Ga naar inhoud

Konijn ziek... moet ff wat kwijt


saskiaa

Aanbevolen berichten

Antibiotica geven is niet ongezond hoor, dat wordt het pas als je het een aantal maanden achter elkaar geeft. Mijn konijnen hebben anderhalf jaar lang af en aan antibiotica gehad en de meeste hebben er niks aan over gehouden. Een voedster heeft nu wel chronische darmproblemen maar ik had er 6 en de rest heeft dat nooit gehad.

Ik zou nu niet te voorzichtig zijn met medicatie geven hoor, beter even teveel dan te weinig in dit geval, omdat ze haar kop zo scheef houdt. Bij EC is er een parasiet aanwezig, die moet je dood zien te krijgen eerst. Daarna kunnen ze nog steeds symptomen hebben omdat er zenuwschade ontstaat. Dus ik zou alle medicatie vragen die je kunt krijgen, antibiotica en panacur. Ik ben altijd vrij brutaal bij mijn dierenarts en vraag om meer of andere medicatie, vragen staat vrij, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij wat Lonja meldt.

Er zijn helaas toch wel dierenartsen die alleen maar Panacur geven. In sommige gevallen kan dit ook afdoende zijn, maar als een kopje scheef gaat staan is er toch wel meer medicatie nodig, sowieso antibiotica.

Ik heb zelf een konijn met EC gehad. Haar ogen gingen heen en weer en haar kopje ging scheef staan. Ben gelijk met haar naar de dierenarts gegaan (in het weekend). Ze werd opgenomen en behandeld met dexamethason, vitamine B injecties, antibiotica en panacur. Na vier dagen mocht ze weer naar huis en was ze er veel beter aan toe. Haar kopje stond nog ietsjes scheef, maar dat is ook goed gekomen. Ik heb haar nog vier weken metacam, panacur en duplocilline (antibiotica) moeten geven.

Ik zou zelf in dit geval niet al te voorzichtig zijn met medicatie, en dit nog eens goed met de dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad heel snel bij de da aan de bel trekken, en anders ff rondbellen als hij alleen de panacur wil geven. 


Volgens mij ben jij er nog best vroeg bij, dat daarom nu pas dr hoofdje scheef gaat staan. het duurt natuurlijk een paar dagen tot de panacur aanslaat


Succes ! Hoop dat het snel aanslaat en dat ze beter wordt


Link naar reactie
Delen op andere sites

maar dat van dr koppie is pas sinds 2 dagen dus das dan een beetje vreemd of niet? maar idd kan ook andere onderzoeken doen. Want altijd maar meteen antibiotica lijkt me ook niet gezond.

Een antibiotica-kuur geef je in dit geval ook niet zomaar voor de lol natuurlijk. Bij mijn weten kun je niet onderzoeken of een konijn een binnen-oor ontsteking of EC heeft, vandaar dat het gebruikelijk is voor beide te behandelen. Dexamethason remt ontstekingen af dus in het geval van zowel EC als binnenoorontsteking kan het konijn er baat bij hebben omdat het de symptomen kan onderdrukken.

Vitamine B kan er inderdaad ook bij gegeven worden voor herstel van de zenuwen.

Ik snap dat je er over het algemeen niet zomaar allerlei medicijnen tegenaan klapt maar dit zijn toch wel van die gevallen waarbij je niet maar eens eerst het een en dan nog eens het ander gaat proberen omdat het natuurlijk geen prettig leven is zo, zoals je zelf al zei het is niet prettig om aan te moeten zien en het moet niet te lang duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Weet je als ik dit lees wordt ik verdrietig.

Waarom trainen met een konijn dat ziek is.

Het beestje heeft zijn krachten nodig om beter te worden.

Bij EC is het toch verstandig om ook AB in te zetten en eventueel pijnstilling. Panacure minstens een maand te geven.

Vitamine D is niet het belangrijks hebben mijn EC konijnen nooit gehad. Heb al heel wat EC konijnen behandeld.

Groetjes Belleke

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

stelletje moraalridders, ik weet wel wat goed is voor mijn dieren bedankt voor het vertrouwen! Ik heb goed overleg gehad met mijn dierenarts en ik weet wat ik doe. Trainen is heel rustig aan en juist een beetje bewegen om weer wat sterker te worden is alleen maar goed. Ze hoeft helemaal niks ze bied het alleen aan.


 


dit is trouwens mijn laatste bericht hier dus bespaar je de moeite om te reageren. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

stelletje moraalridders, ik weet wel wat goed is voor mijn dieren bedankt voor het vertrouwen! Ik heb goed overleg gehad met mijn dierenarts en ik weet wat ik doe. Trainen is heel rustig aan en juist een beetje bewegen om weer wat sterker te worden is alleen maar goed. Ze hoeft helemaal niks ze bied het alleen aan.

 

dit is trouwens mijn laatste bericht hier dus bespaar je de moeite om te reageren. ;)

....Get over it joh, we krijgen hier allemaal wel eens iets naar ons hoofd wat ons niet aanstaat. Ik ben nog steeds benieuwd of er al is vastgesteld dat het EC is (en een beetje rust na een EC aanval is echt niet raar om te zeggen) en of je medicatie hebt meegekregen voor het hele jaar etc. 

 

En ik reageer toch, aangezien ik oprecht geïnteresseerd ben en er vanuit ga dat je ruggengraat wel wat sterker is dan je nu laat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even een beetje voor saskia opkomen. Hoezo moet een konijn rust houden? Je stopt een ziek konijn nu eenmaal niet in bed. En mensen die ziek zijn geweest moeten toch ook trainen om weer wat fitter te worden? Als een konijn geen klachten meer heeft, kun je toch het normale leven weer oppakken?

Wat bedoel je met vaststellen dat het EC is geweest? Daar is niet echt een test voor. Het konijn had klachten passend bij EC en nu gaat het beter na behandeling daarvoor. Twijfel jij dan aan de diagnose?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even antwoorden, maar ik wil wel ff duidelijk hebben dat ik Saskiaaa nergens aanval en alleen maar een suggestie tot rust deed. Is niet mijn intentie (en dus ook niet mijn probleem) als iemand dit zo persoonlijk maakt dat ze denkt dat er getwijfeld wordt aan haar zorg voor de nijnen, want ik ga er vanuit dat ze dit prima voor elkaar heeft. Maar de hoeveelheid verontwaardigde reponses op dit forum en virtuele " deuren dichtslaan bij vertrek"  is bizar...maar dat terzijde.


 


Ik stel een vraag zonder een voorbedacht antwoord in mijn hoofd, dus een oprechte vraag. Als ik het topic doorlees dan zie ik " wel EC", niet "Ec" dus ik was niet zeker of men nu een diagnose EC had gesteld of niet (als ik er overheen heb gelezen, sorry). Waren er bijvoorbeeld nog andere symptomen, is er een bloedtest gedaan op antilichamen (en ja, ik weet het niet, is niet sluitend gelet op de standaard aanwezigheid van de antilichamen), gewoon...interesse. Ik twijfel niet aan een diagnose, ik ben geen DA.


 


En als je nijn net een EC aanval heeft gehad en als we allemaal weten dat stress een belangrijke factor is bij E.C en de openbaring ervan EN men hier leest " trainen" , dan snap ik heel goed dat men zegt " eerst wat rust" . 


Als je later leest dat ze in dit geval met trainen " rustig bewegen om weer wat sterker te worden"  bedoelt, dan neem ik mijn initiële opmerking over rust terug. Wat ze overigens prima had kunnen aangeven zonder meteen in een stofwolk de deur uit te verdwijnen. Dus dat.  :flower:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er drie mensen op rij aangaven wat rust te nemen, iemand z'n gevoel deelde bij het feit dat het trainen bij een zieke nijn haar verdrietig maakte etc etc en dit (hoogstwaarschijnlijk) allemaal schoot verkeerd bij TS.


Zo hebben we allemaal wel eens een keutel verkeerd zitten.


 


En inderdaad, fijn dat je nijn aan den betere hand is.  :dancing:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het ook vrij negatief overkomen, maar teruglezend komt dat inderdaad alleen door de opmerking dat iemand er verdrietig van wordt. Ik wordt verdrietig van een konijn in een piepklein hokje. Of 3 nesten in een halfjaar tijd. Van het oppakken van de oude gewoonten (wat volgens mij niets met stress te maken heeft) kun je toch moeilijk verdrietig worden. Ik snap wel een beetje dat TS zich aangevallen voelt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Trainen (as in echt trainen) kan wel degelijk stress geven bij een konijn. Misschien hadden we ons iets beter moeten realiseren tegen wie we het had hadden en er vanuit moeten gaan dat Saskiaa wel weet hoe ze dit zonder stress moet doen.


Je konijn een beetje laten bewegen valt voor mij niet onder "trainen", maar dit alles is een semantische discussie en zijn mensen gewoon over het woord "trainen" gevallen. Ik snap persoonlijk niet zo goed dat TS zich aangevallen voelt, maar da's verder ook niet zo relevant.


 


Ik probeer dit twee scheef koppies van mij de andere kant uit te laten rennen (ze rennen namelijk voornamelijk in een cirkel 1 kant uit, net als een hond die achter z'n staart aan zit). Ik ervaar dit niet als " trainen", maar again...all semantiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even uitleg geven. Ik heb niet altijd goede ervaringen op BB en ben altijd een beetje op m'n hoede want vind soms dat er gewoon snel geoordeeld wordt en dat een andere mening niet altijd geaccepteerd wordt. Eerst was het dat ik persé AB en pijnstilling moest geven en daar ben ik het niet mee eens. Toen over dat trainen waar iemand idd zegt dat ie er verdrietig van wordt en dan drie op een rij en ook hier wordt zomaar iets aangenomen, in plaats van dat er wordt gevraagd wat ik bedoel met trainen. Nouja en toen was ik op mijn beurt weer wat te snel aangebrand. ;)


 


En nee ik ga dr niet allerlei moeilijke dingen vragen, over hindernissen laten springen etc.. In eerste instantie wou ik alleen Tijs trainen maar toen kwam ze direct mee uit de ren (want ik til dr sowieso niet op omdat ze daar echt van gaat stressen) En wilde ze mee doen. Door haar te trainen (want dat is het wel, ik gebruik clickertraining en beloon alleen als ze dr 'truc' goed uitvoert) kan ik mooi zien hoe ze zich gedraagt, hoe ze beweegt, voor haar een leuke afleiding voor mij een mooie controle. Wat ik doe is wat targettraining, en dr bijvoorbeeld door mn benen heen laten slalommen, rondje draaien (kan ik mooi haar coordinatie checken) niks moeilijks aan want ze kent dat uit dr duimpje. Ik kan zelfs een filmpje maken dan zal je zien dat ze het alleen maar leuk vindt. En als het aan haar lag zou ze nog wel meer willen maar die grenzen bewaak ik uiteraard.


 


Verder: Of ze EC heeft zal ik nooit zeker weten, maar ik ga ervan uit totdat het tegendeel bewezen is. De medicatie slaat aan dus voor mij geen reden om nu verder te onderzoeken. Ik heb geen medicatie voor een jaar en zie absoluut niet in waarom wel. De kuur duurt ongeveer 5 weken, dus ik heb nog even te gaan. Merk ik dat het tegen die tijd niet helemaal weg is kan ik altijd verlengen en nieuwe bijhalen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is geadviseerd (zowel vanuit de opvang als vanuit mijn eigen DA) om in het geval van Sammie en ZaZa wel de kuur te blijven herhalen (2-4 keer per jaar wordt geadviseerd, maar ik laat het afhangen van hoe ze het doen) dus dat blijf ik dan ook doen. Geen idee of dit per geval anders is, misschien afhankelijk van hoe zwaar ze het hebben. Ik persoonlijk wil er alles aan doen om te voorkomen dat ze een terugslag krijgen, dus vandaar dat ik het wel doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .