Ga naar inhoud

Appelazijn: Wat doet het precies?


Gast

Aanbevolen berichten

Het kan een wisselwerking hebben met elkaar, en giftige dingen kunnen in kleine concentraties ook al grote gevolgen hebben. Dus ja. Maar nogmaals: Je geeft als het goed is niets wat giftig is en in die kleine concentraties, loopt het zo'n vaart echt niet. Wij koken en bakken toch ook met kruiden? ;)

Wat geef je overigens wel? En gedroogd of vers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weegbree, paardenbloem, rozenblaadjes, goudsbloem, berkenblad, aardbeiblad, frambozenblad, tijm, munt, peterselie, kamille, grasmix dus, echinacea en brandnetel


Uit de BB webshop. 


 


Gedroogd. 


 


Qua verse (weet niet of dat allemaal kruiden zijn) geef ik kamille, gras, dovenetel, paardenbloem (al staat dat niet veel in de tuin, dus minimaal).


Link naar reactie
Delen op andere sites

 Homeopathie alleen bepaalde dingen, niet alles. Homeopathie wordt door critici dan ook bestempeld als kwakzalverij. Toch geloof ik dat dat ook zeker wel iets doet, bepaalde aspecten ervan.

 

Even muggenziften (en oooh we waren het bijna zo eens!) maar homeopathie is nooit wetenschappelijk bewezen, met niks. Het wordt dus niet door critici afgewezen als kwakzalverij, maar door feitelijk gezien iedere daadwerkelijke wetenschapper die er ooit echt onderzoek naar gedaan heeft. Behalve dan placebo werking natuurlijk, maar daarvoor hoef je geen enorm dure potjes water aan te schaffen. Er zijn zelfs enorme geldprijzen uitgeloofd voor mensen die echt kunnen bewijzen dat het werkt, maar die zijn nooit weggegeven kunnen worden. Water heeft nou eenmaal geen geheugen. En gelukkig maar, want mijn kraanwater hoeft geen poepjesgeheugen te hebben :wink2:

 

Nee serieus. Homeopathie is een heeeele specifieke methode (enorm verdunnen tot het punt waarop er geen molecuul van de werkzame stof meer in de oplossing zit) met tussendoor op hele specifieke manieren schudden enzo. En uiteraard zullen wel heel erg veel mennsen zéggen dat het werkt, maar het gezegde 'het meervoud van anecdote is niet data' is erg mooi van toepassing. Ik vind het vooral schandalig hoeveel geld men durft te vragen voor potjes water. Een en al commercie is het, wat een gat in de markt is daar gevonden zeg, oef.

 

Fytologie is compleet anders, die gebruiken geen oneindige oplossingen en daarbij gaat het inderdaad om de (geneeskrachtige) werking van de plant zelf. En dat planten wat 'doen' is inderdaad niet te betwijfelen natuurlijk, denk alleen maar aan alle planten die giftig zijn (dat 'werkt' ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Oscillococcinum.

 

 

Dit werkt niet als onderhoudsdosering of als krachtmiddel hoor. Naja, het mooie is dat je vast binnen 3 a 5 dagen van de griepverschijnselen af bent (maar laat dat nou heel toevallig ook het gewone ziekteverloop van griep zijn!). Misschien dat mensen zich beter voelen bij het idee dat ze hun lijf helpen met een middeltje... maar persoonlijk koop ik voor dat geld dat gewoon een lekkere thee en wat chocola ofzo, daar heb ik meer aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar moet ik je wel gelijk in geven. Net als met strepsils. 6 euro, als het niet meer is, voor een paar keelsnoepjes. Dropjes werken bij mij beter.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch echt een tijd bachbloesem gebruikt en vond dat echt werken. Bij paarden en honden ook

 

Wat je vindt is niet hetzelfde als een feit dat het ook echt werkt. Het kan zijn dat jij je beter voelt en het kan ook zijn dat een dier zich wat beter voelt omdat jij bijvoorbeeld rustiger bent omdat je het idee hebt ze te helpen, maar er is absoluut geen bewijs dat het iets doet (behalve geld kosten). Dit verschijnsel heet het placebo effect... je denkt dat het werkt en daardoor werkt het. Maar dat heeft niets te maken met wat je precies neemt.

Het is mens-eigen om te willen geloven in allerlei handige oplossingen en daarbij is het nare dat veel informatie heel belangrijk klinkt maar gewoon allemaal pseudo-wetenschap is. Ik blijf het geldklopperij vinden. Maar goed... er zijn heel erg veel mensen die vinden dat persoonlijke ervaringen altijd het beste zijn en dat  wetenschap onbetrouwbaar is. Helaas kan je met dat soort mensen eigenlijk nooit een discussie voeren omdat je toch altijd wordt afgekapt met 'tja maar ik voel het zo dus is het zo'. Jammer, want als we dat als richtlijn zouden gebruiken zouden we als mensheid niet echt ver komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat snap ik. Dat van mezelf.


 


Maar over mijn moeders hond gesproken. Die heeft heel snel last van stress, en wil niet eten als hij niet thuis. Niet eten is bij hem ook niet eten. Hij hongert zichzelf gewoon uit.


Hij heeft een tijd bach bloesem gekregen en het ging veel beter. Was echt te merken aan zijn gedrag, eetlust, etc. En die hond zal niet denken "oh ik krijg bach bloesem dus als ik daaraan denk gaat het beter"


 


Paard van een vriendin van mij had een rugblessure, die met homeopathie volledig opgelost is. Toch bewijzen dat het werkt,


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het placebo effect werkt ook bij kinderen en ook bij dieren, dan is het vooral te wijten/danken aan conditionering en gemoedstoestand en perspectief van het baasje.


 


Hier vind je er een hele mooie uitleg over (vanaf pagina 17, artikel 3.3). Een stukje er uit:


 



 


McMillan (23) noemt in zijn artikel een studie van Straw (1996) waarin vastgesteld wordt

dat het optimisme van huisdier eigenaren een grote rol speelt in het herstel van hun

huisdier met kanker en waar zelfs gezegd wordt dat de huisdieren van pessimistische

eigenaren zeer waarschijnlijk zullen overlijden. De houding van de eigenaar heeft dan

dermate effect op het dier, welke op deze attitude reageert. Een dergelijk verschijnsel

wordt ondersteund door Ramey. (24)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof ik niet zo in. Mijn moeder is namelijk niet echt in haar gedrag veranderd en hij wel.

 

Het kan juist in hele kleine subtiele dingen zitten waardoor de hond aan je moeder wat merkt. Misschien was ze ergens wel opgelucht dat ze een middeltje had gevonden bijvoorbeeld. Ze heeft het jou ook vast blij verteld? Dat kan al genoeg zijn waardoor een hond zich ook anders gaat voelen/gedragen. Zeker als mensen geen oplossing zien en ineens is er 'iets', dan gaat het vaak al (even) beter met ze. Daarom 'werkt' homeopathie enzo ook zo vaak, mensen voelen zich niet serieus genomen en ineens zien ze iets dat belooft te werken.. gewoon een middeltje van de drogist!

 

Het is iets psychologisch, niet iets medicinaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft tegen me verteld dat hij inderdaad veranderd was, maar dat ze verwachtte dat dat van korte duur was. Dat gevoel heeft ze nog steeds terwijl het nu al veel beter gaat.


 


Ik merk het aan mezelf ook hoor, het placebo effect. Dat ik denk bij sommige dingen, oh dan gaat het beter, maar als ik er niet bij stil sta, werkt het ook. 


 


En dat dieren het merken, jup, merk ik in mijn omgang met paarden. Spiegelen :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een variant van Bach bloesem gehad. En ik had er niets mee, geloofde er echt niks van. Mijn moeder stond er echter op, tegen het medeweten van mijn vader in. Die gelooft er ook niet in. Ik heb zelf ondervonden dat het echter werkt. En niet omdat ik daarin geloofde. Dus nee. Prima dat er sceptisch tegenaan gekeken wordt. Mag ook, dat houdt je scherp. Maar ik heb er hele andere ervaringen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al ben je er zelf terughoudend over, dan nog kan het een effect hebben. Het punt is dat je ook niet weet hoe je je zou hebben gevoeld als je het niet zou hebben genomen. Misschien was het dan wel vanzelf beter geworden. Daarom is ervaring op basis van alleen je eigen situatie ook geen goede graadmeter.


 


Allereerst is het fijn dat je je beter bent gaan voelen natuurlijk en je moet een placebo werking ook helemaal niet zien als iets wat 'slecht' is ofzo, het is iets heel menselijks om daar gewoon gevoelig voor te zijn. Iedereen heeft wel rituelen of middeltjes die gebruikt worden om iets te verhelpen, ook al weten we ergens best wel dat de middeltjes of rituelen zelf de kracht ontlenen aan je eigen handelingen.


 


Zeker in het geval van stress/angst (waar Bach over het algemeen voor gebruikt wordt) is juist die perceptie zo subjectief en kan je allerlei dingen doen die 'niet medicinaal' zijn die je wel rustiger en kalmer laten voelen. Hartstikke fijn juist, wanneer daardoor medicatie eventueel vermeden kan worden.


 


Maar bloesem extracten zodanig aangelengd dat er geen werkzame stof meer in terug te vinden is? Dat geloofde je eerst niet en ik kan me gezien je intellectuele vermogen ook niet voorstellen dat je nu ineens wel denkt dat het écht werkt vanwege een 'medicinale werking'. Het werkt wellicht om honderd andere redenen, maar niet vanwege welke bloesems dan ook.


 


http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088761850100069X


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom.. 


 


En als er zoveel aan natuurlijke middelen niet werkt, betekent dat dan meteen dat de chemische zooi wel werkt?


Daar is dan evenmin bewijs voor, vind ik. Wie zegt dat die paracetamol echt werkt, en het niet tussen je oren zit?


 


Wie zegt dat morfine helpt?


Niet voor niets dat paarden wilgentakken opeten, als bekend is dat dat paard pijn heeft.


Niet voor niets dat een rugblessure word opgelost door natuurlijek middelen, dus homeopathie. Dat is echt niet omdat het dan niet werkt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om andere redenen Bach bloesem gekregen, en o.a. zelf 5HTP geprobeerd, om een depressie. En ik weet echt wel hoe ik me voel als ik voldoende serotonine aanmaak. Je wordt namelijk niet depressief geboren. Buiten dat heb ik meerdere chemische middelen uitgeprobeerd, en meerdere natuurlijke, homeopatische dingen. Merkte toch echt wel dat het hetzelfde effect was. Misschien wel beter, ik gebruik liever natuurlijke dingen dan dat ik mezelf volstop met chemische troep.


 


Om over ritalin te spreken. Eigenlijk gewoon coke. Dan kun je beter iets natuurlijks nemen in mijn ogen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom.. 

 

En als er zoveel aan natuurlijke middelen niet werkt, betekent dat dan meteen dat de chemische zooi wel werkt?

Daar is dan evenmin bewijs voor, vind ik. Wie zegt dat die paracetamol echt werkt, en het niet tussen je oren zit?

 

Wie zegt dat morfine helpt?

Niet voor niets dat paarden wilgentakken opeten, als bekend is dat dat paard pijn heeft.

Niet voor niets dat een rugblessure word opgelost door natuurlijek middelen, dus homeopathie. Dat is echt niet omdat het dan niet werkt.

 

Natuurlijke middelen is niet hetzelfde als homeopathie.

 

En de werking van morfine is onomstotelijk wetenschappelijk bewezen. Daar is geen twijfel over. Het is ook onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat de enige werking die homeopathie heeft, een placebo effect is.

 

In wilg zit acetylsalicylzuur, wat ook in paracetamol zit. Als jij pijn hebt kan je best een brouwseltje maken van wilgenbladeren, uiteindelijk (als je het goed doet) zal je op die manier genoeg acetylsalicylzuur hebben gewonnen uit de takken om een pijnstillende werking te krijgen. Wat alleen veeeel makkelijk is, is om die stof te isoleren en er een pilletje van te maken. Dan weet je exact wat je slikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je met die chemische middelen exact weet wat je slikt.


 


En als het klopt dat dat in wilg zit, waarom is het dat niet waar dat het werkt? Dan is dat toch bewezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om andere redenen Bach bloesem gekregen, en o.a. zelf 5HTP geprobeerd, om een depressie. En ik weet echt wel hoe ik me voel als ik voldoende serotonine aanmaak. Je wordt namelijk niet depressief geboren. Buiten dat heb ik meerdere chemische middelen uitgeprobeerd, en meerdere natuurlijke, homeopatische dingen. Merkte toch echt wel dat het hetzelfde effect was. Misschien wel beter, ik gebruik liever natuurlijke dingen dan dat ik mezelf volstop met chemische troep.

 

Om over ritalin te spreken. Eigenlijk gewoon coke. Dan kun je beter iets natuurlijks nemen in mijn ogen.

 

 

Ten eerste, fijn dat je je beter voelt.

 

Depressie is een ongelooflijk ingewikkelde situatie waarbij het lastig is vast te stellen wat de oorzaak is, hoe het verloop is en of en waardoor verbetering optreed. Het kan heel goed dat medicatie bij jou niet hielp. Ik heb vrienden die echt jaren bezig zijn geweest met een dosis vinden die perfect voor hen was, waardoor ze niet manisch werden of afgestompt, maar gewoon een prettige beleving weer hadden.

 

Als je heel lang bezig bent kan het enorm vervelend en frustrerend zijn dat je maar geen hulp krijgt. Als iemand dat een oplossing aandraagt dan heb je toch altijd weer een beetje hoop. Bachbloesemtherapie heeft gewoon geen wetenschappelijke werking, het is geen medicijn... dus weet je wat eigenlijk het mooiste hier aan is? Je bent er gewoon helemaal zelf, helemaal op eigen kracht uitgekomen. Je lijf heeft het zelf gedaan. Dat is toch veel mooier dan alles toeschrijven aan een middeltje dat bestaat uit water en alcohol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je met die chemische middelen exact weet wat je slikt.

 

En als het klopt dat dat in wilg zit, waarom is het dat niet waar dat het werkt? Dan is dat toch bewezen?

 

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ja het is bewezen dat acetylsalicylzuur in wilg zit. Het is bij een heleboel planten bewezen dat er stoffen in zitten met een medicinale werking. Als je een plant gebruikt voor medicatie dan heet dat natuurgeneeskunde.

 

Homeopathie en bach bloesem therapie werken alleen heel erg anders. Dat weten veel mensen niet. Bij beiden wordt er een PIEPklein beetje van de werkzame stof gebruikt, en daarna wordt het steeds aangelengd. Denk aan ranja maken, waarbij je steeds een glas ranja leegkiept in een zwembad, goed roert, dan uit het zwembad een glas water schept, dat glas leeg kiept in een ander zwembad en dat een paar keer achter elkaar. Na een tijdje zit heb je het zo erg aangelengd dat er geen ranja meer in je glas is terug te vinden, zelfs niet met een microscoop.

 

Bij homeopathie en BBT zeggen ze dat het water de werking heeft onthouden. Ze denken dat water een soort geheugen heeft. Daarom is het heel erg anders dan natuurgeneeskunde, want dat is natuurlijk gewoon niet waar en niemand heeft dat ook ooit kunnen bewijzen.

 

Is het zo duidelijker welk verschil ik bedoel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij homeopathie en BBT zeggen ze dat het water de werking heeft onthouden. Ze denken dat water een soort geheugen heeft. Daarom is het heel erg anders dan natuurgeneeskunde, want dat is natuurlijk gewoon niet waar en niemand heeft dat ook ooit kunnen bewijzen.

 

 

 

Je hebt op veel punten gelijk Asti, maar heb je al eens gehoord over kwantumfysica ;)

Het is wel degelijk wetenschappelijk bewezen dat energie, via stem, gedachten of geluid, overgebracht kan worden op o.a. water.

Er zijn namelijk proeven gedaan waarmee ze de waterkristallen hebben getest bij proeven met positieve energiegolven en negatieve energiegolven...bij de positieve energiegolven groeiden de waterkristallen, bij de negatieve energiegolven braken de kristallen af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantgeneeskunde kan heel goed werken, maar dan moet iemand wel weten wat die doet.


 


Ik ben ooit bij een kennis geweest die deed aan touch for health en gaf me een of ander goedje dat moest helpen. Waarvoor? Geen idee, ben ik vergeten maar was iets kleins. Ik dacht: ach is van planten, baat het niet dan schaadt het ook niet. Feit is wel dat ik 3 weken nadien ontieglijke paniekaanvallen kreeg. Uit het niets. Ik snapte er niks van. Alles ging gewoon goed en ik zag ook geen reden waarom ik paniekaanvallen moest hebben en had ze ook nooit gehad. Totdat ik bedacht dat ik het kreeg nadat ik dat goedje had geslikt. Ik heb die man gebeld en gezegd dat ik niet weer kwam en dat ik heel boos was dat hij van dit soort gevaarlijke dingen voorschreef. Die man begon te schelden en heeft de hoorn erop gekwakt. Ik ben acuut gestopt en een week later waren de paniekaanvallen over.


 


Iemand die bij mij niet duidelijk kan aantonen dat hij echt ervoor heeft gestudeerd, zal mij nooit meer zoiets aan kunnen smeren. ;) Maar sommige dingen werken bij mij echt. Zoals blaasontsteking: veel vitamine c. Cranberrysap of tabletten. Keelpijn? Honing. En dat neem ik liever dan een pilletje van de dokter. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .