Ga naar inhoud

Hoe maak ik dwangvoer? Dringend!


Gekkie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!


 


Gisteren is Vlek onder het mes gegaan, ze is gesteriliseerd. Normaal zou Peentje ook onder het mes gaan, maar die was ineens ziek de avond ervoor (ik denk dat ze zich gewoon aanstelde en mijn stress voelde haha, want nu is ze weer kiplekker)


 


Vlek zit nu in een traliekooi binnen, met lekkere zachte dekens en handdoeken.


Voer staat in het hok, water, witloof, maar ze eet of drinkt niet..... :-( De medicijnen krijg ik er wel makkelijk in gespoten gelukkig.


 


Mijn vraag is, ze heeft nu al een tijdje niks gegeten, zeker niet sinds de operatie gisteren....


Hoe maak ik dwangvoer?


Sience selective pletten en een appel erbij ofzo en dan met een spuit toedienen? (ik heb net een tutorial gezien over hoe je moet dwangvoeren, dus dat zal opzich wel lukken)


 


Ik waardeer jullie hulp! (en het is echt dringend want ze ligt de hele tijd maar stil in een hoekje, ze zal natuurlijk ook nog wel wat pijn hebben... Arme meid...)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik los de ss altijd op in kokend water. Even af laten koelen (ik doe er vaak nog een beetje koud water bij zodat het sneller gaat) en dan kun je het met een spuit voorzichtig in het bekje spuiten. Ik vind het zelf altijd wel makkelijker gaan als ik er olvarit wortel door doe. Dat vind hij lekker en slikt dan wel weer makkelijker. Misschien dat het ook gewoon oplost in koud water, dat weet ik eigenlijk niet. Als je nu gelijk wil dwangvoeren kun je ook het gruis onder uit de zak ss gebruiken en oplossen in water. Werkt ook prima.


Neem wel aan dat bij de medicijnen een pijnstiller zit?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik los de ss altijd op in kokend water. Even af laten koelen (ik doe er vaak nog een beetje koud water bij zodat het sneller gaat) en dan kun je het met een spuit voorzichtig in het bekje spuiten. Ik vind het zelf altijd wel makkelijker gaan als ik er olvarit wortel door doe. Dat vind hij lekker en slikt dan wel weer makkelijker. Misschien dat het ook gewoon oplost in koud water, dat weet ik eigenlijk niet. Als je nu gelijk wil dwangvoeren kun je ook het gruis onder uit de zak ss gebruiken en oplossen in water. Werkt ook prima.

Neem wel aan dat bij de medicijnen een pijnstiller zit?

 

Ja, ik heb van de DA netjes allemaal info meegekregen met kant en klare spuiten in een doosje, ik moet ze gewoon toedienen.

's morgens novacam 1 spuitje in de mond (pijnstiller)

's morgens en 's avonds Enrofloxoral drops 2x per dag spuitje in de mond (antibiotica)

 

Bedankt voor de info! Ga het meteen proberen. Ze MOET gewoon iets binnen krijgen nu :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zoals hier boven ik los het dan op in electrolyten maar dat maakt niet uit.

Meestal heb ik een zakje in huis en vaak krijg je het ook mee na een operatie.

Je zou ook kunnen proberen om jou nijntje wat kruiden, banaan of anders lekkers voor te houden.

Ik neem aan dat ze ook hooi heeft liggen.

Sterkte met je nijntje komt vast goed hoor. Het is een zware operatie voor vrouwtjes.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt idd biks laten weken in warm water. Ik gebruik er de staafmixer voor en dan doe ik er vaak nog wat banaan door. Dan wordt het wat smeuiger en met de staafmixer goed glad zodat je geen verstopte spuitjes krijgt.

Wel gek dat je geen critical care poeder hebt meegekregen trouwens. Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zoals hier boven ik los het dan op in electrolyten maar dat maakt niet uit.

Meestal heb ik een zakje in huis en vaak krijg je het ook mee na een operatie.

Je zou ook kunnen proberen om jou nijntje wat kruiden, banaan of anders lekkers voor te houden.

Ik neem aan dat ze ook hooi heeft liggen.

Sterkte met je nijntje komt vast goed hoor. Het is een zware operatie voor vrouwtjes.

Knuffels Belleke

Ja heb ik gedaan, witloof, wortel, ze wil niks.... Ook had de DA gezonde snoepjes mee gegeven en dat wil ze ook niet. :-( 

Ga nu wat sience smelten in water :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt idd biks laten weken in warm water. Ik gebruik er de staafmixer voor en dan doe ik er vaak nog wat banaan door. Dan wordt het wat smeuiger en met de staafmixer goed glad zodat je geen verstopte spuitjes krijgt.

Wel gek dat je geen critical care poeder hebt meegekregen trouwens. Beterschap voor je konijn.

 

Wat is critical care poeder? Dat poeder wat je door het dwangvoer doet? (ik ken dat van de opvang waar ik vrijwilliger ben, maar heb zelf nog nooit gedwangvoerd)

Bedankt voor de info allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kunt proberen is baby eten, zoals potjes groente hap. dit kan ze dan proberen zelf op te likken. Ik hoop dat het snel beter gaat.

Thx voor de tip, misschien kan ik dat proberen als ze aanstalte maakt om te gaan eten, want nu kijkt ze nog niet eens naar eten en drinken. Ben blij dat haar dwangvoer gesmaakt heeft, zo weer een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje (die zonder aardappel) of perenhapje voor baby's kan. In perenhapje zit meer suiker dus daar moet je niet teveel van geven. Ik gaf het na de medicijnen want die smaakten niet zo lekker.


 


Hoe lang heeft ze niet gegeten? Zou het niet beter zijn ook Cisaral te geven?


Vlek ziet er trouwens super schattig uit in die handdoek! :wub:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is critical care poeder? Dat poeder wat je door het dwangvoer doet? (ik ken dat van de opvang waar ik vrijwilliger ben, maar heb zelf nog nooit gedwangvoerd)

Bedankt voor de info allemaal!

 

Critical care is heel volledig dwangvoer. Het ruikt ook heel erg lekker! Ik heb het altijd in huis, voor het geval dat. Hoewel, volgens mij heb ik nu een zakje dwangvoer van supreme in huis. Science recovery, ook volledig dwangvoer. Hopelijk is ze snel weer de oude. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje (die zonder aardappel) of perenhapje voor baby's kan. In perenhapje zit meer suiker dus daar moet je niet teveel van geven. Ik gaf het na de medicijnen want die smaakten niet zo lekker.

 

Hoe lang heeft ze niet gegeten? Zou het niet beter zijn ook Cisaral te geven?

Vlek ziet er trouwens super schattig uit in die handdoek! :wub:

Ze had sinds de operatie niks gegeten, ze was wakker rond 15u geloof ik, dat was op vrijdag. Zaterdag om 10u45 heb ik haar dan voor het eerst gedwangvoerd.

 

Gisteren moest ik nog 1 dagje werken (zaterdag), dus kwam mijn moeder speciaal konijnenoppas spelen :-) even aan haar uitgelegd en geoefend hoe ze moest dwangvoeren, en dat ging super!

 

Het ging zo goed dat ze elke keer na het dwangvoeren meteen hooi begon te eten!

 

Toen ik thuis kwam om 2u 's nachts, zat ze gewoon biks te eten! Dus toen heb ik haar niet meer gedwangvoerd.

 

Vanochtend (zondag) had ze eigenlijk niet zoveel gegeten, wel gedronken. Heb het nog even aangekeken en heb haar net om 15u weer een beetje gedwangvoerd. 

Ze knapt er zichtbaar van op van het dwangvoeren! Ze wordt super blij en actief, gaat meteen heel haar kooi verbouwen, hooi eten etc. hahaha. 

 

Is het dan verstandig om (als ze niet (veel) eet) haar bij te voeren met dwangvoer? Want het smaakt haar heel erg en ze wordt er actief van. Ik hoorde ze net na het dwangvoeren ook weer knabbelen, denk dat ze een biksje zat te knauwen  :angel:

 

 

hoe gaat het inmiddels met Vlek? soms willen ze weer gaan eten na een paar keer dwangvoer gekregen te hebben, het systeem gaat an weer werken. is dit ook al zo met Vlek?

 

Nu gaat het super met haar! Als ik ze af en toe een beetje dwangvoer geef, dan fleurt ze op. Zie hierboven hoe het ongeveer verlopen is de afgelopen dagen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical care is heel volledig dwangvoer. Het ruikt ook heel erg lekker! Ik heb het altijd in huis, voor het geval dat. Hoewel, volgens mij heb ik nu een zakje dwangvoer van supreme in huis. Science recovery, ook volledig dwangvoer. Hopelijk is ze snel weer de oude. 

Oo! Kijk, dan heb ik weer iets bijgeleerd! Thx! Ga ook eens zorgen dat ik dat in mijn konijnenapotheek thuis heb :P 

 

Samson heb ik er bovenop gekregen met havermout wel gemengd met water uiteraard.

Kreeg toen de tip van iemand van een ander opvang. Hij liep achter het lepeltje aan zo gek was hij erop. Dit deed ik mengen met brokjes ss.

Succes knuffels Belleke

Thx Belleke!

 

Ooo wat een schatje in die handdoek!

Ja he, het is een schat! Ze wil altijd kroelen en is echt een lieverd :-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het ook een keer gehad dat er pas na dwangvoeren gegeten werd. Ik keek het dan even aan en als er echt niet gegeten werd dan ging ik toch dwangvoeren, maar dan niet zo veel als ik anders zou doen. Dit steeds verder afgebouwd, want ja er moet natuurlijk ook zelf gegeten gaan worden. Vaak hielp het al als ik het dwangvoer gewoon in het hok zette. Dan werd dat wel opgelikt en hoefde ik niet meer met een spuitje in de weer.


Klinkt in ieder geval al weer beter dan gisteren. Hopelijk eet ze morgen al weer gewoon zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .