Ga naar inhoud

Lust na dwangvoeren geen brokjes meer?


Reneebee

Aanbevolen berichten

Vorige week leek fluf niet zo lekker. Ik naar de DA: na de röntgenfoto bleek dat haar maag vol/verstopt zat en daardoor waren haar darmpjes bijna leeg. 


 


Ik heb 5 dagen lang gedwangvoerd en medicijnen gegeven en Fluf knapte goed op. Ze ging al weer zelf hooi eten en als ik ging voeren at ze ook een paar brokjes. Na check bij de DA waren haar maag en darmen weer ok. 


Het 'mengsel' dwangvoer dat ik gaf was SS brokjes geweekt in water, met wat ananassap en wortelpuree. 


 


Nu valt mij alleen iets op: sinds ik gestopt ben met dwangvoeren lijkt het of ze geen zin meer heeft in brokjes? Als ik ga voeren komt ze enthousiast aan, eet ze 2 of 3 brokjes en is dan weer weg. Dan gaat ze hooi eten of ergens languit liggen. Als ik haar iets anders aanbied bv een klein stukje groente of fruit eet ze dit ook smakelijk op. Als ik haar hooi aanbied op een plek waar ze is eet ze dit ook allemaal op. Verder is ze gewoon normaal actief als altijd.


 


Ik heb 2 mogelijke verklaringen: 


- Ze lust geen SS meer na het dwangvoeren?


- Poef (haar vriendje) is de laatste erg dominant bij eten. Hij knort als mijn hand in de buurt komt tijdens het eten. Maar ook als ik ze hun portie bij elkaar uit de buurt geef eet ze maar een paar brokjes.


 


Wat denken jullie?


En als ik een ander voer voor haar ga kopen, wat is een goed alternatief voor SS? Ik heb ook een pakje Fibafirst staan hier maar dat  slaat ze soms af, en soms eet ze het op.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet wel lekker hooi. Dat is iig een positief teken. Meestal is het andersom omdat ze dan geen hooi meer eten. Hooi is het belangrijkste wat een konijn moet eten. Geef haar zoveel hooi als ze hebben wilt en geef haar er wat groentes bij. Eventueel kun je haar apart nemen om wat brokjes te geven.


Ik zou me eerlijk gezegd niet al te veel zorgen maken voor nu. Zelf zou ik het een paar dagen aankijken om te zien of ze blijft eten en actief blijft. Zodra ze vermagert of minder actief wordt, zou ik wel meteen naar de dierenarts gaan vanwege de afgelopen week.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij stoppen ze als eerst met biks eten als ze niet lekker zijn dus ik denk dat ze toch nog niet helemaal beter is. Ik heb het ook wel eens gehad dat een konijn alleen de biks liet staan en dat ik dacht, dat geeft niet want ze eten wel hooi en groente maar dat er toch iets mis bleek te zijn. Konijnen zijn meestal vrij vast in hun gewoontes dus geen biks eten omdat ze ze niet lekker meer vinden, ik denk niet dat dat gebeurt.

Misschien kan het wel zijn dat de smaak van biks haar aan het dwangvoeren doet denken, vond ze dat heel erg vervelend? Bij mij zijn ze dan wel een paar dagen boos en gaan stampen als ik eraan kom maar dan eten ze wel weer biks. Mijn konijnen blijven lang doorgaan met eten, al zijn ze heel ziek. Elk konijn is daar weer anders in. Ik weet bij mijn konijnen iig dat er iets mis is als de biks blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel wat vreemd dat ze wel enthousiast aan komt voor haar biks, maar er dan maar 2 of 3 eet. Dus dan heeft ze er op zich wel zin in, maar belet haar iets om het echt te eten (op die 2 brokjes na). Tja, misschien handig om de dierenarts nog eens naar haar buik en kiezen te laten kijken.

1 van mijn konijnen had van de winter gas en toen ze daar na een paar dagen weer een beetje van was opgeknapt (door medicijnen enz) at ze nog niet goed, ook maar 3 brokjes peer keer. De dierenarts heeft toen 2 kleine haakjes van haar kiezen verwijderd en na een paar dagen was ze weer helemaal zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het reageren iedereen!


 


Voor de zekerheid ga ik morgen toch even de DA bellen. Net weer wat brokjes aangeboden (SS junior had ik gekocht, ik dacht misschien lag het aan de smaak van SS) , ze at er 2 maar kauwde er wel heel lang over (haar maatje had in de zelfde tijd 6 brokjes op) dus mogelijk toch iets met haar kiezen.. *-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mooi dat ze weer lekker kan eten. Misschien zijn die haakjes gevormd toen je haar 5 dagen moest dwangvoeren want dan eten ze niks wat de kiezen kan slijten. Maar dan is je konijn misschien wel wat gevoelig voor haakjes. Gelukkig eet ze goed hooi, zei je al, dus dat komt wel goed maar ik zou het wel onthouden voor als je haar weer wat dagen moet dwangvoeren, dat ze dan snel haakjes vormt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .