Ga naar inhoud

Voedster met overgewicht overgenomen


Natasja_Verkijk

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vandaag een voedster van 2,5 met overgewicht overgenomen.


Heb haar nog niet gewogen, maar denk dat ze rond de 2 kilo zit.


Ik zou ook niet weten wat voor ras het is, denk een kruising die uit de dierenwinkel is gekomen ofzo.


Iemand een idee wat ze zou kunnen zijn?


 


Ze kreeg bij haar vorige baas gemengd voer, nou wil ik overstappen op biks, moet ik dat dan nog mengen? Ik zie het niet echt zitten om haar nog steeds mais en erwt te geven wat door dat voer heen zit.


Zijn er nog tips om haar van haar overtollige gewicht af te helpen?


Ze krijgt een ruime buitenkooi met grote ren eraan gekoppeld waar ze vanaf volgende week 24/7 in kan.


 


Nou is er ook nooit naar dit arme meisje omgekeken, ze was van de dochter van haar oude baasje en stond op balkon met te weinig ruimte om lekker te rennen en binkies te maken.


Ze heeft een hele volle vacht en verliest overal plukken haar, kan ze er ook zo uittrekken zonder enige kracht te zetten, heb haar ook maar een half uurtje zitten borstelen.


Man wat kwam en komt er nog steeds veel haar vanaf ! 


Arm arm diertje  :


 


Ik heb even snel gekeken naar haar onderkant rond het geslachtsdeel, daar zat ook allemaal troep aangekoekt, maar wilde haar niet teveel stress bezorgen. 


De nageltjes moeten ook nodig geknipt worden dus dat is agendapunt #1 voor morgen haha.


 


Nou wil ik haar laten castreren als ze een beetje gewend is hier, is dan haar overgewicht een probleem?


 


ik ben ruim een half jaar bezig geweest om haar hier te krijgen, ze werd ook maar 1 keer in de paar weken verschoont, mijn vader is er zelfs een paar keer heen gegaan om het te doen, omdat hij het zo zielig vond.


Ik ben blij dat ik haar nu eindelijk bij dat verschrikkelijke huis vandaan heb ! 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief van je dat je voor haar wil zorgen. Ik weet niet wat voor biks je wil gaan voeren, maar met de meeste merken is het toch wel handig om nog een beetje te mengen in het begin, als je de mais en erwten niet wil geven haal je die er gewoon gelijk uit.

Het overgewicht is volgens mij geen heel groot probleem met sterilisatie. Toen mijn eerste konijn (ook een overgenomen pluisje toevallig) werd geholpen was ze ook nog ruim een halve kilo te zwaar.

Ik denk dat het gewicht vanzelf zal gaan afnemen met de juiste voeding en een hoop lichaamsbeweging.

Krijgt ze ook nog een lief maatje? Dan heeft ze eigenlijk alles wat een konijn maar kan wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overgewicht en castratie is inderdaad onverstandig. De grote hoeveelheid buikvet geeft absoluut problemen en verhoogt het risico op problemen. Absoluut eerst even laten afvallen. 


 


Het mooiste om haar van het gewicht af te krijgen is een grote ren met een maatje, ze zijn dan veel actiever met een maatje en als ze ruimte hebben en beweging gaat de rest redelijk vlot. 


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog te twijfelen over het biks, zag wel dat er van Supreme wat is speciaal voor overgewicht.


 


Ze krijgt idd een vrij grote ren, alleen moet ik mijn vriend nog overhalen om er eventueel een maatje bij te nemen, hij wilde dit nijntje al niet, laat staan als en een tweede bij komt haha.


Ik woon nu ook nog thuis voor een half jaar, maar zodra ik op mezelf zit ga ik wel kijken of ik een vriendje voor dit meisje kan vinden, dan heb ik er ook de ruimte voor.


 


Ze gaat volgende week haar hok in, zodat ik haar nu een beetje aan me kan laten wennen en zelf even aankijken hoe ze is en wat voor zorg ze nodig heeft. 


En eer dat ik op mezelf zit hoop ik dan dat ze afgevallen en gecastreerd is zodat we haar kunnen koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel veel succes, ze heeft geluk dat iemand het toch wilt proberen om goed te doen voor haar. Aan de ene kant zeg ik, grote ren en maatje, maar aan de andere kant, ik persoonijk vind het heerlijk om mijn nijntjes in de woonkamer bij me te hebben. Maar als ze nog niet gecastreerd is dan moet je voorzichtig zijn bij wie je haar zet.


 


Je planning klinkt goed, dat zeker wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan haar bouw en hoofdje te zien is het een ras echt kleurdwergje met een foutieve lichaams tekening.


Je kan Pluisje laten afvallen door veel groentes en hooi te geven en heel weinig biks ong.1 eetlepel per dag,


verder kan je haar ook stimuleren zodat zij meer lichaamsbeweging neemt door verschillende loopplankjes van


verschillende hoogtes in haar ren te plaatsen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd zo bij castratie dat overgewicht een probleem kan zijn, zowel voor de narcose als voor de wond. Ze moeten dan door het buikvet snijden en dat geeft meer risico.

Je zou haar een tijdje weinig biks kunnen geven, dat doe ik ook met Nel die darmproblemen heeft. Die weegt 4 kilo en krijgt elke dag een handje biks, meer niet. Ik weet niet hoeveel een dwerg krijgt maar dat kun je uitrekenen en dan gewoon minder geven. Nel eet verder veel hooi en elke dag groente en is ze mooi slank nu. Mager is ze niet dus ze heeft genoeg aan heel weinig biks. Biks hebben de meeste calorieen dus ik zou het daarin zoeken. Met SS kun je meteen beginnen zonder mengen trouwens. Fruit en wortel niet zoveel van geven vanwege de suikers.

Lief dat je haar hebt geadopteerd, die krijgt vast een veel leuker leventje! Die troep aan haar kont, ik doe dat altijd samen met mijn vriend, hij houdt haar vast en ik wriemel de troep eraf. In bad zetten kunnen ze van schrikken, ik doe het ook wel met een washand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ren staan verschillende wilgenbruggen waar ze lekker op en onder kan.


Ze had thuis ook problemen met knagen, maar dat komt wel goed, langs de gehele lengte van de ren heb ik wilgenbruggen rechtop gezet waar lekker aan geknaagd mag worden.


Hier krijgen ze elke dag groentes en 1 hamsterbakje biks ongeveer. 


Ik had gelukkig nog een klein boterhamzakje ss liggen, dus die heb ik haar gisteravond gelijk gegeven, een hand ongeveer.


Nou net weer een hand. 


Fruit en wortel krijgen ze hier ook maar zelden, heb nog een dame zitten met overgewicht, gelukkig niet zo ernstig als deze dame, maar wel een fllinke buik.


 


Heeft iemand ervaring met Supreme VetCare Weight ?


 


Ik vind het ook heerlijk om ze lekker bij me te hebben, dat helpt ook met een band creëren enz.


Nu heb ik op het moment 4 dames binnen in mn slaapkamer zitten haha !


Heb er  2 met succes aan elkaar gekoppeld van jongs af aan, en dat gaat nog steeds goed. Mocht het ooit fout gaan zie ik dat wel weer, heb altijd een kooi extra voor nood :P


En de andere dame gaat niet goed samen met andere nijntjes, ze vliegt ze gelijk aan. En niet zo zacht ook, gelukkig nog nooit wonden bij de konijntjes erdoor, maar bij mij wel als ik in wilde grijpen haha 


Dus mettertijd een leuk vriendje voor dr zoeken :angel: 


 


Ben ook echt blij dat ze nu hier is, weg van het lijden, en bij een baasje die wel de tijd wil nemen om haar op het goede spoor te krijgen en alle liefde en aandacht aan alle nijnen geeft  :)  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze wel al goed hooi? Ik denk dat goede biks (afgestemd voeren op een gezond gewicht), goed hooi eten en beweging al wat gaan doen voor haar overgewicht.
Als je SS gaat voeren kun je dat gemengde gewoon weggooien hoor, ik heb best wat konijnen opgevangen die van gemengd voer afkwamen en nooit gemengd met SS en dat is altijd meteen goed gegaan. 

Fruit met suikers ook nog maar even laten en wat groenvoer opbouwen.

 

Voor de tijd dat ze nog alleen zit zou je haar ook een knuffel kunnen geven. Fijn dat ze nu bij jou is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb idd geen gemengd voer meer gegeven sinds ze hier is, vind het maar niks al die zaden en dikmakers erin.


Heb haar nu ook lekker even buiten in de ren gezet, daar mag ze de hele dag en avond nog lekker zitten.


Hooi eet ze ook wel goed, bijna alles van gister is nu op, zo nog ff een pluk erbij gooien.


Maar gewoon bij SS houden? Geen Supreme VetCare Weight?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoor net ook dat ze uit de dierenwinkel komt.


Ja ik ga binnenkort even met haar naar de da, misschien ook gelijk maar laten enten, want volgens mij is de vorige eigenaar het vaccinatieboekje gewoon kwijt, die zou bij haar dochter op de kamer liggen zei ze.


Echt zonde dat er zo weinig aandacht aan haar gegeven is, het is een lief en nieuwsgierig diertje.


De SS vind ze trouwens super! 


Heb haar om 11 uur een handje gegeven en dat is nu al voor driekwart op! 


Ze kreeg bij haar vorige eigenaar altijd een hele voerbak vol met gemengd voer, dus ik ga het nu nog niet helemaal precies afwegen, wil het langzaam afbouwen dat ze steeds kleinere porties krijgt, anders heeft dat beestje altijd honger.


Ik ga denk ik toch dat supreme vetcare bestellen, kan ik dat ook aan mn andere voedster geven die een aardig buikje heeft door het verkeerd voeden door de fokker. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk konijntje!

Tip: staar je niet blind op een getal, wat gewicht betreft. Kijk zelf gewoon goed naar de bouw en voel ook af en toe voorzichtig. Bij een gezond konijn kun je de ribben niet zien, maar wel een beetje voelen.

Om af te vallen zou je naast het letten op de hoeveelheid en soort voer, ook eens kunnen kijken of ze wil spelen met een snackbal. Daar doe je wel iets lekkers in (SS werkt vaak prima), maar daar wordt ze dan wel wat voor doen, in dit geval dus tegen aan duwen en achteraan lopen/rennen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd zo'n voerbal gekocht een paar weken geleden.


Het trappetje in dr hok vind ze ook leuk, daar rent ze op en af, dus das ook mooi :D


 


Nee ik wil idd gewoon dat buikje wegwerken bij dr, die is namelijk grooooot ! Haha


Heb net al Supreme besteld, en voordat ik daar mee begin maak ik eerst maar mn SS op.


 


Ja het is een heel leuk konijntje, vind het ook echt zonde dat ze zo verwaarloosd is  :


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou mij maar niet zo druk maken, normaal voeren, lekker laten bewegen en het komt vanzelf goed. Tis nou niet zo dat ze haar buikje in een kruiwagen voort moet duwen.


Maar goed, dat is mijn mening. Zo hebben wij het ook gedaan met de dikke dames, en zij hebben nu ook een "béééldiggg"  lijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .