Ga naar inhoud

Van snugglesafe coolpad gegeten!


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen


 


 


bij deze een paniekerig berichtje van mijn kant uit. 


 


Mijn koppel (ik vermoed Saartje) heeft van de snugglesafe coolpad gegeten. Wat zit er in die coolpads? Ik zie een soort van doorzichtige, gel achtige bolletjes. Ik ben er zeker van dat indien Saartje de dader was - en dat ik ze naar alle waarschijnlijkheid- , ze dat spul binnen heeft. Dat doet ze namelijk altijd, de geknaagde dingen opeten. 


 


Ik contacteer uiteraard onmiddellijk de dierenarts. Het lijkt mij alleen erg nuttig als ik ze kan vertellen wat ze exact gegeten heeft. Ze kan het al sinds gisterenavond op hebben, ik kijk gewoonlijk niet in dit deel van het hok. 


 


Wat is jullie advies? Hooi hooi hooi en veel water?


 


 


Annelies


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heb ik natuurlijk meteen gecontacteerd. Zij wist mij ook de samenstelling niet te vertellen en had geen weet van een ander konijn dat er ook al eens van gegeten had. Ze zei af te wachten en heel allert zijn op het eventueel stoppen met eten. Dan mag ik onmiddellijk naar daar gaan. Ik zoek alvast ook de DA van wacht op voor vannacht. Ik heb net een flinke pluk van haar lievelingshooi gegeven en ze loopt ook nog enthousiast rond, voor zover ze dat al doet met dit weer natuurlijk. 


 


Pimperan geven is een optie zei ze, omdat dat zorgt voor een goede doorstroming. Zou ik dat dan maar doen of kan ik het beter even zo laten? Ik weet immers niet hoe lang ze dat stofje al binnen heeft, en hoeveel dan wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer zoiets met silicagel gehad, advies van de DA was rustig afwachten tot het uitgepoept wordt en in de tussen tijd zorgen dat ze extra veel vocht binnen krijgen. Vocht was hier omdat silicagel vocht opneemt. Mocht ik gekke dingen gaan merken hoefde ik alleen maar te bellen dat ik eraan kwam. Uiteindelijk niks in de poepjes gevonden dus ook niks binnen gekregen.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je wat in paniek bent.

Ik weet ook niet goed wat voor spul dat nou eigenlijk is dat in die zakken zit maar erg gezond lijkt het me niet. Even een gedachten gang he ik heb er geen ervaring mee maar: zijn ze bij jou groentes gewend, volgens mij wel he? Groentes zorgen er hier wel voor dat de keutels er makkelijker doorheen gaan, hooi droogt de boel alleen op zeg maar. Bij verstopping werken geoentes ook beter dan hooi. Misschien dat het in dit geval beter is om groentes te eten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen dat zou je je DA kunnen vragen of iemand anders op het forum die het misschien weet.

En inderdaad even de fabrikant bellen die kunnen vast vertellen wat het voor spul is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bel je da voor de zekerheid even op en vraag of je Norit in dit geval mag geven. Is uberhaupt een tip voor iedereen in dit soort situaties. Norit is geactiveerde kool wat giftige stoffen aan zich bindt en zo weer het lichaam verlaat. Konijnen mogen dit, maar overleg altijd met je dierenarts hierover!! Ik heb het ook altijd in huis voor het geval dat.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ze even groentes en kruiden geven. Munt en citroenmelisse heb ik hier, beide goed voor de spijsvertering dacht ik. Ze kregen ook net wat komkommer (vocht) en ze heeft haar pimperan ook al binnen. 


 


Omdat we niet weten wanneer en hoeveel van die dingetjes ze gegeten heeft (we zijn niet eens 100% zeker dat ze er wel binnen heeft) geven we voorlopig niet ook nog norit, dat zou veel stress met zich meebrengen (Saartje is redelijk angstig) en zo mogelijk nog meer druk leggen op haar spijsvertering. Ik heb net wel norit gekocht, je weet maar nooit dat ik het nog wil geven..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de primperan met ciseral combineren. 

Primperan is volgens mij een middel tegen braken en Ciseral houdt juist de darmen op gang ...

 

Op internet bij een engels/amerikaans forum kom ik dit tegen:
The liquid inside is pet safe for anyone that is concerned about that. Obviously if an animal chews it it's annoying because you have to replace it, but it won't harm them.

 

Sterkte ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen het braken bij elk ander dier zou kunnen, maar konijnen kunnen niet braken. ;)


 


Het is wel heel erg vervelend. Maar ik dacht dat een ice pod / snuggle safe juist niet giftig zou zijn. Je mag nl geen gewone koelelementen gebruiken, aangeraden werd juist deze 2 producten (naast een fles water).


 


Beterschap! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad om het blauwe matje waarvan gegeten is, niet om die roze schijf. Ik heb beide en gebruikte beide naast elkaar.

Mijn koppel doet het perfect en op enkele kleine, misvormde keutels na was er niets aan de hand. Gelukkig maar, want de informatie betreffende schadelijkheid van de inhoud is tegenstrijdig. Volgens de een is het schadelijk, volgens de ander niet.

Bedankt voor het advies iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .