te noemen vanaf de andere kant van het scherm. Maar het is gewoon zwaar kloten voor je. :(


 


Even een andere gedachtengang: wat voor soort hooi gebruik je en waar komt het vandaan? Mijn dierenarts dacht dat het heel goed kon dat ik een bepaalde schimmel op het hooi kon hebben zitten (ik had het een keertje bij een andere boer gehaald en het was heel erg oud en stoffig hooi). Iets wat ik niet heb laten onderzoeken (de rest van de konijnen leeft gelukkig nog steeds), geen idee waar dat zou kunnen. Maar het is gewoon iets wat door mijn hoofd schiet en hoeft niks te betekenen te hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig wat een nachtmerrie.

Inderdaad zou ik van iemand een hok proberen te lenen met het verhaal van christa in het achterhoofd. Misschien is het nog niet te laat. Geen idee wat je kan doen maar het is het enige wat ik kan bedenken.

Wellicht ook voor de zekerheid een nieuwe zak voer en een nieuwe zak of baal hooi nemen.

Qua ziekte kan ik niks besmettelijks bedenken waar konijnen zomaar dood van neervallen behalve VHD dus wat dat betreft zou ik het echt niet weten en daarom dus in omgevingsfactoren zoeken en die veranderen.

Veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met het verlies van je konijnen, vreselijk zeg om zo plots je konijnen te verliezen en niet te weten waar aan.

Ik sluit me aan bij de rest, zou het overgebleven konijn in een ander verblijf huisvesten sowieso en uit voorzorg evt ander hooi en nieuw voer aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat erg zeg!! wel heel goed dat je elke keer naar de DA bent gegaan.. nu weet je in ieder geval dat je er zelf alles aan gedaan hebt. Ik zou de laatste ook binnen halen als ik jou was. Ik heb geen verstand van konijnenziekten maar omdat je zegt dat het steeds op dezelfde plek was, lijkt me toch een veiliger gevoel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, wat vreselijk.... kan geloven dat je nu zo bang bent dat je laatste konijntje ook niet zal overleven, je vertelde dat de nare gebeurtenissen altijd op de zelfde plek gebeurden, ik dacht eerst meteen om toch die plek eens te controleren of er daar niets mis is of zo. net als zomer88 zou ik mijn konijn ook binnen halen, dan kan je hem beter in de gaten houden en moest je iets verd8 zien meteen naar de DA gaan, ik zou nu ook toch al voor een controle gaan, dan kan je je konijn nog eens laten nakijken, ik weet eigenlijk niets van ziektes af, maar ik zou toch ff een bezoekje brengen, miss dat de DA toch iets verd8 ziet of zo? ik weet het ook niet zo goed, maar misschien dat het wel iets helpt? ik hoop in ieder geval dat je niet hetzelfde moet meemaken, sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, wat een nachtmerrie. Het enige wat ik nog kan bedenken is een buurjongen/meisje/man die met een luchtdrukpistool op je konijnen heeft geschoten. Dat zijn hele kleine kogeltjes, ik denk dat je dan wel een klein gaatje ergens zou moeten zien. Het is wel vergezocht hoor maar omdat je zegt op dezelfde plek gevonden steeds, misschien dat een schutter goed uitzicht had op die plek? Misschien kun je het overleden konijn nog eens goed controleren op kleine wondjes.

Ik denk zelf ook niet aan een besmettelijke ziekte eigenlijk. Ik heb dit jaar 3 konijnen verloren die dezelfde leeftijd hadden, aan kanker. Maar dan zie je toch symptomen zoals vermagering. Wel een mysterie zo en geen leuke!

Het konijn wat net overleden is, zou je nog kunnen laten onderzoeken. Moet je hem wel koel leggen. Zou je kunnen doen, anders blijf je zo in onzekerheid. Er is een kans dat er niks uitkomt maar aan de binnenkant is meer te zien dan aan de buitenkant. Waren ze allemaal familie van elkaar eigenlijk? Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dolly neergeschoten? Dat lijkt me inderdaad wel heel ver gezocht hoor. Het is natuurlijk niet 100% uitgesloten (want wat is dat wel), maar als dat zo was dan zou ik niet meer in mijn tuin durven komen. Wel een heel precieze schutter dan...

Iets besmettelijk of vergiftiging lijkt me wat meer voor de hand te liggen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest al aan gtst denken maar daar hebben we een apart topic voor tegenwoordig ;). Neergeschoten zou niet 1,2,3 in mij opkomen, dat zou wel écht bizar zijn. Niet dat het perse niet kan wat Lien ook zegt maar het lijkt me niet voor de hand liggend, dan zou je dat toch gemerkt hebben aan iets van een wondje of bloed wat uit neus/mond/oren komt?

Al heb ik weinig tot geen verstand van schotwonden.

Is het overgebleven konijn inmiddels verplaatst/ evt binnen gehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou idd wel heel bijzonder zijn maar niet onmogelijk. Als die persoon dan mensen in de tuin ziet, schiet ie natuurlijk niet. Het kwam in me op omdat ze steeds op dezelfde plek gevonden worden. Heel wantrouwig naar de medemens is het wel maar ja, je hebt er gekken bij zitten. Er zijn ook katten en hondenhaters die dat soort dingen doen, wie weet zijn er ook konijnenhaters. Of mensen die van jagen houden en stiekem oefenen op jouw konijnen. Of iemand die een hekel aan je heeft ofzo. Ik hoop natuurlijk dat het iets anders is maar theoretisch kan het wel.

Of iets giftigs gegeten maar dan zou je toch iets moeten vinden. Staat er misschien een boom in de buurt die giftig voor ze is en dat ze een enkel blad opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij weer een Dolly-sprookje. Jammer dat je weer een serieus topic met dit soort onzin moet bevuilen.

Zoals je in het eerste topic kunt lezen is het konijn onderzocht en is er niks gevonden. Dus ook geen bloed of schotwond. Het derde konijntje is lusteloos aangetroffen en kort daarop overleden. Jouw fantasie past hier dus niet bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieren kruipen vaak weg als ze voelen dat ze gaan sterven. Dat zal vast gewoon een hoekje zijn waar ze intuïtief naartoe gaan omdat ze denken dat ze daar rustig kunnen sterven.


 


Snap niet waarom je er weer zo'n vergezochte theorie bij moet halen Dolly. We proberen hier met zijn allen iets te bedenken wat logisch zou zijn en een goede mogelijkheid zou zijn. Jij komt weer met iets heel raars aanzetten. Een giftig blaadje is een stuk waarschijnlijker dus waarom van die gekke dingen verzinnen?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .