Ga naar inhoud

Brommerig en aanvallend konijn


MoppeDroppie

Aanbevolen berichten

Hey BB'ers,


 


Zoals sommige weten loop ik stage in een dierenwinkel ( afkorting DW) , en daar zit een Sallander (kr.) mannetje die bromt en valt aan. nu ben ik bang dat als kinderen die zien dat ze bang worden, konijn weg gaat, en dood gaat.


 


Heeft iemand tips, zodat ik dit konijntje minder brommerig kan maken. Waar zou dit door komen? Te kleine ruimte? Of bang? of iets anders?


Hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat het konijntje niet afgedankt wordt, dit zal de leidinggevende niet makkelijk doen maar het gaat toch om het geld en niet om het konijn, want voor 1 brommerig konijn kunnen ze 2 baby konijnen verkopen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenwinkel is een vervelende situatie voor konijnen. Ze hebben bijna altijd veel te weinig ruimte, geen mogelijkheid om zich terug te trekken, mensen steken te pas en te onpas hun handen in de bakken, grote gezichten voor het glas.. Ik vrees dat het, zolang het konijn in deze situatie zit, lastig is om hem minder brommerig te maken. Wat hij nodig heeft is ruimte en rust om lekker konijn te kunnen zijn, dat lijkt me erg moeilijk te realiseren in een dierenwinkelsetting. Is er misschien een groter hok beschikbaar? Staat er iets in het hok waar het konijn zich in terug kan trekken? Heeft hij iets te doen? Ligt er speelgoed en knaagmateriaal bijvoorbeeld en ligt er altijd een grote hoeveelheid hooi?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja inderdaad... je kan wat aan de oorzaak doen, zorgen voor meer ruimte en een schuilplek. Logisch dat zo'n beestje chagerijnig is lijkt me, zou er zelf ook niet aan moeten denken om op zo'n plek te moeten zitten. Daarbij is trouwens het risico dat een konijn dat hier gevoelig voor is en zomaar wordt verkocht aan iemand in een dierenwinkel, binnen no time op Marktplaats staat als 'agressief konijn'. Sommige nijnen blijven sociaal, ook in verblijven die verre van geschikt zijn, maar dit is er blijkbaar eentje met karakter. Als die 'leuk voor de kleine' wordt gekocht en in een standaard hokje of kooitje terecht komt, dan wordt dat niks. Ik zou me dus niet alleen zorgen maken over 'hoe lijkt'ie aardiger zodat'ie wordt verkocht', maar ook 'hoe komt dit beestje goed terecht'?


 


Hoewel dat natuurlijk ook geldt voor konijnen die gedwee zijn. Hm, ik merk dat ik gewoon zo faliekant tegen de verkoop van dit soort dieren in winkels ben dat mijn advies niet echt behulpzaam is...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en als stagiair kan je er ook zo weinig mee... hoewel een stage er ook is om te leren hoe je het niet wilt doen. Ook dat is ervaring op doen.

Wat vrolijker nieuws... ik kwam laatst langs een hele grote dierenwinkel, even naar binnen gewipt om te kijken en tot mijn grote verbazing géén levende dieren aanwezig! Het kan wel :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad geen facilieiten om te ahuilen en hok is te klein om er iets in te doen :( helaas heb ik zelf al te weinig ruimte voor mijn 2 konijnen in de kooi, ik heb een ren maar daar gaan ze alleen overdag in anders had ik hem gekocht.

Ik heb hem net gevoerd en alles en heb hem toen zon klein stukje wortel gegeven, eigenlijk baardagaam voer, maar is gewoon groente zakje uit de winkel en niet over de datum oid. Ik dacht dan geef ik hem een beloning dat hij niet aangevallen heeft. Ook heb ik een trui met lange mouwen aan en heb ik hem voor zijn gezicht gehangen alsof het mijn eigen hand is, enige wat is doet is brommen en piepen en aanvallen maar hij bijt (nog) niet. Ik wil vanmiddag verder met hem aaien misschien als ie ziet dat ik hem niks doe en dit elke week en straks tijdens blokstage 3x per week bijhoud dat hij niet bang wordt van mij en zo iets meer vertrouwen opwekt.

Kan het ook liggen aan ongecastreert? Heb dit gelezen.

Gelukkig kunnen klanten niet bij de konijnen naast dat ze in het glas kunnen kijken. Maar voor de rest niks alleen cavia's maar die zijn zo verlegen dat ze onder het hooi zitten haha ehr leuk die cavia s.

Iemand nog andere tips? Ik word gewoon triestig van het konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud ben je? Wellicht kun je dit eens voorleggen aan je ouders of stagebegeleider? Het is een héél lastige situatie voor jou.. wel heel lief dat je iets voor het konijn wilt doen. Maar hoe... dat is niet eenvoudig. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het is heel triest, dit konijntje is gewoon heel bang, en terecht. Het gaat compleet tegen zijn natuur in, de situatie waarin hij terecht is gekomen, de huisvesting is helemaal niet geschikt voor een konijn, en er is geen oplossing. Het enige wat ik kan bedenken en wat verder geen oplossing is maar om hem een heel klein beetje rust te geven is een doosje op zijn kop in de bak maar dat zal je baas wel niet willen.

Het is de trieste uitzichtloosheid van konijnen in dierenwinkels. Ellendig in een glazen bak zitten en verkocht worden om alsnog de rest van je leven in een kooi of hok uit te moeten zitten of niet verkocht worden en terug naar de fokker en afgemaakt worden.

Wie een konijn koopt bij de dierenwinkel houdt dit in stand want dan wordt er dus geld aan verdiend en heeft het zin om dit te doen.

Zo lang mensen konijnen bij dierenwinkels blijven kopen blijven dierenwinkels konijnen verkopen.

De enige manier waarop dit kan stoppen is als de winkel stopt met de verkoop van konijnen.

Castratie heeft er niets mee te maken. Zet dit konijn met wat soortgenoten op een stukje gras van 20 vierkante meter en een hokje of holletje onder de grond en het was een nieuwsgierig en vrolijk konijntje geweest. Helaas zal hij dat niet mogen meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja de eigenaar zelf wilt stoppen met de hele dierenwinkel, dus mijn stagebegeleider gaat dit overnemen en wilt er een vis en reptielenzaak van gaan maken, (die hebben wel (in verhouding tot ) een goede terraria. Dan wilt hij de konijnen weg doen. Maarja dit is allemaal waarschijnlijk dus ja .


 


Ik ben blij dat nu na 6 weken nog maar 3 baby konijntjes ( van 14 weken ) bij zijn gekomen en de 'oude' konijnen net zolang blijven tot ze verkocht worden. Maar welke ouder wilt nou een '''''"gemeen""""" konijn hebben. Een doos in zijn verblijf zou kunnen helpen maar denk dat ie dan nog krapper zit. Ik heb woensdag extra veel hooi gegeven zodat hij eronder kan en dat doet hij dan ook. Is het goed om hem kleine stukjes wortel/sla te geven als ik hem gevoerd heb? Ook al bromt hij o.i.d. ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wat je hem voert niet laten afhangen van wel/niet brommen eigenlijk. Wortel is wel echt een lekkernij dus niet teveel, zit veel suiker in. En alles wat je nieuw geeft eerst even met kleine beetjes proberen. Heb je hier al eens op de voedingslijst gekeken? Staat veel bij dat je geven kan. Stukje komkommer of witlof zijn ze ook altijd blij mee :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

het groente komt uit zon groente mix zakje met hele kleine stukjes wortel, andijvie, sla, ui en nog meer.


Ik doe dit wanneer m'n stagebegeleider niet kijkt dus vaak geef ik niet veel. Woensdag had ik 1 klein stukje wortel gegeven omdat ik met m'n mouw in zijn kooi heb gehangen alsof het m'n hand was en heb hem toen stukje wortel gegeven. In mijn gedachten om hem iets vertrouwelijke te maken met mijn handen.


Dat hand = lekker Naja soort van dan haha :)


 


Ik heb op m'n telefoon van zo'n konijnensite (andere als BB) een standaard knop op m'n telefoon staan voor als ik niet zeker weet of iets kan. Als ik dan nog twijfel vraag ik het meestal aan een vriendin van mij :) die weet heel veel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .