Ga naar inhoud

Welke vorm panacur?


Loesch83

Aanbevolen berichten

Sorry dat ik het even zo opnieuw opstart.... Ik moet eigenlijk van myn DA na 2,5 wkn ( nu dus) stoppen met panacur. ( Zou schade aan bv beenmerg aan kunnen richten )we weten niet zeker of gijs cuniculi heeft ( zwakke achterhand en mager) maar durf niet zomaar te stoppen vanwege de verdenking ervan. Ook wat ik allemaal op t net lees, is allemaal langer dan 2,5 wkn. Nu is mijn vraag; ik geef de suspensie 2,5 procent. In welke vorm zijn jullie bekend met panacur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij had ik de zelfde. Maar ik heb toch echt veel langer dan 2,5 week gebruikt.  Bij ec moet je normaal altijd minimaal een maand panacur geven voor zover ik weet. Ik heb dat dan ook bij beide konijnen gedaan. Zie je wel verbetering nu na die 2,5 week panacur? Zo ja dan zou ik zeker met je da overleggen om toch de panacur een hele maand te mogen geven.


Ze krijgen bij mij nu fenbendrops en omdat ze niet zonder kunnen zonder terug te vallen krijgen ze dat meestal zelfs elke dag. Probeer wel eens af te bouwen, maar helaas gaat het steeds niet goed. Maar volgens mij is de werkzame stof hetzelfde als bij panacur, geen idee of ze daar ook bv die schade aan het beenmerg zouden kunnen krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij vangt zich weer wat op na een sprongetje zeg maar ipv meteen op zijn bil te vallen. Ik heb het er met hem over gehad maar hij zei; mag maar 2,5 wkn. Ik denk langer van wat ik lees en dan moet ik miss maar weer naar een andere DA.... :( het is trouwens niet 'bewezen' dat gijs EC heeft, maar dat is ook lastig geloof ik. Ik google jouw drops, daar staat het zelfs op, 28 dgn!! Konijn v 7 kilo, flesje op in 3 of 4 dgn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn lag ec ook niet helemaal voor de hand. Was alleen wat wankel aan de achterkant en werd gedacht aan een pijnlijke rug. Maar aangezien er niks anders te vinden was en pijnstillers geen effect hadden. Hebben we toch de fenbendrops ingezet en met succes. Hij knapte op. ec is gewoon lastig vast te stellen.


 


Volgens mij ligt het er vooral aan wat de da in huis heeft de ene heeft panacur en de andere heeft fenbendrops in huis. Vandaar ook dat ik met panacur begonnen ben en nu fenbendrops geef. Ik ben tussendoor veranderd van da. Ben naar een da gegaan met meer ervaring met konijnen.


Mocht je naar een andere da gaan kijk dan in de lijst met konijnkundige dierenartsen. Misschien zit er wel een bij je in de buurt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft bij mij even geduurd voor we met de fenbendrops begonnen. Er werd eerst gedacht aan pijn oid in zijn rug. Dus hij moest aan de pijnstillers. Helaas had dat weinig/geen effect. Dus weer terug naar de da. Die kon nog steeds geen oorzaak vinden. Enige optie was uiteindelijk een foto laten maken, maar hij dacht niet dat daar wat uit zou komen en ik wil hem niet meer onnodig onder narcose op deze leeftijd (hij was toen 10). De da zag geen meerwaarde. Ik vroeg hem zelf of het geen ec kon zijn aangezien het overgedragen kan worden op een ander konijn en ik had er al 1 met ec. Hij had niet het idee dat dit het was, maar het zou wel kunnen, dus na 3 weken tobben zijn we dat gaan proberen. Het heeft toen nog wel 3 a 4 weken geduurd voordat het echt beter ging. Ik heb maar een paar dagen nog een pijnstiller erbij gegeven, maar ben die na een dag of 3/4 al gestopt.


Mijn dame had veel heftigere vorm van ec (scheef hoofd, omvallen) en heeft toen wel veel meer gekregen.


 


Helaas moet ik wel zeggen dat mijn schat niet meer helemaal van zijn medicijnen afgekomen is. Hij is een echte stresskip en er hoeft maar iets te gebeuren en hij is weer minder stabiel en heeft zijn medicijnen weer nodig. Hij krijgt dus nu al sinds ongeveer begin dit jaar fenbendrops (met heel af en toe even stoppen, maar dat kan helaas niet vaak) en doet het er nog prima mee. Maar de meeste kunnen stoppen met de medicijnen als het goed gaat en de maand is voorbij.


 


Het kan natuurlijk altijd wat anders zijn, maar als ze niks kunnen vinden en de medicijnen wel verbetering geven zou het toch ec kunnen zijn (mager worden kan daar ook bij passen). Wel apart dat de da dan maar 2,5 week wil geven. Je hebt ze helaas nodig om aan de medicijnen te komen. Lukt het niet langer te krijgen als je aangeeft dat je overal hoort dat het minimaal 28 dagen moet? Mijn oude stond daar altijd wel voor open. Keek het zelf natuurlijk wel even na.


Hopelijk is Gijs snel weer de oude.  Lijkt me niet makkelijk om een konijn van 7kilo medicijnen te moeten geven. Daar gaat een flinke hoeveelheid naar binnen denk ik. Dat stop je niet even in wat lekkers.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De suspensie Panacur die ik van mijn dierenarts heb is 2,5%.


 


Verder kan de medicatie die bij EC gegeven wordt verschillend zijn. Dit is afhankelijk van de klachten. Ik heb nu drie konijnen met EC gehad, en ze werden ieder anders behandeld. Ze kregen uiteraard wel alle drie Panacur. Bij een van mijn konijnen was het alleen Panacur. Bij een ander konijn moest ik ook Duplocilinne injecteren en Metacam toedienen. En het andere konijn werd een aantal dagen opgenomen in de kliniek waar ze dexamethason-injecties en vitamine B-injecties kreeg. Na vier dagen mocht ze weer naar huis en moest ik haar nog Panacur (in de eerste twee weken dubbele dosis, daarna normale dosis), Metacam en Duplocilinne-injecties toedienen.


 


De Panacur moet toch minimaal vier weken gegeven worden (soms is langer noodzakelijk) en daarom vind ik het vreemd dat je dierenarts het maar 2,5 weken wil geven. Misschien kan je het nogmaals met je dierenarts overleggen en hem wellicht verwijzen naar de site van dierenkliniek Wilhelminapark. Daar staat uitgebreid beschreven hoe zij EC behandelen.


 


Ik hoop dat Gijs snel weer de oude wordt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch nieuwe Panacur gaat halen:ik kreeg van Aniek de tip dat er Panacur voor paarden is, dat is handiger bij grote konijnen omdat die sterker (geconcentreerder) is dus dan hoef je minder te geven per kilo. Bij deze Panacur is het dan wel te doen om door wat lekkers te mengen, kan me inderdaad voorstellen dat je bij een konijn van 7 kilo anders een soepkom eten nodig hebt om het te kunnen mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .