Ga naar inhoud

Probiotica voor konijnen.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Er wordt gezegd dat het bij konijnen een positief effect heeft, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet ook niet van andere konijnenliefhebbers, die probiotica gebruiken, wat hun ervaring ermee is.


 


Wat Christaa aangeeft, bij mensen heeft het geen effect. Heb het nl zelf in de familie aan de orde gehad. Kind met darmproblemen, probiotica langere tijd geprobeerd, helaas geen effect. 


 


Ik weet wel dat duizendblad een positief effect op de darmen heeft. Je kan het in verse en gedroogde vorm geven, maar zoals met alles, altijd met kleine beetjes beginnen om te bezien of je konijn er wel tegen kan. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is er zeker, Protexin bio lapis, verkrijgbaar bij medpets.


 


Ik zou het zelf ook nooit gebruiken, maar heb het op advies onlangs wel voor ons zorgenkonijntje gebruikt (baat het niet schaadt het niet en veel meer opties had ik ook niet meer), en met succes. Na drie weken penicilline voor een  abces was hij weer helemaal de oude. Maar na een paar maanden begon het gekwakkel: eerst slecht eten, toen klein beetje eten en geen keutels, vervolgens leeglopen en een temperatuur van 36 graden, opknappen, paar weken later weer half verstopt etc. Hij is op allerlei fronten nagekeken, maar afgezien van lichte bloedarmoede niets te vinden. 


 


Heel frustrerend en veel langer zo doorgaan was ook geen optie. Toen maar gestopt met medicijnen en een kuurtje probiotica. Na een week weer veel keutels en meer eetlust dan ooit.  Inmiddels huppelt hij al een maand weer happy en gezond rond :D


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wel ervaring met probiotica bij een konijn. Pip had constant darmproblemen, elke maand weer. Inmiddels ben ik er achter dat het aan de science selective lag. Omdat we een jaar aan het klungelen zijn geweest had dat een beste aanslag gegeven op haar darmen mevrouw kon geen groente en niets aan kruiden enz. meer verdragen want dan had ze vervolgens zulke dunne diarree.


 


De dierenarts raadde me aan om een kuurtje probiotica te doen, en dat hebben we gedaan. Inmiddels krijgt ze weer wat gedroogde dingetjes. Ik ben natuurlijk erg voorzichtig omdat ik weet dat ze fel kan reageren. Maar de kleine stapjes die wij nu maken zijn alleen nog maar positief geweest. Inmiddels krijgt ze al heel wat gedroogde kruiden waar ze niet op reageert en waar ze smakelijk van zit te eten. 


 


Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Elke konijn en elk mens reageert anders op medicijnen enz. Ik zelf merk het met hooikoorts tabletten, inmiddels ben ik overgestapt naar de tabletjes van de Lidl van 1 euro. Ze werken perfect voor mij. Maar ik ken ook iemand die hoeft ze niet in te nemen want die merkt er niks van. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de effecten van probiotica idd erg wisselend zijn, maar wil het idd proberen.

Ik ga eens kijken naar de genoemde merken. Tnx!

Overigens schijnt het dat nhd's gekweekt worden met Ab. Daardoor zouden ze slechte darmen hebben (tekort aan darmbacterien). Mijn ram is een nhd met zeer gevoelige darmen. Vandaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat zou na een paar weken wel weer hersteld moeten zijn hoor. Gebruik zelf maar eens een antibioticumkuur. Dan is vaak je buik van slag, maar na een paar weken ben je weer de oude. Als het zo is dat er NHDs antibiotica krijgen in het begin van hun leven, zou dat snel weer moeten herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt vaak gezegd dat NHD's zwakke darmen hebben, maar ik ben tot op heden nog geen NHD met zwakke darmen tegen gekomen. Volgens mij heeft het daar weinig mee te maken. Daarnaast lijkt het AB/NHD verhaal me ook een beetje een broodje aap, kan natuurlijk wel voor één of twee fokkers gelden maar echt niet voor allemaal. Ik denk dat je konijn gewoon zwakke darmen heeft en toevallig een NHD is. Natuurlijk kan het wel dat bepaalde lijnen er wel meer problemen mee hebben, maar dat is dan omdat de fokker met dieren met een afwijking door fokt en is gelukkig niet gelijk zo voor het hele ras.


 


Probiotica heb ik ook nooit effecten van gemerkt, ik heb wel eens protexin gebruikt en nog een spulletje uit Engeland. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij darmproblemen overheersen vaak de slechte bacteriën, waardoor de goede geen kans meer krijgen. Probiotica zou de goede bacteriën moeten aanvullen zodat de darmen weer in evenwicht kunnen komen. Naar mijn weten kan het lichaam dit niet zelf.

Over probiotica zijn idd meerdere verhalen. Ik werd er Mega ziek van, maar mijn hond heeft er super veel baat bij.

Ik gebruikte een droge vorm en mijn hond krijgt het in levende vorm met prebiotica. Oftewel: gefermiteerde groente door waterkefir 24h in gemalen groente te laten trekken. De groente word een soort van voor verteerd waardoor het prebiotica word. De kefir bevat de darmbacterien die de groente voor verteren. Kefir is dus de probiotica.

Maar ik kies liever voor iets speciaal voor konijnen. Ik dacht dat de ingrediënten van kefir niet veilig voor konijnen zijn, maar moet dit nog uitzoeken.

Er bestaat een theorie dat darmbacterien gedood worden door het maagzuur en er bestaat een theorie dat zo lang je de juiste dosis geeft (meer als normaal), er een deel wel levend uit de maag zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een NHD met darm- en maagproblemen. Ik geef de fokker daarvan de schuld want Binky heeft daar volgens mij nooit geen hooi gehad dus zijn darmpjes zijn niet gewend om te werken. Morgen ben ik al 6 jaar met hem aan het sukkelen maar nu hij wat door zijn drinkwater krijgt voor zijn darmen/maag gaat het goed!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .