Ga naar inhoud

Konijn Eet geen fruit en groente!


Yarnootje

Aanbevolen berichten

Hallo,


Mijn konijn eet geen fruit en groente.


We hebben al van alles geprobeerd Appel, banaan, komkommer, wortel. Maar hij eet er niks van.


Is het erg dat een konijn geen fruit en groente eet of maakt het niet zoveel uit?


Heeft het misschien met de leeftijd te maken? Hij is nu 10 weken oud.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet hij wel op dit moment? Verder gewoon alles goed?


 


Ik zou gewoon af en toe wat aanbieden, er zit op een gegeven moment vast iets bij dat hij wel lekker vind. Peterselie, basilicum, tijm, witlof, wilg... zooooveel dingen nog die je kan proberen. Ik zou niet nu al iets concluderen hoor, gewoon af en toe wat proberen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn eet ook niet veel verschillende groenten, wel sla, witlof en andijvie..  Hij is verzot op witlof!
Kan je altijd eens proberen.  Wel beginnen met klein stukje en maar 1 soort,  dan kan je volgende dag eventueel zien of hij geen diarree ervan krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijntjes weigerde ook alle stukjes groenten en fruit toen ze jonger was. Ook al at de rest het wel, van haar hoefde het niet. Uiteindelijk is ze het toch gaan eten en nu is ze er, zogezegd natuurlijk, niet meer bij weg te slaan. Geef hem even de tijd ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder diertje heeft ook wel zijn of haar voorkeur. Waar de meeste konijnen zich hangen voor witlof, laat die van mij dat liggen. Dus inderdaad uitproberen en misschien eens een tijdje geen groen/fruit geven. En over een tijdje weer proberen.


 


En ze wisselen ook vaak in voorkeur, mijne at eerst wel bepaalde fruit soorten en nu weer even niet :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Proeft je konijntje er wel van of dat ook niet? Mijn konijn snapt als je hem iets nieuws aan biedt namelijk nooit dat hij dat kan eten, dus vaak bied ik het een paar keer aan of doe ik het in mini stukjes door zijn voer en dan gaat hij het vanzelf wel eten. Als ik het op de grond leg zonder bovenstaande te hebben gedaan dan doet hij er niks mee. Als hij het dan eenmaal heeft geprobeerd wacht hij een paar uur en daarna eet hij alles op wat er ligt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijntjes niet met groen(te) zijn opgegroeid moeten ze het inderdaad soms echt leren eten. Dat hij geen fruit eet vind ik persoonlijk minder erg, dat valt wat mij betreft meer onder de lekkernijen, waar ze niet vaak/veel van krijgen.


 


Wat vaak eerder gegeten wordt dan gekweekte groente is natuurlijk groen zoals lekker lang gras, paardebloemblad, bramenblad enz. dus onkruiden en planten uit de natuur. Heb je dat al eens geprobeerd?


Voor alle groen geldt zoals gezegd; langzaam opbouwen bij jonge konijnen, zodat ze niet aan de diarree raken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien moet je konijn wennen aan de geur van het fruit/groente dat je geeft?


Mijn konijntje is nogal jong en vond mijn fruit eerst ook niks, maar ik gaf het fruit in het hok naast het 'hangrek' met hooi.


Tijdens zijn/haar dagelijkse inspectie ronde door zijn/haar kooi zat ze/hij er alleen maar even aan te snuffelen, maar een uurtje later had hij/zij door dat het toch wel eetbaar was.


 


wat je ook misschien zou kunnen proberen is om voor een tijdje al het andere eten weg te halen in de kooi, en kijken of je konijn het fruit/groente wel gaat proberen. (Kan ook in een andere kleine/niet al te grote omgeving zoals in een doos of op de bank) Als je konijn er maar één hapje van eet is het wel goed begin :) 


 


Maar je hebt ook mensen die geen fan zijn van groentes en fruit, misschien kan het ook zijn dat je konijn het helemaal niet eet


maar als ik jou was zou het toch blijven proberen! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen helemaal geen groente/fruit. De ene reageerde altijd heel heftig, dus mocht het niet meer en toen de dame erbij kwam kreeg ze het daarom ook niet. Konijnen kunnen prima zonder groente, dus als het niet lukt hoef je je daar ook geen zorgen over te maken. Al is het natuurlijk wel leuk om ze die afwisseling te kunnen geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Max eens een aardbeitje gegeven, hij proefde er wel wat van maar liet het verder liggen. Banaan wilde hij niet eens proberen en appel eet hij wel maar het is niet zo dat hij enthousiast aanvalt als ik een stukje neerleg. Maar fruit is toch alleen bedoeld om een beetje te snoepen dus lijkt me niet zo'n ramp als ze dat niet lusten. Komkommer eet Max alleen als hij al zijn andere groentes al op heeft, de structuur is misschien ook een beetje vreemd tegenover de hardere groentes. Gaat erin met lange tanden dus. Hij is wel verzot op wortels (vooral het groen ervan), paprika en zijn favoriet is witlof en sla.


 


Ik zou inderdaad gewoon blijven aanbieden, misschien heeft het wat tijd nodig?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor als je konijn het loof van worteltjes erg lekker vindt: bij de Albert Heijn in mijn buurt snijden ze het loof van de bospeentjes af en dat bewaren ze samen met kropjes andijvie die te klein zijn om te verkopen. Normaal gesproken gooien ze dat aan het eind van de dag weg, maar als je het vraagt voor je konijn kun je het zo meekrijgen en dan heb je gratis verse loof :-)

Weet niet of het bij alle AH's zo is en of jullie dit al wisten, maar ik dacht ik meld het even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .