Ga naar inhoud

EC? Preventief panacur geven?


noessa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.
 

Ik heb het vermoeden dat Ziggy EC heeft. We zijn vandaag bij de dierenarts geweest met haar. Ze is in een maand van 1300 naar 1100 gram gegaan. Ze plast ook ineens veel en door haar hele kooi. Ze drinkt ook veel 200 tot 250 ml per dag. Ook heeft ze nu 2x in een week even een uur gehad dat ze ineens heel raar languit op de grond ging liggen. Verder is ze wel actief, gezellig en eet ze goed.
De dierenarts zag niks raars aan haar. Haar temperatuur was goed, blaas en nieren waren niet overgevoelig. Dus de dierenarts zag geen reden om panacur te geven (danwel preventief).
 

Ik twijfel wel aan de diagnose. Denken jullie dat het verstandig is om preventief panacur te geven? Kan dit kwaad? Of geeft panacur ook nadelige effecten stel dat ze toch niet ziek is? Ik vind het zo lastig...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur heeft geen bijwerkingen zolang je het niet meer dan een maand achter elkaar geeft, er zijn inderdaad mensen die het preventief geven tegen wormen of EC dus dat kan zeker.

Maar in jouw geval zou ik het niet preventief vinden maar gewoon logisch.

Ik weet niet wat de dierenarts dacht te vinden en ik ben geen dierenarts maar als het baasje deze verschijnselen opnoemt dan zou ik het best logisch vinden om aan Panacur te denken. Maar niet alle dierenartsen zijn bekend met EC.

Wat zei hij dan over het afvallen, het plassen en het drinken en raar liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wist hier verder niet zo veel te zeggen over het drinken, plassen en raar liggen. Jammer. Want tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met deze dierenarts.

 

Op internet vind ik: Bij knaagdieren wordt fenbendazol gebruikt voor de behandeling van Encephalitozoon cuniculi. (Fenbendrops) dit kan ik op internet bestellen. weet iemand of dit hetzelfde is/werkt als panacur?
Bij een besmetting met Encephalitozoon cuniculi is de behandeling 20 mg per kg lichaamsgewicht gedurende 28 dagen. Klopt dit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee. Ook in die dosering? Sterkte met jouw nijn ook!

 

Dank je wel!

En ja ik geloof van wel, maar ik zou ook als ik jou was even bij een andere dierenarts langsgaan (liefst een die bekend is met EC) en dan overleggen wat te doen. Want om inderdaad zelf te gaan dokteren vind ik een beetje tricky. Misschien moet je er nog meer bij geven waardoor de behandeling echt goed aanslaat, ik heb namelijk ook meerdere medicijnen voor m'n konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wist hier verder niet zo veel te zeggen over het drinken, plassen en raar liggen. Jammer. Want tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met deze dierenarts.

 

Op internet vind ik: Bij knaagdieren wordt fenbendazol gebruikt voor de behandeling van Encephalitozoon cuniculi. (Fenbendrops) dit kan ik op internet bestellen. weet iemand of dit hetzelfde is/werkt als panacur?

Bij een besmetting met Encephalitozoon cuniculi is de behandeling 20 mg per kg lichaamsgewicht gedurende 28 dagen. Klopt dit?

 

Fenbendazol is het bestanddeel,  Panacur is de brand name. Zoek een andere Da die het ziektebeeld kent en indien nodig bespreek met hem / haar de dosering (voor de omrekening van mg naar ml etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fenbendrops staat keurig in de bijsluiter heel gemakkelijk de dosering (alleen een beetje jammer dat konijnen onder de knaagdieren vallen ;)):


http://www.astfarma.nl/wp-content/uploads/2014/03/b-fenbendrops-a4.pdf


Knaagdieren:

20 mg fenbendazol per kg lichaamsgewicht per

dag gedurende 5 dagen of 40-60 mg per 

kg lichaamsgewicht éénmalig, te herhalen na

14 dagen.

Bij een besmetting met Encephalitozoon 

cuniculi is de behandeling 20 mg per 

kg lichaamsgewicht gedurende 28 dagen.

Bij een besmetting met Giardia spp. is de

behandeling 40-60 mg per kg lichaamsgewicht

gedurende 3 dagen.

 

Ow ja en er staat in:


Samenstelling

Bevat per ml: 20 mg fenbendazol.

 

Al zou ik natuurlijk wel even contact opnemen met een goede dierenarts :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de adviezen.

Met 3 dierenartsen gebeld. die gaven aan om urine te testen op blaasontsteking en als dit het niet is feben drops geven voor 28 dagen. Dus gelijk urine afgegeven. Idd geen blaasontsteking dus we gaan vandaag aan die kuur beginnen. Ben blij dat ik toch heb doorgedramd :) dankjewel bb'ers voor jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook! En jij bent zelf zo verstandig om je niet neer te leggen bij een reactie van de dierenarts waar je niks aan hebt en hier even verder te vragen. Zelf wist je ook al dat Panacur wellicht een idee was, dus niks te danken :P

Succes met de kuur :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .