Ga naar inhoud

konijn komt ondanks antibiotica niet van koorts af


MaartjeJongen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


ik heb een ziek konijntje thuis en ben inmiddels al twee keer bij de dierenarts geweest.


In April dit jaar is het begonnen.. Mijn konijn begon met niezen en ik merkte aan hem dat hij zich veel terugtrok in zijn kooi.


Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en heb een antibioticakuur gekregen tegen het niezen en de verhoging. Na twee dagen merkte ik al gelijk een verschil. Mijn konijn was veel levendiger en huppelde weer lekker in de kamer rond.


 


Drie weken terug begon hij weer met niezen en ik maakte me gelijk zorgen. Ik heb het een kleine week afgewacht in de hoop dat het niezen vanzelf voorbij zou gaan. Helaas was dit niet het geval. Vorige week dinsdag ben ik naar de dierenarts geweest en heeft de dierenarts alles gecontroleerd (tanden, oren, buikje, longen, enz.) De dierenarts vond geen vreemde dingen, behalve de koorts (40,0) en heeft het konijn een spuitje gegeven tegen een mogelijke allergie. Ondanks de spuit en de goede zorg van de dierenarts merkte ik geen verschil... Ik ben afgelopen dinsdag terug gegaan met mijn konijn en heb nogmaals alles laten controleren. De dierenarts merkte dat hij was afgevallen, en toen bleek dat hij 200 gram was afgevallen. In een week tijd vind ik dat behoorlijk veel. De dierenarts gaf het liefste niet alweer een antibioticakuur, maar omdat hij niks geks vond heeft hij mij dit toch gegeven.


 


Nu ben ik drie dagen verder, en ik merk nog altijd geen verschil. Ik heb hem tot nu toe iedere dag de antibiotica gegeven, maar hij laat zich nog altijd veel hangen in de kooi. Hij slaapt ontzettend veel en als hij wakker is, ligt hij in de kooi. Normaal was hij een levendig konijn die het liefste de hele woonkamer door rent. Ik maak me ontzettend veel zorgen, omdat zijn oortjes nog warm aanvoelen en hij niet zichzelf is. 


 


Heeft iemand zo'n situatie al eens meegemaakt en wat heb jij toen gedaan? 


 


Hij eet en drinkt gelukkig wel nog, daar let ik heel erg goed op. Ik geef hem stukjes brood en hij heeft vandaag een worteltje gegeten. Ik probeer hem zoveel mogelijk te verwennen met het eten dat hij lekker vindt, in de hoop dat zijn lichaam sterker wordt. 


 


Als het dinsdag nog altijd niet beter is, dan ga ik weer naar de dierenarts. 


 


Ik zou graag willen weten of iemand als eens een konijntje heeft gehad met deze symptomen en wat de oorzaak uiteindelijk was?


 


Groetjes,


Maartje


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig zeg, vooral omdat er niks te vinden is. Ik herken een deel van je verhaal, maar niet geheel. Mijn overleden mannetje begon ook met niesen en zich rot voelen. Hij bleef ook wel gewoon eten. Op de eerste 2 ab kuren leek hij goed te reageren, maar kwam snel weer terug. Werd eerst gedacht aan snot, maar later toch aan allergie. Toen ook al die behandelingen niet leken te helpen en we al weer een paar maanden aan het klungelen waren merkte ik dat hij langzaamaan ook slechter ging eten (veranderde echt heel langzaam). Na het maken van een foto van zijn koppie (was een ingeving van de da) bleken de wortels van zijn kiezen door te groeien met al een beginnende ontsteking als gevolg.


 


Het kan ook dat hij nog niet de juiste ab gehad heeft. Er zijn volgens mij zo veel verschillende soorten en bij het ene konijn werkt het een en bij het andere weer een ander soort.


 


Sterkte in ieder geval met hem. Hopelijk wordt er snel ontdekt wat nu de oorzaak is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan vast van alles zijn (ben geen dierenarts ;-) ), maar mijn eerste gedachte is dat er toch ergens een ontsteking zit die niet goed of iig niet voldoende reageert op de antibiotica. Heb zelf een konijn gehad dat ziek overkwam en koorts had, in eerste instantie ook met antibiotica naar huis gestuurd. Maar toen hij raar begon te doen met zijn bekje, een bekinspectie laten doen en toen bleek hij een abces te hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reacties. Ik heb zojuist weer de medicatie toegediend en hij piepte ontzettend hard dat ik er echt van schrok. Hij heeft de hele dag geslapen en komt zo nu en dan even rechtop zitten om een beetje hooi te eten. Nog niet echt een verbetering te zien...


 


De medicatie heet Baycox. Ik zou toch denken dat het nu aan zou moeten slaan, maar helaas geen verbetering.


 


Ik bel morgenvroeg de dierenarts op en neem jullie ervaringen mee. Ik sta erop dat er fatsoenlijk onderzoek wordt gedaan. Het beestje wordt volgende maand twee jaar, dus veel te jong om zo ziek te zijn...


 


Ik hou jullie op de hoogte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet naar welke dierenarts je gaat, maar misschien kun je hem ook door een andere konijnkundige dierenarts na laten kijken voor een second opinion.

Het kan zijn dat antibiotica met een ander werkend bestanddeel wel aanslaat, het ligt maar net aan de oorzaak. Het lastige is dat je die niet weet, dus is het voor de dierenarts ook een beetje kijken wat wel en niet werkt.

Succes, ik hoop dat hij er snel bovenop komt, want 2 is natuurlijk wel erg jong om zo ziek te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zo'n harde piep laat horen als je hem oppakt, denk ik dat hij pijn heeft ergens. Misschien heeft hij buikpijn? Je zou je dierenarts kunnen vragen of je een pijnstiller mag geven want het zou kunnen dat hij pijn heeft.

Kun je zelf zijn temperatuur opnemen? Het gaat hetzelfde als bij mensen iig en is niet moeilijk. De oren geven niet de juiste temperatuur aan want door middel van die oren koelen ze af. Je kunt beter de huid voelen achter de oren in de nek. En voelen met je handen is niet erg precies meten natuurlijk he.

Maar het gedrag van je konijn doet mij iig denken aan pijn, ook dat hij zo slap ligt. Je doet wel erg je best voor je konijn, ik hoop dat hij opknapt. Maar het klinkt eerlijk gezegd best ernstig. Omdat ie nu al een tijdje zo slap ligt.

Het zou ook kunnen dat je dierenarts niet de juiste diagnose heeft gesteld, dat gebeurt wel vaker bij konijnen iig. Het kan de moeite lonen om een andere dierenarts op te zoeken. Ik zou dat wel vandaag doen en niet dinsdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat het belangrijk is om een duidelijkere diagnose te krijgen van waar er ergens een ontsteking of iets dergelijks zit, zodat je wat specifieker kan gaan behandelen want dit klinkt inderdaad niet zo goed. Baycox is Toltrazuril en dat wordt gegeven bij bijvoorbeeld een parasiet als coccidiose. Heeft de dierenarts dit gegeven omdat je konijn afgevallen is? Is er ook ontlastingsonderzoek gedaan? Zijn de keutels goed?


Het kan wel dat je konijn daar ook niet lekker van is, dat is een heftig spul waar ze op zichzelf ook vaak ziek van worden. Welke sterkte heb je, 2,5% of 5%? En hoe lang moet je dit geven dan?


 


Ik had Baytril in dit geval eigenlijk logischer gevonden, dat is een breed-spectrum antibioticum. Maar ik weet dus lang niet alles, ik heb het konijn niet gezien, ik weet niet hoe hij eet en ik weet niet hoe de ontlasting is en waar die op onderzocht is en ik weet niet wat de dierenarts verder onderzocht heeft, maar op basis van jouw verhaal kan ik de gedachte om Baycox te geven en geen Baytril niet helemaal volgen. Ik ben ook geen dierenarts natuurlijk, maar ik snap het niet helemaal. Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een diagnose.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Het gaat wat beter met mijn konijn. Hij laat zich bijna niet meer hangen en heeft meer energie. Hij is nog niks bijgekomen, ondanks al het eten dat ik hem extra geef. Hij is gelukkig niet meer zo ziek als dat hij was. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor morgen voor een controle. Ik zal ook de antibiotica meenemen die ik hem heb moeten geven. En zal dan ook vragen waarom ik juist deze antibiotica heb gekregen. Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Longkanker... Hij is in een week weer 0,5 kilo afgevallen. Dierenarts heeft hem nog een spuitje gegeven in de hoop dat ie iets opknapt en nog eventjes zonder pijn bij me kan zijn. Hij heeft nu nog een pijn, maar ik vrees het ergste. Laten we met zijn allen hopen dat mijn konijn nog even bij zijn vriendinnetje kan zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg. Hoe heeft je dierenarts die diagnose gesteld, met alleen voelen/luisteren of een foto? Heeft je dierenarts nog iets gezegd over de prognose, ik neem aan dat ze eraan zal sterven maar hoe lang heeft ze nog?

Ik heb ook een konijn met kanker trouwens, Ginger heeft een grote tumor die als een zwemband onder haar oksels en buik ligt. Die tumor groeit vrij traag en ze kan alles nog, maar de tumor is te groot om nog te opereren. Ze is er al drie keer aan geopereerd. Dus ik moet op een dag de knoop door gaan hakken en haar in laten slapen. Dus ik weet een beetje hoe je je voelt. Ik hoop met je mee dat ze nog even heeft. Ik denk dat Ginger niet zo lang meer heeft want ze ligt de hele dag op een plek en heeft niet zoveel plezier mee in het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal.

Vandaag voor een second opinion gegaan met mijn konijn. Ik was bang dat ik zonder konijn zou terugkomen. Bommeltje heeft geen koorts meer en is 100 gram afgevallen. De longetjes en hartje ziet er goed uit en klinkt niet vreemd. Het feit dt de koorts weg is betekent dat het lichaam zichzelf niet meer hoeft aan te vallen om een eventuele ziekte te bestrijden. Ik heb dwangvoer meegekregen om hem bij te voeren en ik heb er nu alle hoop in dat hij beter wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien had de eerste dierenarts zich vergist. Ik vroeg me al af of er wel een foto was gemaakt want dat lijkt me, naast een echo, de enige manier om longkanker vast te stellen. Ik denk dat beide nodig zijn zelfs want een tumor laat zich ook niet op een foto zien altijd.

En kan het zijn dat het konijn een vorm van astma heeft? Omdat je het hebt over dat het lichaam zichzelf aanvalt. Dan denk ik aan iets van een auto immuun aandoening en bij astma zie je dacht ik ook zo'n reactie. Heeft ie cortico steroiden gehad? Dat zou kunnen. Maar wel mooi dat je er wat meer vertrouwen in hebt. Moet je hem nog dwangvoeren eigenlijk, of eet ie zelf weer? Nou beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .