Ga naar inhoud

Ziek of een rot humeur?


salina

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vanmorgen viel mij in eens op dat Timon niet eet. Normaal als ik 'smorgens kom om te voerem dan ren Timon naar de voerbakje. Timon zat vanmorgen ook in een hoekje alleen. Ik moest vandaag gaan werken dus ik kon hem vandaag niet de gaten houden. Ik heb net weer gevoerd en weer eet Timon niks en ik kon deze keer gewoon aaien en vast pakken terwijl hij normaal niks van wilt hebben. Ik heb de DA gebeld maar zij zijn gestolen.

Ik bel morgen voor een afspraak of is dit te snel? Moet ik eerst een paar dagen aan kijken? Wat kan het zijn dat hij zo is? Aan de buiten is er niks te zien. Ik bedoel aan de buitenkant ziet hij gezond uit. Toen ik Timon optilde en weer op de grond ging zetten, sprong hij van mij weg. Dus hij is wel alert. Hij huppelt normaal.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn niet eet, kunnen zijn darmen stil komen te liggen. Dit kan al na 24 uur niks te hebben gegeten, sommige zeggen zelfs na 12 uur. Als de darmen stil komen te liggen, kan een konijn daaraan sterven tenzij die medicatie krijgt om de darm weer op gang te helpen. En het rustige gedrag zegt ook dat je konijn ziek is. Ik zou dus zeker morgenochtend een dierenarts opzoeken. Heeft ie gekeuteld vandaag? Misschien heb je toevallig net verschoond. Een konijn met een stille darm stopt met keutelen namelijk. Het is soms erg lastig de darmen weer op gang te helpen, vandaar dat het het beste is zo snel mogelijk een dierenarts op te zoeken als je merkt dat ze niks eten. Wat je konijn heeft, is niet te zeggen, maar hij heeft wel snel hulp nodig vanwege die darmen. Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer terug van de DA. De arts kan niet echt aangeven wat Timon heeft. Hij is getempt en heeft 36.6 en heef dunne ontlasting in zijn darmen zitten. Hij kan geschrokken zijn, erg pijn hebben of weerhaakjes in zijn mond zitten waardoor hij niet eet. Hij heeft medic voor zijn darmen en pijnstillers gekregen en dwangvoer. Ik moet elke uur zijn buik masseren om zijn darmen in gang te zetten.. Timon heeft net zijn medic gekregen. Zijn buik is gemasseerd en dwangvoer is opgegeten wat wel goed ging. Met dwangvoeren hoorde ik Timon wel knarsen met zijn tanden. Misschien toch weerhaakjes? Ik lig op de bank naast Timon en hou hem goed in de gaten. Hij ligt lekker tegen een warme kruik aan. Hopen dat het snel goed komt.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je meteen bent gegaan, die temperatuur is echt ondertemperatuur dus probeer hem in ieder geval zo snel mogelijk weer goed warm te krijgen, dan werken de darmen ook beter.


 


Dat tandenknarsen is meestal een teken van pijn, is er goed geconstateerd dat er geen gas of verstopping is? Succes in ieder geval vannacht! De temperatuur is wel HEEL belangrijk! Houd die goed in de gaten!


Link naar reactie
Delen op andere sites

wat heeft de dieren artzs gedaan/gezegd over de weeraakjes? heeft hij niet gecontroleerd of ze er zaten? hij heeft ze dus niet weg gehaalt, heeft hij geadviseerd om dit overdag bij je eigen dieren arts te laten doen?


 


Hoe belangrijk dwangvoer ook is in gevallen van slecht zelf eten, het doet heel weinig tegen weerhaakjes op de tanden, hooi helpt misschien wel een beetje maar dan moet hij dit wel gaan eten, zacht voer verandert hier niks aan.


 


Heel veel sterkte toegewenst, warmte en eten doen een hoop voor nijntjes, ik hoop ook dat het goed gaat/blijft gaan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Modwain, het belangrijkste is nu dat de darmpjes op gang komen en blijven... Als dat ok zit kan er goed gekeken worden naar haakjes, maar veel DA's brengen de hupsels daarvoor onder narcose wat nu gewoon te gevaarlijk is. Met een kijkertje kun je ook niet alles zien dus ik vind het persoonlijk alleen maar goed dat er gezegd is mogelijk...

Belangrijkste is dat Timons temperatuur weer verhoogt en dat zn darmpjes weer doen wat ze moeten doen. Dus inderdaad wat Domino ook zei zorg echt dat zn temperatuur om hoog gaat.

Super dat je zo snel hebt gehandeld en heel veel succes en beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat de darmen weer goed op gang gaan komen en Timon zijn temperatuur weer omhoog gaat, dat is het belangrijkst inderdaad. Ik ben wel net als Domino benieuwd of er iets gezegd is van verstopping of gas?

Knarsen lijkt me in dit geval ook een teken van pijn, niet fijn natuurlijk maar hij heeft nu gelukkig pijnstillers. Wordt er nog op een later moment gekeken of Timon haakjes op de kiezen heeft? Als die er zitten dienen ze wel verwijderd te worden natuurlijk want anders gaat Timon niet uit zichzelf eten, met haakjes doet dit erg veel pijn. Dit wordt inderdaad onder narcose bekeken om goed achterin het bekje te kunnen kijken, maar het is belangrijk dat Timon nu eerst vooruit gaat en niet verder achteruit. 
Houdt hem maar lekker warm, beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja sorry, de arts zei ook van dat hij nu niet onder de narcose kan brengen omdat Timon kan overlijden omdat hij zwak is zoals femmeke gezegd heeft. Ik moet in de ochtend mijn eigen dierenarts bellen om te vertellen hoe het vanacht gegaan is. Arts voelde geen verstopping of gas zitten in zijn buik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het gaat goed. Heb elke uur zijn buik gemasseerd. Vanmorgen medicijnen gegeven. Vanmorgen ook dwangvoer gegeven maar hij likte gewoon dat injectie ding af. Timon heeft vanacht en vanmorgen normaal gekeuteld. Heeft hooi gegeten en water gedronken. Timon is wat levendiger geworden. Ik ben blij!! Dit allemaal Door gegeven naar mijn eigen DA. Vanavond toch voor de zekerheid langs komen om te kijken voor de weerhaakjes in zijn mond. Of hij het wel heeft.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .